Mai poate Europa să pornească motoarele? Dialog Strategic pentru salvarea industriei auto

Uniunea Europeană va începe din ianuarie un Dialog Strategic privind Viitorul Industriei Auto Europene, pe o piață în scădere, dar având printre obiective decarbonizarea. Producătorii se opun penalizării nerespectării țintelor de emisii, pe fondul declinului de vânzări. Și în România, piața auto este „pe minus” comparativ cu cifrele de anul trecut.

Dialogul va fi lansat oficial în ianuarie 2025, pentru a propune și implementa rapid măsuri urgente. El a fost anunțat încă din 27 noiembrie, într-un discurs susținut în Parlamentul European, de președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Dialogul Strategic va elabora strategii concrete pentru a sprijini competitivitatea globală a producției auto europene. Acesta se va concentra pe:

  • promovarea inovației bazate pe date și digitalizare, utilizând tehnologii avansate precum inteligența artificială și conducerea autonomă;
  • sprijinirea decarbonizării sectorului printr-o abordare tehnologică deschisă, având în vedere rolul său în atingerea obiectivelor climatice europene;
  • abordarea locurilor de muncă, competențelor și altor aspecte sociale din industrie;
  • simplificarea și modernizarea cadrului de reglementare;
  • creșterea cererii, consolidarea resurselor financiare ale sectorului și a rezilienței acestuia într-un mediu internațional din ce în ce mai competitiv.

Dialog Strategic va reuni companii auto europene, furnizori de infrastructură, sindicate, asociații de afaceri și alte părți interesate.

Lansarea formală, sub conducerea directă a președintei, va fi urmată de întâlniri tematice conduse de membri ai Colegiului Comisarilor.

Comisia își propune o strategie holistică a UE în domeniu și, unde este necesar, la adaptarea reglementărilor. Consiliul și Parlamentul European vor fi implicate îndeaproape în proces și vor fi consultate periodic, potrivit unui comunicat al Executivului intracomunitar.

„Industria auto este un motiv de mândrie europeană și esențială pentru prosperitatea Europei. Conduce inovația, sprijină milioane de locuri de muncă și este cel mai mare investitor privat în cercetare și dezvoltare. Fiecare sector are nevoi unice, iar responsabilitatea noastră este să oferim soluții curate și competitive. Trebuie să sprijinim această industrie în tranziția profundă și disruptivă care urmează. Și trebuie să ne asigurăm că viitorul automobilelor rămâne ferm înrădăcinat în Europa,” a declarat von der Leyen.

Critici asupra țintelor de emisii

În acest context, liderii Germaniei, Italiei şi Cehiei, ţări cu industrii auto importante, au solicitat joi Comisiei Europene să renunţe la penalităţile financiare impuse producătorilor auto care nu respectă noile ţinte de emisii, ce vor intra în vigoare de anul viitor, potrivit Reuters.

Cancelarul german Olaf Scholz a declarat, înaintea unui summit al liderilor Uniunii Europene, că impunerea de sancțiuni suplimentare în contextul dificultăților deja existente ale industriei auto nu ar fi o decizie rațională.

„Comisia ar trebui să găsească o soluție astfel încât amenzile, dacă vor deveni necesare, să nu afecteze lichiditatea financiară a companiilor care acum trebuie să investească masiv în electromobilitate,” a subliniat Scholz în fața reporterilor.

Producătorii auto europeni ar putea înfrunta amenzi de aproximativ 15 miliarde de euro pentru nerespectarea țintelor de emisii, conform estimărilor industriei, Volkswagen fiind cel mai afectat, potrivit Reuters.

Constructorii auto avertizează asupra riscului de închidere a fabricilor și pierderi masive de locuri de muncă, pe fondul cererii scăzute, concurenței chineze și vânzărilor sub așteptări de vehicule electrice. Franța a susținut evitarea amenzilor, deși dorește menținerea țintelor climatice. Ministrul francez al climei, Agnes Pannier-Runacher, a declarat că realitatea curentă diferă de planurile inițiale.

Perspectiva României

Și România, piața auto este în scădere, iar autovehiculele electrice nu fac nici ele excepție. În luna noiembrie – ultimele date disponibile de la Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) – arată o scădere de 8,2% a înmatriculărilor de autoturisme noi.

Autoturismele „electrificate” au o scădere de -5.7%, realizând o cotă de piață de 28%, din care autoturismele pur electrice înregistrează o scădere de -59%, realizând o cota de piață de 4.9%.

După evoluția importantă a lunilor anterioare, noiembrie 2024 vine cu o scădere de -10.4% a înmatriculărilor de autovehicule noi față de luna noiembrie a anului 2023 și cu o scădere de -12.8% față de luna octombrie 2024.

Pe de altă parte, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) dețin în noiembrie 2024, o cotă de piață de 28%, care depășește cu 18.5 puncte procentuale cota deținută de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 4.9% din piață, în luna noiembrie a anului 2024, față de noiembrie 2023, când reprezentau 10.9%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid dețin o cotă de piață de 5.7%, față de noiembrie 2023, când reprezentau 4.1%.

În luna noiembrie 2024 primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost:

  • Dacia Spring, cu 174 unități și o scădere de -69% față de aceeași perioadă a anului precedent,
  • Tesla Model 3 cu 64 unități și o creștere de +12.3%,
  • Tesla Model Y cu 22 unități.

Creşterea alarmantă a importurilor de autoturisme rulate vechi şi declinul vânzărilor de maşini electrice noi reprezintă o direcţie greşită pentru România, a și atras atenția în urmă cu trei săptămâni președintele APIA, Dan Vardie.

El a criticat și reducerea bruscă a valorii subvenţiilor oferite prin programul Rabla Plus, contrar recomandărilor APIA.

„2025 va fi un an crucial, iar noii decidenţi politici trebuie să vină cu măsuri rapide şi eficiente pentru a susţine tranziţia către mobilitatea sustenabilă şi pentru a alinia piaţa auto locală la obiectivele europene de mediu”, a menţionat Vardie.

Reprezentanţii APIA propuneau o serie de măsuri pentru susţinerea industriei auto şi remedierea situaţiei prezentate, şi anume:

  • restabilirea atractivităţii vehiculele electrice pentru consumatori, prin readucerea Programului „Rabla” 2025 pe o traiectorie eficientă;
  • dezvoltarea infrastructurii publice de încărcare a vehiculelor electrice prin înfiinţarea unei Comisii Interministeriale care să asigure elaborarea unei strategii coerente de extindere a reţelei de staţii de încărcare şi accelerarea procesului;
  • politici de fiscalitate echitabilă prin ajustarea taxelor auto pentru a sprijini decarbonizarea sectorului, dar fără a penaliza disproporţionat anumite segmente de consumatori;
  • campanii de informare şi educare a consumatorilor pentru promovarea beneficiilor adoptării mijloacelor „verzi” de transport şi a noilor tehnologii asupra sănătăţii şi siguranţei în trafic.

Citește și:

Mașina proprie rămâne metoda de transport preferată. Intenția de achiziție a unui automobil second hand, în creștere 

Cum să călătorești din Portugalia până în România cu o mașină electrică. Experiența lui Alexandru Teodorescu

#DialogStrategic #IndustriaAuto #ComisiaEuropeana #UrsulavonderLeyen #APIA

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri