„Școala de Mediu”, un proiect al Asociației Nature Talks, a fost unul dintre câștigătorii Galei Green Report, ediția a IV-a. La categoria „EXCELENȚĂ ÎN EDUCAȚIE DE MEDIU”, cu un scor de 9,2 puncte. Pentru a înțelege mai bine impactul proiectului dincolo de cifre, am vrut să aflăm ce înseamnă „Școala de Mediu” pentru Teodora Iacob, președinta asociației.
Green Report: Care a fost nevoia de la care ați pornit asociația?
Teodora Iacob: „Pe scurt, eu am fost reporter patru ani de zile, tip în care m-am ocupat și de mediu. Am tot documentat mai multe teme. Astfel, am aflat și eu cum stă treaba cu mediu, cu sustenabilitatea – pentru că, până atunci, nu știam nici despre poluare, nici despre colectare separată, și am fost nevoită practic să învăț aceste lucruri.
La un moment dat în timpul campaniilor pe care le făceam, am ajuns la subiectul educația de mediul școlii. Am vrut să văd exact ce învață copiii, în special cei din ciclul primar, despre mediu, în timpul orelor de la școală. Am făcut solicitări la Ministerul Educației și ni s-a spus că există anumite opționale unde s-ar aborda noțiuni legate de mediu, dar nu au o centralizare să ne spună exact dacă cineva a și ales opționalul respectiv.
Și atunci tot documentând acest subiect, mi-am dat seama că nu se face nimic sau se face prea puțin. Și am zis: să hai să facem noi ceva pentru copii. Și în toamna anului 2020, am înființat asociația, cumva început tot așa ca un site de știri ca să continui puțin ce făceam și eu.
Așa a venit mai natural pentru mine, dar apoi am început să mă gândesc cum pot să ajung la copiii care au nevoie de genul acesta de informații.
Între timp a venit și pandemia, iar școlile s-au închis. Dar când s-au redeschis în martie, deja am început atelierele în școlile din București. Ne-am gândit cum le putem arăta copiilor cât mai interactiv chestiile legat de mediu.
Am început cu risipa alimentară și reciclarea. Alături de echipa mea, am gândit sute de machete, de jocuri, de experimente, lucruri care încăpeau într-un troller. Între timp trolerul s-a mărit.
Dacă la început era un troller așa, mai mic, acum sunt multe machete pe care le cărăm din școală în școală într-un troller mai mare.”
![Teodora Iacob, președinta Asociației Nature Talks](https://green-report.ro/wp-content/uploads/2025/02/Teodora-Iacob--200x300.jpg)
Green Report: Ce este, în fapt, „Școala de Mediu”, proiect câștigător al Galei Green Report?
T.I.: „Școala de Mediu este cel mai mare program al nostru. Acesta este un program național de educație de mediu pentru copiii din ciclul primar.
Tot făcând tot felul de proiecte și începând deplasările prin țară, cam la un an după ce am înființat asociația, am dezvoltat și platforma școalademediu.ro și am văzut că începem să primim săptămânal solicitări din toată țara fără a face o promovare agresivă.
Pur și simplu ni s-a dus vorba. Peste noapte a explodat această platformă și ne-am trezit că suntem chemați în toată țara.
În același timp, este necesar să avem parteneri locali sau regionali și, alături de ei, să bifăm zecile, sutele de solicitări care sunt deja sau care urmează să fie făcute.
Până acum am ajuns în peste jumătate dintre județele țării. Școala de Mediu a ajuns deja aproape 30.000 de elevi.”
Green Report: Cum identificați comunitățile în care să mergeți?
T.I.: „Până acum ne-am bazat exclusiv pe cererile primite de la profesori sau părinți.
Pe site există acel formular de înscriere pe care îl completează săptămânal profesori din toată țara. Dacă am avut situații când am avut un partener care și-a dorit să ajungem într-un anumit județ, pentru că acolo avea și el activitate și nu se regăsea județul pe lista noastră, luăm legătura cu Inspectoratele Școlare Județene.
Pe de altă parte, avem un parteneriat deja de mai bine de doi ani cu Ministerul Mediului, care, la fel, ne este foarte de folos dacă avem zone în care ajungem și avem nevoie de spații sau de școli.”
Green Report: Care sunt metodele inovative pe care voi le aveți în cadrul orelor?
T.I.: „În primul rând, noi am spus de la început ‘nu PDF-uri sau PPT-uri’. Profesorii și acum sunt uimiți, deși facem asta de atâția ani. Ei ne tot întreabă dacă avem nevoie de videoproiector sau orice altceva digital. Nu, n-avem nevoie.
Pentru a ține în priză copiii de clasa a treia sau a patra, nu e de ajuns să te duci cu prezentare, să rulezi pe fundal și tu să vorbești. M-am gândit că trebuie să fie ceva interactiv, trebuie activități la care să ia parte, să pună mâna, să vadă experimente care îi ajută să rețină informațiile.
Mergem cu un troller care odată deschis se transformă într-o Școală de Mediu pe roți și copiii sunt foarte încântați de toate materiale.
De exemplu, pentru poluare, avem un experiment foarte simplu cu un bol de sticlă, o mașină și un bețișor parfumat care acționează tip țeavă de eșapament. dăm foc la acel bețișor și acoperim totul. Așa ei înțeleg în mai puțin de cinci minute ce înseamnă efectul de seră și cum afectează toată poluarea provenită din trafic sănătatea noastră.
