Ziua de Constanta: Formula de calcul a taxei auto va fi modificata prin corelare cu nivelul emisiilor poluante
Proiectul ordonantei privind taxa de poluare auto va fi modificat prin introducerea unor reguli care sa permita corelarea taxei cu nivelul emisiilor poluante, incepand cu luna iulie si prin consultare cu Comisia Europeana, a declarat, joi seara, premierul Calin Popescu Tariceanu.
El a aratat ca varianta unei noi modificari a rezultat in urma discutiilor avute, joi, cu reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale de mediu.
"Din aceste discutii a rezultat o propunere care mi se pare acceptabila si la care sunt receptiv. Propunerea care s-a degajat este de a face o taxa care sa se reflecte intr-o formula simpla, legata de nivelul taxei si de nivelul de emisii de CO2, dupa principiul poluatorul plateste. Cu cat polueaza mai mult, cu atat plateste mai mult", a spus Tariceanu.
Intrebat daca proiectul taxei de poluare auto va fi modificat, premierul a raspuns afirmativ.
"Este foarte posibil sa facem aceste modificari, sa luam in considerare propunerile de care am vorbit. Exista in acest domeniu o legislatie in domeniu, in Franta si Austria. Astazi am vazut cateva elemente in acest sens pe care le putem include intr-o viitoare propunere", a spus Tariceanu.
El a apreciat ca formula actuala a taxei de poluare a automobilelor pare sa nu fie perceputa "in esenta" ca o astfel de taxa.
"Exista o perceptie care s-a creat si care, spun foarte clar, este gresita. Taxa auto nu a fost gandita ca una care sa aduca bani la buget, ci care sa constituie o frana, o piedica in calea importurilor de masini de ocazie", a spus seful Guvernului.
Tariceanu a precizat ca, pe baza discutiilor de joi, Ministerul Mediului va prezenta, in dezbatere publica, o noua propunere privind taxa de poluare auto.
Intrebat daca noua taxa va fi foarte diferita fata de cea discutata in prezent cu reprezentantii Comisiei Europene, premierul a evitat sa raspunda.
"Nu as vrea sa spun mai mult de atat, pentru ca Ministerul Mediului trebuie sa lucreze, sa articuleze aceasta propunere. Exista un principiu pe care l-am enuntat, o taxa in functie de emisia de CO2, dar mai mult de atat in acest moment nu pot spune", a aratat seful Guvernului.
La finalul discutiilor dintre premierul Tariceanu si reprezentantii organizatiilor neguvernamentale de mediu, Guvernul a transmis un comunicat in care se arata, printre altele, ca "in cursul consultarilor a rezultat o propunere bazata pe principiul. O parte dintre reprezentantii ONG-urilor participante la consultari au aratat ca este firesc ca aceia care merg cu masina si ii polueaza pe ceilalti, sa plateasca. Astfel, in discutie au fost mentionate modelul francez si austriac de aplicare a taxei pe poluare".
Taxa de poluare auto se calculeaza, in varianta propusa in luna ianuarie de Guvern, printr-o formula care include coeficienti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrica a propulsorului si vechimea masinii. Suma rezultata pentru fiecare subcategorie este ajustata cu o cota de reducere, care creste de la 0 la 95%, in raport direct proportional cu vechimea masinii.
Cota de reducere este stabilita in functie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnica si nivelul de dotare al autovehiculului, prevazute in normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia.
Valoarea taxei creste astfel de doua-trei ori la masinile noi Euro 4 si scade de zece ori la masinile vechi Euro 1, fiind propus ca noile taxe sa fie aplicate incepand de la 1 iulie.
Incasarile vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate, conform autoritatilor, la derularea unor proiecte de protejare a mediului si reducere a poluarii.
La sfarsitul lunii ianuarie, dupa ce mai multe partide parlamentare au anuntat ca nu sunt de acord cu forma propusa, Guvernul a decis sa amane aprobarea ordonantei care introduce taxa auto, pentru a se consulta cu partidele.
Comisarul european, Leonard Orban, a declarat, luni, ca, in masura in care legislatia privind taxa auto va fi modificata si va intra in vigoare, CE va opri procedura de infrigement declansata impotriva Romaniei, in caz contrar urmand a se ajunge la Curtea Europeana de Justitie.
