Instititutiile care vor cumpara un automobil electric prin programul Rabla vor primi 6 tichete valorice, in valoare de aproximativ 5.300 euro, potrivit unui proiect de Ordonanta de Urgenta ce va fi finalizat peste doua saptamani, a anuntat ministrul Mediului si Padurilor Laszlo Borbely.
Aceeasi reglementare prevede ca institutiile publice care intentioneaza sa cumpere un autovehicul electric fara a casa o rabla sa primeasca o finantare de pana la 25% din valoarea autoturismului, de la Administratia Fondului de Mediu (AFM). Banii sunt destinati pentru a acoperi diferenta de pret, de aproape 5.000 de euro dintre o masina electrica si una alimentata cu benzina sau motorina.
„Propunem sa introducem mai multe facilitati: daca cineva, in prima faza institutie publica, vrea sa cumpere o masina cu zero emisii, sa primeasca sase tichete valorice pentru o masina casata. Pentru cei care doresc sa cumpere un hibrid, nu s-a stabilit inca numarul de tichete, dar acesta va fi mai mic decat cele care se acorda pentru o masina electrica”, a declarat Laszlo Borbely.
El a mentionat ca reglementarea va fi valabila si in cazul persoanelor fizice, insa imediat dupa ce va fi pus la punct sistemul si vor fi stabilite modalitatile de finantare.
Ministrul Laszlo Borbely s-a intalnit azi cu reprezentantii companiei Renault pentru a discuta modelele de promovare a automobilului electric existente in alte state si planurile Renault pentru acest segment.
In Romania au fost inmatriculate pana in prezent 2 automobile electrice, iar numarul automobilelor hibrid ajunge la aproximativ 850.
Distinctie intre hibrid si electrica
Noua reglementare va oferi facilitati financiare si pentru cumparatorii de masini hibrid, insa acestea vor fi mai mici decat cele acordate in cazul electricelor.
Ministrul a precizat ca trebuie facuta o distinctie intre masinile electrice si cele hibrid si ca vor fi acordate facilitati mai mari pentru cele electrice, care au impact mai mic asupra mediului
Una dintre problemele discutate in cazul intalnirii dintre autoritati si reprezentantii Renault a fost cea a bateriei folosite pentru alimentarea masinilor electrice, al carei pret ridicat, de 7.000 – 8.000 de euro, ii descurajeaza pe potentialii cumparatori. Ministrul a explicat ca se are in vedere implementarea unui sistem de inchiriere a acestor componente odata ce infrastructura va fi finalizata.
„Am inteles ca aceste baterii se pot incarca precum un acumulator si in mod normal operatiunea dureaza opt ore. Exista si borne de incarcare rapida la care masina trebuie conectata pentru doar 30 de minute. Avem nevoie de parteneri pentru dezvoltarea acestei infrastructuri si am inceput deja discutiile cu ENEL, Electrica si alte companii din industrie, pentru a ne gandi la o varianta de sistem pe baza ordonantei de urgenta”, a spus Laszlo Borbely.
Alimentarea pentru 100 km costa aproape 2 euro
Potrivit reprezentantilor Renault, costul alimentarii unei masini electrice pentru 100 km ajunge la aproape 2 euro.
Absenta infrastructurii de alimentare, un alt impediment in dezvoltarea pietei masinilor electric in Romania, poate fi rezolvata, potrivit autoritatilor, prin achizitionarea bornelor de alimentare de catre proprietarii automobilelor.
O borna obisnuita de alimentrare, la care masina trebuie conectata pentru 8 ore, costa aproximativ 400 euro. ”Proprietarul poate sa-si cumpere una si sa o puna in garaj”, a explicat ministrul.
Potrivit reprezentantilor Renault, automobilele electrice au autonomie de 160 de kilometri, insa studiile companiei au aratat ca o masina folosita in oras nu circula mai mult de 150 de kilometri pe zi.
Renault aduce pe piata modelel Kangoo si Fluence
Borbely a infirmat informatiile aparute recent in presa, privind fabricarea de catre Renault a masinilor electrice in Romania, dar a mentionat ca producatorul francez va comercializa mai multe modele electrice si se va implica in dezvoltarea infrastructurii.
„Am vrut sa anuntam comercializarea a doua vehicule de la Renault – Kangoo si Fluence, pe care le veti putea vedea si testa intre 18 si 24 aprilie la showroomurile Renault. Nu vorbim astazi de performante si vanzari pentru ca sunt greu de estimat, ci de conditiile in care putem dezvolta infrastructura masinilor electrice in Romania”, a declarat Jerome Olive, directorul general Renault Romania.
Cititi si:
Renault nu va produce, deocamdata, vehicule electrice la uzina de la Mioveni
Mitsubishi i-MiEV, prima masina electrica 100%, adusa in Romania
Citroen C-Zero, zero poluare (Vezi video)
Hibrizii si masinile electrice patrund greu pe piata auto din Romania