Pentru colectarea separată avem tot felul de joculețe cu ambalaje pe care elevii trebuie să le arunce la tomberonul potrivit. Pe toată durata orei, abordând fiecare temă pe structura cauză-efecte-soluții.
Adică scopul nostru este ca ei să plece de la ora noastră, cu măcar cinci soluții pe care le pot pune în practică fără probleme când ajung acasă.”
![Experiment poluare/Arhiva Asociației Nature Talks, 2024](https://green-report.ro/wp-content/uploads/2025/02/Experiment-poluare-300x200.jpeg)
Green Report: Care sunt metodele de finanțare pentru proiectul „Școala De Mediu”?
T.I.: „În primul rând, sunt partenerii din zona privată, diferite companii, abordate de noi sau care au venit spre noi aflând de proiectele noastre. Am mai avut colaborări cu Primăria Capitalei, două proiecte care au mers foarte bine, [cu] fonduri nerambursabile.
Suntem și într-o aplicație de home banking unde se poate dona direct către noi și formularele de 3,5% ale persoanelor fizice.”
Green Report: Ținând cont că proiectul este dedicat copiilor de școală primară, care sunt subiectele de care copiii sunt cei mai apropiați? Ce îi atrage cel mai mult?
T.I.: „Păi, în primul rând, colectarea separată este un subiect pe care îl facem întotdeauna. Mergem cu activități legate de reciclare și suntem foarte surprinși că ei află abia de la noi cum se reciclează.
Discutăm cu ei din ce sunt făcute anumite materiale. Foarte puțini știu că plasticul la bază se face din petrol și că de aceea nu este biodegradabil sau că durează foarte mult până să se fragmenteze.
Și risipa alimentară este un subiect care prinde foarte bine pentru că mergem cu un mini frigider după noi. Acolo avem mai multe alimente și îi învățăm că fiecare aliment are locului în frigider. Mulți află de la noi că pe rafturile frigiderului, temperatura diferă și de aceea este important să aibă și ele o ordine. Mulți dintre elevi zic că abia așteaptă să ajungă acasă și să pună în practică ce au învățat la școală.
Un alt subiect care prinde este legat de eficiență energetică. Le explicăm că aparatele din casa lor consumă, chiar dacă [par a fi] stinse. La finalul lunii, factura crește și din cauza aceasta.
O altă temă este poluarea atmosferică pe care am menționat-o mai sus.”
![Macheta intrerupatoareArhiva Asociației Nature Talks, 2024](https://green-report.ro/wp-content/uploads/2025/02/Macheta-intrerupatoare-300x200.jpeg)
Arhiva Asociației Nature Talks, 2024
Green Report: Credeți că educația ecologică în școli ar trebui să devină obligatorie? Ce ar trebui să facă autoritățile pentru a îmbunătăți acest aspect?
T.I.: „Sub forma instituțională este complicat. Noi am luat parte la acel grup de lucru, înființat de Administrația Prezidențială, Ministerul Mediu și Ministerul Educației.
Am tot dezbătut mai multe luni și în urma acestor dezbateri a ieșit faimoasa Săptămână Verde.
E săptămâna verde și nu prea -[ din] câteodată cauza anormală a lipsei de resurse.
În momentul ăsta, cred că nu s-ar putea introduce educația de mediu ca disciplină, în principal pentru că nu are cine să o predea. Deci practic ar trebui să se dea peste cap foarte multe lucruri.
Cred că tot așa, interactiv, ar fi potrivit pentru ciclurile primar și gimnazial. Trebuie gândit cu experimente, cu ieșire în natură, o altfel de oră, adică să facem încă un manual pe care copiii să-l cară în ghiozdan ce să afle și ei câteva lucruri așa despre mediu, nu văd o soluție. Cred că avem mult de recuperat.
Sunt țări care fac ieșiri în natură cu copiii încă de la grădiniță.
Nu știu dacă se va schimba ceva peste noapte. Săptămâna verde e un pas, dar nu e o soluție, părerea mea.”
Green Report: Ce impact a avut proiectul asupra copiilor și comunităților în care a ajuns? Există povești de succes care v-au impresionat?
T.I.: „Au fost o câteva situații în care clasele respective au implementat lucruri în școala lor în urma întâlnirii cu noi.
De exemplu, cel mai des întâlnit caz este cel legat de colectare separată. Școlile au aceste tomberoane de colectare selectivă, dar dacă te uiți la ele îți dai seama că toate sunt aruncate la întâmplare.
Sunt școli cărora le-am propus dacă tot au tomberoanele, să punem niște stickere [acţibilde, n.red] ca să arunce lumea așa cum trebuie. Cred că impactul cel mai mare a fost pe partea asta de conectare separată corectă.”
Green Report: Cum vedeți viitorul proiectului?
T.I.: „Visul meu și al nostru este, la un moment dat, să facem prima școală de mediu fizică – mai întâi în București și apoi sucursale în țară – astfel încât să ajutăm și mai mult școlile.
În momentul ăsta, toți trainerii pleacă din București în toată țara, dar ideal este să ne extindem atât de mult încât să putem face în același timp în mai multe locuri din țară.
Platforma ȘcoaladeMediu.ro este activă, iar proiectul desfășurat este de mare amploare. Oricine dorește să se înscrie este binevenit, iar pe măsură ce vor fi încheiate parteneriate, fiecare solicitare va fi onorată.”
#ȘcoalaDeMediu #NatureTalks #EducațieDeMediu #GalaGreenReport #ExcelențăÎnEducațieDeMediu