Gardianul: Razgandirea taxei. Guvernul ia din nou la tinta masinile foarte vechi
Guvernul pregateste o noua grila pentru taxa auto. Noua formula ar putea sa prevada o majorare a taxei pentru masinile foarte vechi, cu motor non-euro, Euro 1 si Euro 2. Modificari se anunta si in cazul masinilor noi.
Guvernul ia in calcul majorarea taxei auto pentru masinile vechi si o modificare a sumei pentru masinile noi, pe un sistem in care emisia de CO2 va reprezenta criteriul principal de calcul, au declarat surse guvernamentale, citate de Mediafax. "Este posibila si o ajustare a grilei de reducere a taxei raportat la vechimea masinii, de la 0-95%, cota inclusa in proiectul aflat deja in dezbatere, la 0-90% sau chiar mai putin", au explicat sursele citate. Taxa va fi calculata in principal in functie de emisia de dioxid de carbon (CO2), cea mai nociva, si, probabil, cea de azot, nu si in functie de celelalte emisii de noxe, precum oxizi de sulf, care au un grad mai redus de nocivitate si pot fi limitate prin catalizatorul autovehiculului. Noile modificari vor fi prezentate Comisiei Europene sub forma unei scrisori inainte de a fi aprobate de catre Guvern, au mai afirmat sursele guve
rnamentale.
Potrivit variantei propuse in luna ianuarie de Guvern, taxa de poluare auto ar urma sa fie determinata printr-o formula care include coeficienti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrica a propulsorului si vechimea masinii. Suma rezultata pentru fiecare subcategorie este ajustata cu o cota de reducere, care creste de la 0 la 95%, in raport direct proportional cu vechimea masinii. Cota de reducere este stabilita in functie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnica si nivelul de dotare al autovehiculului, prevazute in normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat este calculata in functie de data primei inmatriculari a acestuia.Premierul Calin Popescu Tariceanu a anuntat, joi seara, ca proiectul ordonantei privind taxa de poluare auto va fi modificat prin introducerea unor reguli care sa permita corelarea taxei cu nivelul emisiilor poluante de CO2, incepand cu luna iulie si prin consultarea Comisiei Europene. El a aratat ca varianta unei noi modificari a rezultat in urma discutiilor avute, joi, cu reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale de mediu. "Din aceste discutii a rezultat o propunere care mi se pare acceptabila si la care sunt receptiv.
Propunerea care s-a degajat este de a face o taxa care sa se reflecte intr-o formula simpla, legata de nivelul taxei si de nivelul de emisii de CO2, dupa principiul poluatorul plateste. Cu cat polueaza mai mult, cu atat plateste mai mult", a spus Tariceanu. Intrebat daca proiectul taxei de poluare auto va fi modificat, premierul a raspuns afirmativ. "Este foarte posibil sa facem aceste modificari, sa luam in considerare propunerile de care am vorbit. Exista in acest domeniu o legislatie in domeniu, in Franta si Austria. Astazi am vazut cateva elemente in acest sens pe care le putem include intr-o viitoare propunere", a spus Tariceanu.El a precizat ca, pe baza discutiilor de joi, Ministerul Mediului va prezenta, in dezbatere publica, o noua propunere privind taxa de poluare auto.
Cotidianul: Taxa auto se schimba inca o data
Taxa auto va fi din nou modificata prin corelarea cu nivelul emisiilor de dioxid de carbon, varianta in care are avea de suferit cel mai mult masinile de la Euro 2 in jos.
Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat joi seara ca Ministerul Mediului a primit sarcina de a modifica noua forma a taxei auto, convenita deja cu reprezentantii UE. Potrivit prim-ministrului, vor fi luate in calcul propunerile ONG-urilor din domeniul protectiei mediului, care au cerut existenta unei taxe care sa fie corelate cu nivelul emisiilor de dioxid de carbon. "Din discutiile pe care le-am avut vom face o taxa care sa se reflecte intr-o formula simpla, legata de nivelul de emisii de CO2, dupa principiul "poluatorul plateste", astfel incit cine polueaza mai mult plateste mai mult. Este foarte probabil sa facem aceste modificari", a declarat premierul intr-un interviu acordat postului public de televiziune.
Tariceanu a precizat ca modelul luat in calcul este aplicat in Franta si in Austria. Premierul a mai spus ca, in urma discutiilor pe care Guvernul le-a avut joi cu reprezentantii organizatiilor neguvernamentale din domeniul protectiei mediului, Ministerul Mediului a fost desemnat sa vina cu o noua propunere. Noile modificari vor fi discutate cu reprezentantii Comisiei Europene si vor fi supuse dezbaterii publice. Potrivit unor reprezentanti ai Guvernului, Ministerul Mediului trebuie sa prezinte propunerile de modificare a taxei intr-o saptamina si jumatate, iar documentul va fi elaborat in colaborare cu Ministerul Finantelor. "Va trebui sa ne consultam desigur si cu cei de la Comisia Europeana, sa vedem daca nu mai apare nu-stiu-ce conflict cu legislatia europeana", a precizat premierul. Tariceanu nu a oferit amanunte despre forma pe care o va lua taxa in urma modificarilor, dar a adaugat ca principiul care va sta la baza este "taxa in functie de emisiile de dioxid de carbon".
Ministrul Mediului nu a putut fi contactat vineri pentru a explica noul mecanism al taxei auto, dar, potrivit unor surse guvernamentale citate de MEDIAFAX, s-ar lua in calcul o majorare a taxei de poluare auto pentru masinile foarte vechi, cu motor non-euro, Euro 1 si Euro 2, si o modificare a sumei pentru masinile noi. Criteriul principal de calcul al noii taxe va fi emisia de CO2. "Este posibila si o ajustare a grilei de reducere a taxei raportat la vechimea masinii, de la 0-95%, cota inclusa in proiectul aflat deja in dezbatere, la 0-90% sau chiar mai putin", au mai spus sursele citate de MEDIAFAX.
Actualul proiect de ordonanta de urgenta privind modificarea taxei auto, convenita deja cu UE, a fost facut public, insa nu a fost inca adoptat de Guvern si nici nu a fost adus in discutie in sedinta de miercuri a Executivului. Guvernul a motivat ca doreste sa aiba consultari cu partidele parlamentare, astfel incit proiectul sa beneficieze de sustinere in Legislativ.
Taxa de prima inmatriculare a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007. Dupa modificari, aceasta si-a schimbat denumirea in taxa de poluare auto. Guvernul intentioneaza ca noua taxa sa intre in vigoare de la 1 iulie 2008. Potrivit grilei de calcul care se dezbate acum, valoarea taxei va creste, comparativ cu nivelul celei actuale, de doua-trei ori la masinile noi Euro 4 si va scadea de zece ori la masinile foarte vechi. Algoritmul a fost calculat tocmai pentru a respecta cerintele Comisiei Europene, care a sustinut sa se ia in calcul nivelul de depreciere al autoturismelor. Astfel, cu cit masina este mai veche, cu atit se reduce si timpul de poluare in circulatie, intrucit ii scade si durata de viata, au explicat oficialii de la Bruxelles. Pe de alta parte, tocmai acest rationament a facut ca nivelul noii taxe pentru masinile noi sa creasca.
Gandul: Taxa auto se modifica iar!
In cele 14 luni care s-au scurs de la introducerea taxei auto, Guvernul roman a propus nenumarate denumiri, formule de calcul si norme de aplicare, ce l-au naucit pe insusi ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian.
Acum, dupa ce Comisia Europeana a acceptat ultima varianta primita de la Bucuresti, Tariceanu a anuntat ca, in urma discutiilor avute cu reprezentantii organizatiilor neguvernamentale de mediu, ar fi mai oportuna varianta ce are la baza principiul "poluatorul plateste". Cu alte cuvinte, se va reveni la vechea formula, care prevedea ca emisia de CO2 sa fie criteriul principal de calcul.
Potrivit variantei propuse in luna ianuarie de Guvern, taxa de poluare auto ar urma sa fie determinata printr-o formula care include coeficienti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrica a propulsorului si vechimea masinii. Suma rezultata pentru fiecare subcategorie este ajustata cu o cota de reducere, care creste de la 0 la 95%, in raport direct proportional cu vechimea masinii.
