Investitiile verzi ies din criza

Interesul corporatiilor pentru investitiile in protectia mediului, sanatate si siguranta se afla pe o panta vizibil ascendenta, arata un sondaj realizat in lunile iunie si iulie, in Statele Unite, de reputata publicatie GreenBiz.com. Bugetele alocate investitiilor verzi, dar si numarul locurilor de munca create de acestea au inceput sa creasca semnificativ, sunt cele doua concluzii principale ale sondajului. Studiul bi-anual, dedicat indicatorilor de pe piata ”verde”, a fost realizat in randul a 3.150 de reprezentanti ai companiilor americane, dintre care 43% sunt companii mari, cu venituri anuale de peste un miliard de dolari.

Clientii cer strategie de mediu

Cea mai mare schimbare remarcata fata de penultimul sondaj, realizat la finele anului 2009, este faptul ca strategia corporatista ”verde” a companiilor nu mai are ca principal motor aspectul economic si financiar, ci o tot mai mare cerere venita din partea clientilor. In schimb, pentru companiile mici, ratiunile economice raman principala motivatie de a investi in protectia mediului.

In ciuda crizei, investitiile ”verzi” au intrat pe un trend ascendent puternic. Daca in 2009, doar 63% dintre companiile mari declarau ca vor cheltui pe initiative de mediu, sanatate si siguranta o suma cel putin egala cu cea a anului anterior, procentul de anul acesta a crescut la 84%. Totodata, 70% dintre companiile cu venituri sub un miliard de euro au raportat ca investitiile din 2010 vor ramane la acelasi nivel sau vor creste fata de cele din 2009.

In ce priveste piata locurilor de munca, aceasta incepe sa se dezghete o data cu crearea de noi slujbe dedicate protectiei mediului si sustenabilitatii, in special in cazul companiilor mari. La inceputul anului 2009, 27% din companiile mari raportau blocarea locurilor de munca, iar doar 8% isi anuntau planuri de a dezvolta departamentele de mediu. Astazi se inregistreaza o schimbare majora la acest capitol, doar 11% dintre companii anuntand blocarea angajarilor, in vreme ce 28% au planuri de dezvoltare a departamentelor de mediu.

Cuvant de ordine: eficienta energetica

Reducerea consumului de energie prin aplicarea de masuri de eficienta continua sa fie cea mai importanta initiativa pentru companiile americane, indiferent de marimea acestora, mai arata sondajul GreenBiz.com. Astfel, 34% din companiile mari si 26% din companiile mici vad reducerea consumului de energie ca pe cea mai importanta masura de mediu, care reduce in acelasi timp si costurile.

Companiile mari si firmele mici au insa viziuni diferite cand vine vorba de mentinerea investitiilor vezi in topul prioritatilor corporatiste. In vreme ce doar 18% din companiile mari sunt preocupate de dificultatile de continuare a investitiilor verzi, procentul creste la 30% în cazul companiilor mici. Acest lucru reflecta faptul ca initiativele de mediu au devenit parte integranta a strategiei corporatiste in companiile mari, fara sa mai fie considerate optionale.

Mediul, punct central al inovatiilor

Acelasi sondaj subliniaza faptul ca investitiile in inovatia si dezvoltarea de noi produse verzi continua sa creasca, aceasta fiind de altfel singura zona care nu a inregistrat scaderi in ultimul an si jumatate. Astfel, 85% din companiile mari au raportat anul acesta investitii egale sau mai mari decat cele de anul trecut.

Chestionate in legatura cu existenta unei strategii de inovatie la nivelul managementului, 84% din companiile mari si 82% din companiile mici au raspuns pozitiv. 96% din companiile mici au indicat de altfel ca protectia mediului si produsele verzi reprezinta un aspect cheie in strategia lor de inovatie.

spot_img

Ultimele știri