Lucrarile de reabilitare si finalizare a Canalului Dunare – Bucuresti, construit in proportie de 70 la suta pana in 1990, vor demara la sfarsitul anului 2009, urmand ca in 2012 Canalul sa fie inaugurat, a declarat, joi, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban.
"La rectificarea bugetara din luna iulie vom avea suma necesara pentru reactualizarea studiului de fezabilitate, urmand ca contractul sa fie semnat undeva la sfarsitul lui 2009 si tot atunci sa inceapa si lucrarile", a precizat ministrul Transporturilor.
Acesta a declarat ca, pentru finalizarea constructiei si reabilitarea a ceea ce s-a construit pana in 1990, vor fi necesari 450 milioane euro, existand posibilitati pentru finalizarea proiectului, de la Bugetul de stat, din fonduri europene sau concesiune.
"Este pacat ca timp de 18 ani acest proiect a fost lasat de izbeliste atat de factori politici cat si de fostii ministri ai transporturilor. Acest canal este o oportunitate fantastica pentru Bucuresti si zona adiacenta, prin foarte multe avantaje care din pacate nu au putut fi fructificate pana in prezent", a precizat ministrul.
Proiectul permite legarea Bucurestiului cu fluviul Dunarea, respectiv conectarea Municipiului cu Coridorul Pan-European de transport numarul sapte, printr-o cale navigabila avand capacitatea de transport de pana la 20 milioane tone pe an pe sectorul Budesti – Oltenita, din care 16 milioane tone pe an pe sectorul Budesti – Portul Bucuresti – 1 Decembrie si patru milioane tone pe an pe sectorul Budesti – Portul Bucuresti – Glina.
De asemenea, proiectul va asigura scoaterea de sub efectul indundatiilor a circa 30.000 de hectare terenuri agricole si 11 localitati, apa necesara pentru irigarea a peste 150.000 de hectare de teren arabil si pentru alimentarea cu apa a localitatilor limitrofe si producerea a circa 58 de GWH pe an energie electrica la care se adauga alte 15 GWH pe an produse de cele patru microhidrocentrale si hidrocentrale situate pe acest canal.
Totodata, reprezentantii ministerului Transporturilor sustin ca acest proiect va asigura dezvoltarea agrementului si turismului din zona.
Potrivit inginerului de proiect al santierului, Chiriac Avadanei, daca lucrarile nu ar fi fost stopate in 1990, proiectul ar fi fost finalizat doi ani mai tarziu. In cei 18 ani de la stoparea lucrarilor acesta a spus ca a fost furata o mare parte din otelul folosit la constructia existenta, la care se adauga peste 120 de kilometrii de cale ferata adiacenta proiectului si utilajele abandonate la fata locului.
Proiectul Canalului Dunare – Bucuresti prevede existenta a doua cai navigabile pe raurile Arges si Dambovita precum si trei porturi : 1 Decembrie pe Arges, Glina pe Dambovita si portul Oltenita. Proiectul a trecut recent de la Ministerul Mediului in sbordinea Ministerului Transporturilor.