Cota de reducere este stabilita in functie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnica si nivelul de dotare al autovehiculului, prevazute in normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat este calculata in functie de data primei inmatriculari a acestuia.
Dupa o noua posibila varianta, taxa ar urma sa scada cu pana la 40% pentru o masina Euro 4
Vechea formula de calcul este posibil sa fie, de asemenea, modificata pe baza unei propuneri avansate de Asociatia Ecologica "Salvati Delta", conform sistemului de taxare aplicat in Franta si Austria. Asociatia cere ca nivelul de poluare sa fie principalul determinant al valorii taxei si a apreciat ca, daca propunerea de corelare a taxei cu nivelul emisiilor de CO2 pe kilometru va fi acceptata de Guvern, taxa de poluare auto ar urma sa scada cu pana la 40 la suta pentru o masina noua Euro 4 de 1.400 cmc. Formula de calcul aflata in dezbatere prevede o taxa de 420 euro pentru o astfel de masina.
Recompensa pentru cei care polueaza mai putin
Propunerea avansata de Organizatia de Mediu include si un sistem de recompensare financiara, dupa model francez si austriac pentru autovehicule ale caror emisii poluante nu depasesc un anumit nivel. Poluezi mai mult, platesti mai mult! In aceeasi logica, cine polueaza mai putin, poate primi bonusuri de la stat.
Cum e in Franta si Austria
Pentru inmatricularea unui autoturism cu motor de 1.400 cmc, care emite 157 grame CO2 pe kilometru, este platita o taxa cuprinsa intre 262 si 320 euro. Aceeasi taxa este platita insa si la inmatricularea unui autoturism cu un motor mai puternic, de 2.000 cmc, dar care emite doar 153 grame CO2.
Ce prevede taxa aceptata de Comisia Europeana
Formula de calcul finalizata de Guvern la inceputul acestui an, asupra careia CE si-a dat acordul, indica o crestere a valoarii taxei de poluare auto de doua-trei ori in cazul masinilor noi Euro 4 si o scadere de zece ori pentru masinile vechi Euro 1. Aceasta ar fi urmat sa fie pusa in aplicare incepand de la 1 iulie.
ZIUA: Taxa auto in varianta Mediu
Guvernul pregateste o noua formula de taxa de prima inmatriculare, avand "binecuvantarea" ONG-urilor de mediu, dupa ce majoritatea romanilor s-au aratat impotriva birului, iar Comisia Europeana a fost de acord cu proiectul incriminat. Ca nimeni sa nu se mai supere, noua formula va tine seama de toate noxele emise de masini, dar si de potentialul de poluare al masinilor, proiectul urmand sa fie gata in cateva zile.
Premierul Calin Popescu Tariceanu a anuntat ca proiectul Ordonantei privind taxa de poluare auto va fi modificat prin introducerea unor reguli care sa permita corelarea taxei cu nivelul emisiilor poluante, incepand cu luna iulie, si prin consultare cu Comisia Europeana. Noile modificari vor fi facute de actualul Minister al Mediului. Tariceanu a aratat ca varianta unei noi modificari a rezultat in urma discutiilor avute, joi, cu reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale de mediu. Premierul a precizat, joi, in cadrul unei emisiuni televizate, ca, pe baza discutiilor, Ministerul Mediului va prezenta, in dezbatere publica, noua propunere privind taxa de poluare auto.
"Nesupunere civica"
Subiectul taxei de poluare auto a fost tratat sub aspectul gresit al colectarii unor venituri suplimentare la buget, iscand o campanie care a luat aproape forma unei instigari la nesupunere civica, a declarat joi primul-ministru Tariceanu, la inceputul intalnirii consultative cu organizatiile civice pe tema taxei de poluare auto, informeaza Rompres. "Mi se pare mai grav, dincolo de o dezbatere fireasca in care criticile pot fi exprimate oricand si cred ca acesta este rolul media, ca s-a trecut cu mult peste aceasta atitudine si a fost chiar o campanie violenta de instigare la nesupunere civica, ceea ce mi se pare ca depaseste limitele rationalului", a afirmat premierul Tariceanu.
