Actuala legislatie a parteneriatului public-privat (PPP) este extrem de rigida si nu a permis finalizarea niciunui PPP, a declarat Nicolea Ursu, avocat senior bpv GRIGORESCU STEFANICA, in cadrul conferintei Managementul Mobilitatii, organizata de Asociatia Green Revolution si Camera de comert si Industrie a Romaniei.
Exista o lege a PPP-urilor inca din 2010, dar care s-a dovedit s-a dovedit neatractiva pentru potentialii investitori, foarte putine proiecte fiind demarate si niciunul finalizat”, a spus Ursu.
Potrivit acestuia, puncte slabe ale legii PPP in vigoare sunt date de reglementarile rigide, care nu permit dezvoltarea unor proiecte cu structura variata, precum si de faptul ca nu prevede expres posibilitatea acordarii de catre partenerul public a unor plati de disponibilitate si nici posibilitatea atragerii de fonduri europene pentru proiect.
De asemenea, se evidentiaza absenta unei viziuni manageriale asupra circuitului banilor si asupra aspectelor de interes pentru cuplul investitor-finantator.
Acesta a adaugat ca proiectul pentru o noua lege a PPP, care momentan se afla in dezbatele in parlament, ofera partenerilor un cadru mai flexibil.
De fapt aceasta este si cerinat esentiala care ar putea sa asigure succesul unei legislatii a PPP-ului. Aceste parteneriate nu sunt o reteta unica pentru toate tipurile de proiecte care s-ar putea implementa. De aceea este necesar un cadru flexibil care sa permita acomodarea cat mai multor idei”, a declarat reprezentantul bpv GRIGORESCU STEFANICA.
Acesta a punctat ca in principiu se doreste un cadru legal cat mai flexibil care sa permita structurarea unor proiecte diverse deosebit de complexe care nu se pot incadra in tipare fixe. Totodata, cadrul legal ar trebui sa asigure o atractivitate crescuta proiectelor din Romania astfel incat PPP-urile sa poata contribui la relansarea investitiilor si a economiei.
Avantajele PPP-urilor
Conform declaratiilor facute de avocatul Nicolae Ursu, PPP-ul este un instrument de finantare si ar trebui sa il vedem in acest fel, mai ales in contextul inrautatirii conditiilor de finatare disponibile autoritatilor publice.
PPP-ul poate sa constiuie un avantaj din ce in ce mai mult in contextul in care isasi UE, prin proiectul de buget pentru exercitiul finaciar urmator, isi schimba putin abordarea si recomanda combinarea fondurilor publice, in speta cele europene, pe cat posibil cu alte fonduri private”, a punctat reprezentantul bpv GRIGORESCU STEFANICA.
Printre avantajele enumerate se numara si faptul ca PPP-urile sunt recunoscute pentru predarea in timp si cu respectarea bugetului alocat, ofera sectorului privat un rol central si imbunatateste calitatea bunurilor si serviciilor livrate, nu numai in proiecte de infrastructura dar si in materia serviciilor sociale – spitale, scoli, gradinite.
Conform unui raport al EIB, in ciuda scaderii finantarilor totale acordate PPP-urilor intre 2009-2011, cele in educatie si sanatate s-au mentinut aproape la acelasi nivel, iar cele pentru mediu au crescut cifrandu-se la aproximativ 1,1 miliarde de euro”, a mai explicat Nicolae Ursu.
Acesat a mai declarat ca Banca Europeana de Investitii a constatat, in ultimele doua rapoarte, ca exista un trend de scadere a finantarilor acordate prin PPP.
Aceasta scadere este explicata prin inasprirea conditiilor fiscale pe care trebuie sa le indeplineasca un PPP, astfel incat din ce in ce mai putine proiecte vor putea fi implementate sub aceasta forma, pentru ca din ce in ce mai multe criterii trebuie avute in vedere”, a spus avocatul bpv GRIGORESCU STEFANICA
Ursu a adaugat ca pe de alta parte exista si fonduri mai putine la nivelul autoritatilor publice, astfel incat a scazut per ansamblu numarul proiectelor, dar trendul descendet poate avea ca si cauza si faptul ca tot mai putine proiecte s-au calificat in categopria PPP-urilor.