Jurnalul National: Taxa auto se infige in jeep
Romania va primi, in cateva zile, raspunsul Comisiei Europene la ultima varianta a taxei de prima inmatriculare, transmisa la Bruxelles. "In cateva zile vom avea un raspuns de la CE si vom veni cu propunerea pusa pe hartie, care va fi prezentata opiniei publice", a declarat Attila Korodi, ministrul Mediului. Potrivit oficialului, noua schema de calcul a taxei are in vedere emisiile de dioxid de carbon, cu accente pe taxarea masinilor mari, premium.
"Exista masini foarte mari, masini de teren, cu o capacitate de 3.000 de centimetri cubi, masini din clasa premium. Nu cred ca este o problema ca societatea sa penalizeze oamenii care utilizeaza aceste masini in favoarea oamenilor care utilizeaza masini mici, care sunt foarte prietenoase cu mediul inconjurator. De asemenea, este important ca elementul de dioxid de carbon sa echilibreze si sa orienteze cetatenii sa cumpere masini care au emisii foarte mici, in loc sa cumpere masini foarte mari, iar cei mare cumpara masini foarte mari sa contribuie la programe de mediu", a explicat ministrul Korodi.
CALCUL
Noua varianta a taxei auto va lua in calcul emisiile de dioxid de carbon pe kilometru numai pentru autoturismele euro 3 si euro 4. Noul criteriu va putea fi aplicat doar in cazul autoturismelor care au inscrise emisiile de dioxid de carbon in cartea tehnica, iar celelalte autoturisme vor fi taxate dupa vechea formula. Producatorii auto au inceput sa inscrie in cartea tehnica nivelul de emisii o data cu dotarea autoturismelor cu norma de poluare euro 3 si euro 4. Norma euro 3 a fost introdusa din 2000, iar cea euro 4 din 2004.
"Formula de calcul se modifica pentru masinile euro 4 si euro 3, dar numai daca au trecute in cartea tehnica emisiile de dioxid de carbon, care pot fi date numai de producator si nu stabilite de Registrul Auto sau institutii similare. Pentru celelalte autoturisme, formula se va baza pe aceleasi variabile ca in prezent, respectiv capacitate cilindrica, vechime si catalizator euro. Taxa ar putea creste sensibil, dar ramane de vazut in functie de discutiile pe care le vom avea cu Comisia Europeana", a explicat Korodi.
Dezbatere
Autoritatile de la Bucuresti au tinut cont la stabilirea noii formule de calcul de propunerile primite de la organizatiile neguvernamentale din domeniul mediului. Mai mult, ministrul Mediului ne-a asigurat ca societatea civila va avea ultimul cuvant de spus cu privire la modalitatea de calcul al taxei de poluare auto.
"Comisia Europeana trebuie sa ne raspunda daca ceea ce s-a transmis de la Bucuresti, din punctul lor de vedere, este palpabil si coerent, si atunci vom veni cu o propunere foarte clara, in dezbatere publica. Vom organiza si o audienta publica in care ONG-urile, partidele politice, dar si toti cei interesati sa participe, pentru ca interesul nostru este ca varianta sa fie acceptata", a spus Korodi. Acesta este de parere ca o masina hibrid nu trebuie sa intre in nici o forma de taxare si a precizat ca oamenii ar trebui sa fie stimulati sa achizitioneze masini de genul acesta.
Pentru mai multe informatii vizitati Jurnalul National
Gardianul: Korodi spune ca Romania va primi raspunsul CE referitor la taxa auto in cateva zile
Ministrul mediului, Attila Korodi, este convins ca Romania va primi in cateva zile raspunsul Comisiei Europene (CE) privind noua varianta a taxei de prima inmatriculare. „Vom veni cu proiectul de lege pus pe hartie si il vom prezenta opiniei publice imediat ce vom avea raspunsul Comisiei Europene. Estimam ca in urmatoarele zile vom primi acest raspuns”, a explicat Korodi.
Oficialul Ministerului Mediului a precizat ca noua schema de calcul a taxei auto vizeaza emisiile de dioxid de carbon, mai ales masinile de teren cu o capacitate de 3.000 cm cubi. „Consider ca nu este o problema ca societatea sa ii penalizeze pe cei care folosesc masini foarte mari, de teren, in favoarea oamenilor care merg cu masini mai mici, prietenoase cu mediul inconjurator. Cei care cumpara masini foarte mari trebuie sa contribuie la programe de mediu”, a mai spus Korodi. Korodi a anuntat ca va avea loc o audienta publica la care vor fi invitate sa participe ONG-urile si partidele politice, astfel incat propunerea sa fie acceptata. Noua varianta a taxei auto va fi supusa dezbaterii publice in cel mai scurt timp de la primirea raspunsului din partea forurilor europene.
„Comisia Europeana trebuie sa ne spuna in ce masura ceea ce s-a transmis de la Bucuresti, din punctul lor de vedere, este palpabil si coerent. Abia atunci vom putea veni si noi cu o propunere foarte clara, in dezbatere publica”, a completat ministrul mediului. El s-a declarat impotriva taxarii masinilor hibrid, adaugand ca oamenii ar trebui incurajati sa foloseasca autoturisme de genul acesta. In ultima sedinta de Guvern a fost aprobat memorandumul referitor la taxa auto. Korodi sustine ca acest memorandum respecta criteriile propuse de organizatiile civice privind emisiile de dioxid de carbon si recomandarile Parlamentului. Acesta a subliniat ca noua formula va contine noi principii de calcul si respecta principiul „poluatorul plateste”.
Pentru mai multe informatii vizitati Gardianul