Seful Executivului a subliniat ca scopul taxei nu este acela de a aduce venituri suplimentare la buget, iar aceasta abordare "ingusta" a taxei de poluare auto a fost frecventa in mass-media.
Formula complexa
ONG-urile au ajuns la un consens cu Guvenrul in ceea ce priveste principiile ce trebuie aplicate in cazul taxei de prima inmatriculare. "Din punct de vedere ecologic, s-a convenit ca aceasta taxa sa corespunca principiului de drept <>. In aceste conditii, penalizarea va fi mai mare pentru cei care polueaza mai mult, ceea ce face ca taxa sa se deprecieze in functie de vechimea autovehiculului", a declarat Dragos Bucurenci, presedintele asociatiei "Mai mult verde", prezent la intalnirea cu premierul Calin Popescu Tariceanu.
El a precizat ca marimea taxei va fi in functie de "speranta de viata", a masinii, adica un autovehicul nou polueaza mai mult timp decat o masina veche, care se apropie de varsta de casare. "S-a convenit ca Ministerul Mediului sa propuna o noua formula pentru taxa de prima inmatriculare care sa tina seama atat de poluarea generata de emisiile de bioxid de carbon, cat si de oxizii de azot. De altfel, astfel de emisii, de oxizi de azot, sunt cele mai importante in traficul urban. Prin luarea in calcul a emisiilor de oxizi de azot se va tine seama de vechimea masinilor, pentru ca un motor Euro 5 emite mult mai putine noxe decat unul Euro 2 sau nonEuro", a spus Dragos Bucurenci.
Varianta noua, in cateva zile
Noua formula a taxei va fi gata in cateva zile, a declarat Attila Korodi, ministrul Mediului. El a precizat ca o echipa mixta, de la Ministerul Mediului si cel al Economiei si Finantelor, va pune la punct noua varianta de formula, dupa care va fi prezentata publicului. "Toate organizatiile neguvernamentale au fost de acord cu un instrument de limitare a poluarii auto. De aceea, noua formula va tinea seama nu numai de emisiile de CO2, ci de toate noxele emise de masini", a spus ministrul. El a precizat ca si nivelul taxarii este pus in discutie, urmand ca aiba loc si consultari cu toate partidele politice pentru obtinerea acceptului lor, "daca se poate". Ministrul Korodi a adaugat ca taxa de prima inmatriculare se va aplica pentru autovehiculele din trafic, "de la camioane la masini mici", dar nu sunt incluse si motocicletele, de exemplu.
Atac la presa
Premierul Tariceanu a declarat ca este surprins de "apetitul unor suporturi media" de a favoriza importul de vechituri in Romania si, implicit, pe "samsarii" care vand masini second-hand in targul de autovehicule, aratand ca, personal, prefera sa sprijine investitii care garanteaza locuri de munca. "Constat cu mare stupefactie un apetit al unor ziaristi si al unor suporturi media pentru ca Romania sa continue cu niste lucruri care pe multi romani i-au deranjat la vremea respectiva. Dupa ce Romania a importat pneuri vechi, televizoare vechi, iar unii au facut chiar un negot de haine si de lenjerie intima de ocazie vad un mare apetit pentru a aduce in Romania toate vechiturile posibile. Daca unii ziaristi vor sa transforme Romania intr-un talcioc tip Vitan, atunci este dreptul lor, dar nu cred ca romanii asteapta asa ceva de la Romania europeana", a spus Tariceanu. El a aratat ca prefera sa sprijine investitii in Romania, precum cele ale Nokia, Renault si Ford, si nu pe "samsarii" care vand masini second-hand.
Rablele dispar in 2010
Ministrul conomiei si Finantelor a precizat ca, pana in decembrie 2006, pentru orice masina care intra in Romania era platita o taxa vamala de 20%, la care se adauga 3% acciza, iar masinile mai vechi de 8 ani aveau interdictie de intrare. "Potrivit noului proiect, taxa de poluare pentru masinile noi se reduce la 3-4%", a spus Vosganian. El a mai spus ca dupa anul 2010 in UE vor fi interzise masinile mai vechi de 10-12 ani in circulatie si se vor pune taxe pentru scoaterea lor din circulatie, de cel putin 200 de euro, iar Romania ar trebui sa aloce cel putin 2-3 miliarde de euro pentru respectarea acestor norme.
Jurnalul National: Taxa auto se modifica iar
Zecile de mii de semnaturi stranse de la cetateni, procesele impotriva statului si nenumaratele semnale trase de presa cu privire la taxa de poluare pentru autoturisme au dat roade. Specialistii in domeniul mediului vor modifica modalitatea de calcul.
Autoritatile romane au ajuns la concluzia ca noua modalitate de calcul a taxei de poluare pentru autoturisme trebuie modificata din nou, pana la transmiterea ordonantei de urgenta, in forma finala, la Comisia Europeana.
"Proiectul ordonantei privind taxa de poluare auto va fi modificat prin introducerea unor reguli care sa permita corelarea taxei cu nivelul emisiilor poluante, incepand cu luna iulie si prin consultare cu Comisia Europeana", a declarat premierul Calin Popescu Tariceanu la postul public de televiziune. Aceasta decizie vine dupa nenumarate semnale trase de presa cu privire la formula de calcul facuta publica la sfarsitul lunii ianuarie si a unui numar tot mai mare de procese intentate statului de catre cetateni, in vederea recuperarii contravalorii taxei de prima inmatriculare. Conform noii formule de calcul, prezentata la sfarsitul luni ianuarie, valoarea taxei de poluare auto creste de circa trei ori pentru masinile noi si scade de circa 10 ori pentru masinile vechi, second-hand. Tariceanu a explicat ca introducerea taxei de prima inmatriculare a fost gresit inteleasa de cetateni. "Exista o perceptie care s-a creat si care, spun foarte clar, este gresita. Taxa auto nu a fost gandita ca una care sa aduca bani la buget, ci care sa constituie o frana, o piedica in calea importurilor de masini de ocazie", a spus seful Guvernului.
PRINCIPIU. Oficialii romani s-au decis sa modifice formula de calcul in urma discutiilor avute cu reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale de mediu. "Din aceste discutii a rezultat o propunere care mi se pare acceptabila si la care sunt receptiv. Propunerea care s-a degajat este de a face o taxa care sa se reflecte intr-o formula simpla, legata de nivelul taxei si de nivelul de emisii de CO2, dupa principiul poluatorul plateste. Cu cat polueaza mai mult, cu atat plateste mai mult", a spus Tariceanu.
PROBLEME. La intalnire, reprezentantii societatii civile au adus mai multe propuneri de calcul al taxei de poluare auto. "Am primit mai multe propuneri de calcul pentru taxa de poluare, care vor fi luate in calcul la realizarea imbunatatirii modalitatii de calcul a taxei auto, prevazuta in ordonanta ce urma sa intre in vigoare in iulie. Noua modalitate de calcul va tine cont de emisiile de CO2", ne-au declarat surse ministeriale. Problema este ca aceste emisii de CO2 sunt trecute in talon doar la masinile cu catalizator Euro 4, insa la celelalte trebuie sa mergi la RAR sa afli. Motiv pentru care va fi greu de gasit o formula comunca, care sa tina cont de principiul "poluatorul plateste". Conform acestui principiu, cine polueaza mai mult plateste mai mult. Premierul a fost de acord sa tina cont de propunerile primite. "Este foarte posibil sa facem aceste modificari sa luam in considerare propunerile de care am vorbit. Exista in acest domeniu o legislatie in Franta si Austria. Astazi am vazut cateva elemente in acest sens pe care le putem include intr-o viitoare propunere", a spus Tariceanu.
Inmatriculari pe banda
In ciuda mentinerii taxei de prima inmatriculare, numarul inmatricularilor de masini noi in Romania a crescut in ianuarie 2008 cu 34,5% fata de aceeasi luna a anului trecut, ajungand la 29.495 de autoturisme, potrivit datelor furnizate de Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile. Romania este pe locul zece in Europa, in functie de numarul autoturismelor noi inregistrate. Primele trei pozitii fiind ocupate de Italia, cu 232.207 de vehicule, in scadere cu 7,3%, Germania, cu 220.742 de vehicule, in crestere cu 10,5% si de Franta, cu 162.116 unitati, in scadere cu 5,6%.
