Automatizarea completa a ventilatiei si iluminatului, monitorizarea consumului de apa si electricitate si inovatiile tehnologice de top au ajutat mall-ul Loop5 din Weiterstadt, Germania, sa isi scada cu 45% consumul de energie electrica in primele opt luni de la deschidere.
Shopping center-ul Loop5 a fost deschis in luna octombrie a anului trecut de catre Fonciere Euris si Sonae Sierra. Mall-ul cuprinde 175 de magazine, dintre care 25 de restaurante si, inca de la deschidere, foloseste numai energie regenerabila. Aceasta provine de la turbine eoliene si in curand, managementul doreste sa foloseasca si biogaz.
“Deocamdata avem un contract cu un furnizor de energie eoliana, iar pe viitor suntem interesati si de biogaz. Pretul pe care il platim este mai mare decat cel pentru consum, deoarece o parte din suma merge in noi investitii de energie verde, iar daca vom semna un contract si pentru biogaz vom contribui la programe de impaduriri in Canada, pentru a compensa”, a explicat pentru Green Report Norbert Bergdoll, operations manager la Sonae Sierra.
Tinand cont de faptul ca mall-urile sunt consumatori uriasi de energie si resurse, in Loop5 au fost luate o serie de masuri care au dus la reducerea consumului cu 45% din octombrie 2009 pana in mai 2010. Astfel, de la un consum initial de 900.000 kWh s-a ajuns la 517.000 kWh, iar perspectivele pana la implinirea primului an de activitate sunt si mai optimiste.
Masina, bicicleta, vehiculul electric sau autobuzul?
Loop5 incearca sa isi reduca impactul asupra mediului cu ajutorul unor masuri mai mult sau mai putin vizibile pentru vizitatori. Fiind situat pe autostrada A5, care duce spre aeroportul din Frankfurt, mall-ul dispune de o parcare de 3.000 de locuri si are o tematica aviatica – tot decorul este legat de avioane, aeroport, piloti, zbor etc. De asemenea, in fata centrului comercial au fost instalate rasteluri cu o capacitate de 200 de biciclete. Majoritatea clientilor prefera insa sa vina cu masina la mall.
“Germanii isi iubesc masinile, le place sa le foloseasca zilnic. Majoritatea vin cu masina, mai putin cu bicicleta, deoarece este o distanta destul de mare pana in oras”, a explicat Heiner Hutmacher, managerul Loop5.
Pentru a intampina si nevoile celor care conduc vehicule electrice, va fi amenajata si o parcare speciala pentru acestea, unde posesorii le vor putea incarca in timp ce fac cumparaturi. O parcare de acest gen a fost amenajata deja intr-unul din mall-urile din portofoliul Sonae Sierra (Alexa Shopping Center, Berlin).
De asemenea, exista doua statii de autobuz si trei linii speciale care aduc la Loop5 clienti dintr-o arie larga, locuita de peste 2.000.000 de persoane, cu o putere de cumparare peste medie.
Automatizare completa
Printre inovatiile cu care vizitatorii mall-ului iau contact zilnic se numara si pisoarele fara apa instalate in toaletele barbatilor. Acestea au un sistem de curatare si improspatare care nu necesita consumul de apa. Instalarea acestora genereaza o importanta economie, avand in vedere ca 42 din cei 129 de litri de apa consumati zilnic de fiecare german se duc…pe apa toaletei.
Mai putin la vedere sunt insa cele 47 de unitati de control al aerului care filtreaza, racesc sau incalzesc aerul din centrul comercial pentru a optimiza confortul termic. In Loop5, totul este automatizat si monitorizat cu ajutorul catorva calculatoare. Unul urmareste consumul de electricitate, de apa, ventilatie si celelalte aspecte controlate automat si le regleaza in functie de necesitati. Ventilatia se opreste singura la sfarsitul programului, luminile de pe coridoarele tehnice se sting cand nu este nimeni acolo si se pot lua masuri de reducere a consumului acolo unde se observa depasiri ale parametrilor medii. Chiar si cand sunt necesare, luminile de pe coridoarele tehnice sunt aprinse intermitent (una aprinsa, una stinsa).
Restul calculatoarelor arata imagini filmate de camerele de supraveghere si inregistreaza fluxul de clienti. Camerele sunt foarte performante si reusesc sa apropie imaginea foarte mult sau sa filmeze in unghiuri largi. Astfel, intr-un mall cu un trafic de pana la 40.000 de persoane intr-o zi de weekend se afla cel mult cinci ofiteri de paza.
Sticla verde la sticla verde
Loop5, cu o suprafata de 57.500 metri patrati, produce intre 50 si 70 de tone de deseuri pe luna. Acestea sunt colectate, trasportate si reciclate de o firma specializata, care separa hartia, cartonul, ambalajele, folia, deseurile organice si uleiurile. De asemenea, sticla este colectata separat, dar, spre deosebire de Romania, in Germania se colecteaza pe culori – sticla verde intr-un loc, cea maro in alt loc si cea transparenta in altul.
In interiroul mall-ului exista doua zone de depozitare a deseurilor aflate in apropierea restaurantelor si alte doua, mai mari, in partile laterale, astfel incat accesul firmei de salubritate sa fie mai usor.
Datorita managementului de mediu eficient, Loop5 a fost primul centru comercial din Germania care a primi certificarea ISO 14001 inca din timpul constructiei.
Astazi, germanii nu isi mai pun problema constructiilor propriu-zise, ci a felului in care le pot face mai economice si cu un impact mai scazut asupra mediului. Astfel, zgaraie-norii marilor orase au in spate echipe de zeci si sute de ingineri a caror datorie este sa gaseasca si sa implementeze metode de reducere a consumului. Jaluzelele care se inchid si se deschid singure in functie de cum bate soarele, aerul conditionat care porneste numai cand este nevoie si se opreste singur, aparatura electrica ce se opreste cand nu mai este nimeni in cladire pot parea inovatii prea futuristice pentru Romania, insa sunt ceva obisnuit pentru cladirile construite in ultimii ani in Germania.
Loop5 este unul dintre cele patru centre comerciale deschise de Sonae Sierra in Germania, alaturi de Alexa (Berlin), Münster Arkaden (Münster) si Postgalerie Karlsruhe (Karlsruhe). Centrul a fost deschis in octombrie 2009, in urma unei investitii totale de 270 milioane de euro.
Text de Carmen Albisteanu