Text de Mihnea Blidariu
Nu cred ca mai exista, astazi, vreun roman cat de cat informat care sa nu fi auzit de Rosia Montana. Cei mai multi nu cunosc amanuntele "bataliei" care s-a dat – si inca se mai da – acolo, dar stiu ca e o zona cu probleme.
Dincolo de problemele pe care le ridica legat de mediu, campania "Salvati Rosia Montana!" este o premiera civica in Romania. Este prima campanie de mediu de anvergura care se afla foarte aproape de obiectivul propus. Nicio alta campanie ecologista nu a reusit sa tina piept cu succes "inamicului", oricare ar fi fost acesta.
Nu doresc sa intru in amanunte legate de proiectul firmei Gabriel Resources, nici sa detaliez implicatiile acestuia. Chiar daca risc sa ma situez in afara subiectului principal al revistei "Green Report", as dori sa vorbesc despre impactul social pe care aceasta campanie il va avea sau – sper eu – il are deja. Momentul Rosia Montana se constituie intr-un precedent ce poate servi drept punct de trezire a unei natiuni aflate, sa recunoas tem, in deriva. Incadrandu-se in nepasarea generala, ignorarea mediului in care traim si neglijenta fata de natura si ecologie reprezinta una dintre multele caracteristici negative ale romanilor. Campania "Salvati Rosia Montana!" a dovedit nu doar ca este normal sa-ti pese, dar ca, avand, ce-i drept, multa, multa rabdare si o organizare pe masura, poti chiar sa stopezi acel gen de aliante "malefice" dintre politicieni fara scrupule si companii axate exclusiv pe profit. A mai aratat, de asemenea, intr-o tara in care tinerii fug dupa cas tiguri imediate, ca munca nonprofit pentru o cauza nobila poate aduce satisfactii mari, foarte mari chiar. In sfarsit, a demonstrat ca vointa opiniei publice poate infrange nepasarea clasei politice, la ora actuala toate partidele (cu exceptia PD-L) pronuntandu-se impotriva proiectului. Rosia Montana semnifica nu doar o lupta pentru mediu.
Rosia Montana reprezinta o lupta pentru demnitate umana si impotriva unei mentalitati comuniste potrivit careia "statul ne da, statul ne ia". Sub aspect politic, campania s-a regasit in situatia ideala de a fi deasupra oricaror curente ideologice. Luptand impotriva unui proiect cu radacini in capitalismul salbatic, unde totul inseamna profit, "Salvati Rosia Montana!" a luptat si impotriva interventionismului statal, straduindu-se – si reusind – sa anuleze hotararea care destina zona exclusiv activita tilor legate de minerit. Astazi, la Rosia Montana, exproprierea este exclusa si dreptul la proprietate garantat.
Din pacate, succesul aproape total al campaniei subliniaza insuccesul curentelor "verzi" din Romania de a se constitui intr-o forta cu adevarat puternica si coerenta. Exista nenumarate ONG-uri, insa nu exista coeziune si actiune comuna. Cat despre Partidul Ecologist Roman, cu membri ca Ionut Dolanescu – ce a declarat ca Romania are o problema cu… polutia – nu cred ca poate fi vorba despre vreo intentie serioasa. Mai exista, de asemenea, si ecologia ca trend, moda in cadrul careia se vorbeste mult si se face putin. "Salvati Rosia Montana!" a aratat clar ca e nevoie de fapte si de actiuni concertate, pe mai multe fronturi – juridic, mediatic, social, ecologic.
Poate ca ceea ce am scris e prea putin poetic sau revoltat romantic. Multi vad in campaniile civice doar partea mediatica, cu activistii legati cu lanturi de gardul guvernului sau tineri tarati de jandarmi pe caldaram. In spatele acestor imagini – care servesc, fara echivoc, scopurilor campaniei – exista insa un volum enorm de munca executata voluntar, exista oameni pe care nu o sa-i vedeti niciodata si in fata carora ma inclin si ma simt onorat ca fac parte, alaturi de ei, din miscarea ce incearca sa redea Rosiei Montane o noua sansa, in mijlocul unei natiuni ce nu conteneste a se plange de lipsa de sanse…