Korodi: "Scade taxa pentru masinile noi"
"In urma discutiilor cu organizatile neguvernamentale s-a ajuns la concluzia ca este nevoie de un nivel de taxare, insa in modalitatea de clacul al taxei auto trebuie sa existe o pondere mai mare a emisilor de CO2. La stabilirea noii formule de calcul trebuie sa echilibram elementele cerute de Comisia Europeana si sa corectam neregulile din formula din ordonanta de urgenta ce urmeaza sa intre in vigoare in iulie, tinand cont de caracteristica noxe. Nu se pot compara masinile rulate foarte mult cu masinile noi. Probabil valoarea taxei va fi mai mica pentru masinile noi si va creste pentru cele mai vechi de patru-cinci ani, care nu au emisiile de CO2 trecute in talon", a explicat Attila Korodi, ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile.
Evenimentul Zilei: Bulibaseala cu taxa auto
Guvernul umbla iarasi la valoarea taxei pentru masinile noi, propunand o a treia formula de calcul. "Sperietoarea” taxei in varianta a doua le-a adus beneficii dealerilor: numarul inmatricularilor de masini noi a crescut in ianuarie cu 34,5%. Nemultumirea producatorilor de masini si a cetatenilor privind formula propusa de guvern pentru modificarea taxei pentru prima inmatriculare i-a determinat pe reprezentantii executivului sa anunte o noua formula.
Dupa o intalnire cu reprezentantii organizatiilor neguvernamentale de mediu, premierul Calin Popescu- Tariceanu le-a dat tema ministrului mediului, Attila Korodi, si detinatorului portofoliului Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, sa pregateasca o noua formula pentru taxa de poluare auto care sa aiba la baza calcule pe baza emisiilor de CO2 si a altor noxe.
Attila Korodi ne-a declarat ieri ca noua formula va regla actualele nemultumiri ale producatorilor si va aduce taxe mai mici pentru masinile noi fata de cele pentru autoturismele second-hand.
„Este clar ca problema valorilor mari propuse in prezent pentru masinile noi va fi rezolvata, insa nu putem sa nu tinem cont si de observatiile Comisiei, adica sa se plateasca mai mult cu cat durata de viata a masinii este mai mare”, ne-a declarat Korodi. Altfel spus, nivelul de poluare va fi elementul decisiv in calculul taxei, vechimea va mai echilibra sumele intre cele platite pentru inmatricularea masinilor noi si inmatricularea celor second-hand, iar capacitatea cilindrica a motorului nu va mai conta deloc.
Sperietoare pentru cumparatorii de masini noi
Korodi a precizat ca un proiect din partea Ministerului Mediului ar putea fi gata in cateva zile, urmand ca documentul sa fie discutat si cu Ministerul Finantelor. Reprezentantul Directiei de Taxe si Impozite din Ministerul Finantelor Mihai Hura sustine ca proiectul va fi gata in maximum o saptamana si jumatate.
Proiectul propus pana ieri de guvern pentru modificarea taxei auto, care prevede valori de peste 400 de euro pentru masinile noi, i-a speriat pe doritorii de autoturisme noi, care au dat navala la dealeri. Numarul inmatricula rilor de masini noi in Romania a crescut in ianuarie cu 34,5%, la 29.495 de unitati, de la 21.931 de unitati in aceeasi perioada a anului trecut, potrivit datelor Asociatiei Europene a Produca torilor de Automobile (ACEA).
DEFICIENTE LEGISLATIVE
Democratii sustin ca taxa este ilegala
Democratul Radu Berceanu a afirmat ieri ca incasarea taxei de prima inmatriculare de la „autoturismele personale” s-a facut ilegal, din cauza ca o ordonanta care modifica Codul Fiscal in 2006 ar fi precizat ca taxa se aplica doar in cazul autovehiculelor comerciale. In actualul proiect de modificare a taxei, supus dezbaterii publice, sunt precizate categoriile de persoane care intra sub incident a legii, printre acestea aflandu-se si persoanele fizice. Reprezentantii guvernului sustin ca Berceanu nu cunoaste legea si ca normele de aplicare a Codului Fiscal arata clar ca taxa se percepe si in cazul persoanelor fizice.