Industria auto europeană a solicitat Uniunii Europene o pauză în aplicarea amenzilor pentru emisiile de CO2. Reprezentanții industriei invocă ritmul lent al electrificării și riscurile pentru competitivitate.
Deși sprijină tranziția către mobilitatea electrică, constructorii de automobile solicită Comisiei Europene să renunțe la amenzile pentru depășirea limitelor de emisii de CO2 în 2025, argumentând că infrastructura și piața auto nu au evoluat în ritmul anticipat.
Cu vânzările de mașini electrice în scădere și un ecosistem insuficient dezvoltat pentru producția de baterii și stații de încărcare, producătorii avertizează că impunerea unor sancțiuni financiare ar putea încetini inovația și afecta competitivitatea industriei europene.
Producătorii auto se vor întâlni miecuri, 12 februarie, cu comisarul pentru climă Wopke Hoestra, joi, 13 februarie, cu vicepreședinta Comisiei Europene pentru locurile de muncă, Roxana Mînzatu, iar săptămâna viitoare cu omologul pentru suveranitatea tehnologică, Henna Virkkunen.
„Alături de colegii comisari și sub coordonarea președintei von der Leyen, am detaliat măsurile pe care le avem în vedere pentru a susține industria europeană automotive”, a declarat Roxana Mînzatu.
O industrie în plină transformare, dar cu obstacole majore
Industria auto din Uniunea Europeană contribuie cu aproximativ 7% la PIB-ul regiunii și este unul dintre cele mai mari sectoare economice ale blocului comunitar.
„Nu discutăm despre schimbarea destinației, ci despre adaptarea modului în care ajungem acolo” – a declarat directorul general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Cu toate acestea, electrificarea transportului se dovedește mai dificilă decât estimările inițiale.
Constructorii auto reclamă că nu există o rețea suficient de densă de stații de încărcare, ceea ce descurajează consumatorii să facă trecerea la vehicule electrice.
De asemenea, nu există stimulente fiscale adecvate pentru achiziția de mașini cu emisii reduse, iar costurile de producție rămân ridicate.
În 2024, vânzările de mașini electrice în UE au scăzut cu 5,9% față de anul anterior, iar în perioada martie-octombrie s-a înregistrat o reducere de 25% a cererii, un declin comparabil cu cel din timpul pandemiei.
Aceste cifre ridică semne de întrebare privind fezabilitatea obiectivelor de reducere a emisiilor stabilite de Comisia Europeană.
„În decembrie, piața auto din România a înregistrat o scădere de 8,6%, cu 11.373 de autoturisme înmatriculate, față de 12.437 în aceeași lună din 2022. Vânzările de vehicule electrice au scăzut cu 43,9%, cele pe benzină cu 14,6%, iar livrările de mașini diesel au crescut cu 8,7%.” – potrivit antreprenorului Orlando Nicoară.
Amenzi de miliarde de euro pentru producătorii auto
Conform legislației europene, producătorii auto trebuie să reducă emisiile flotelor vândute cu 15% până în 2025, comparativ cu nivelul din 2021.
Această reducere crește progresiv, ajungând la 55% în 2030 și la 100% în 2035, moment în care vânzarea de mașini cu motoare termice va fi interzisă.
Pentru constructorii auto, ținta din 2025 este deosebit de problematică.
Dacă nu reușesc să atingă obiectivul de reducere a emisiilor, vor trebui să plătească amenzi estimate la aproximativ 15 miliarde de euro.
Aceste costuri, spun reprezentanții industriei, ar putea afecta investițiile în tehnologii curate și ar putea determina reducerea producției și a numărului de locuri de muncă.
În locul sancțiunilor, producătorii propun o abordare mai flexibilă.
Ei sugerează implementarea unui model similar celor din Marea Britanie și Coreea de Sud, unde obiectivele de emisii sunt stabilite pentru perioade de trei ani, permițând o tranziție mai echilibrată și evitând măsuri drastice pe termen scurt.
Riscurile unui conflict comercial global
Pe lângă problemele legate de reglementările europene, constructorii auto sunt îngrijorați de creșterea tensiunilor comerciale internaționale.
Uniunea Europeană a impus tarife vamale de până la 35% importurilor de mașini electrice din China, acuzând Beijingul că își subvenționează ilegal producătorii auto.
Această decizie a dus la represalii din partea Chinei, care a introdus taxe pentru anumite mărci europene, afectând în special Mercedes-Benz și, într-o măsură mai mică, BMW.
Industria auto europeană se teme că un război al taxelor ar putea duce la scumpirea componentelor importate din China și la pierderea unor piețe de export esențiale.
În plus, producătorii auto nu își doresc o confruntare economică nici cu Statele Unite, unde protecționismul devine din ce în ce mai accentuat.
În acest context, liderii industriei avertizează că taxele vamale și incertitudinea de reglementare ar putea reduce competitivitatea globală a producătorilor europeni, care deja se confruntă cu o cerere în scădere pentru vehicule electrice.
Cote minime de vehicule curate: o soluție sau un obstacol?
Pentru a impulsiona tranziția spre mobilitate sustenabilă, Comisia Europeană ia în calcul introducerea unor cote minime obligatorii de vehicule electrice în flotele companiilor, estimând un prag de aproximativ 40% din mașinile noi vândute.
Constructorii auto atrag, însă, atenția că această măsură ar putea avea efecte negative.
În lipsa unei infrastructuri adecvate de încărcare, companiile ar putea prefera să amâne înnoirea flotelor auto, ceea ce ar duce la menținerea în circulație a unor vehicule mai vechi și mai poluante.
Totodată, impunerea unor cote rigide ar putea forța producătorii să livreze mai multe mașini electrice decât poate absorbi piața, ceea ce ar afecta atât vânzătorii, cât și consumatorii.
Viitorul industriei auto europene: între reglementare și competitivitate
Industria auto europeană nu contestă obiectivul final al decarbonizării, însă solicită o mai mare flexibilitate în implementarea măsurilor.
În acest moment, producătorii sunt prinși între obligațiile de mediu, incertitudinea pieței și competiția globală din ce în ce mai acerbă.
Deciziile pe care Comisia Europeană le va lua în cadrul „dialogului strategic” cu industria auto vor influența nu doar viitorul transportului în UE, ci și capacitatea producătorilor europeni de a concura pe piața globală.
Pe 5 martie, Executivul european va prezenta un plan de acțiune pentru industrie, iar negocierile din următoarele luni vor determina dacă UE va merge pe calea unor reglementări stricte și sancțiuni sau va adopta o strategie mai flexibilă pentru a sprijini tranziția către mobilitatea electrică.
Green Report a stat de vorbă cu un reprezentant al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) despre tranziția către mobilitatea sustenabilă și impactul reglementărilor europene asupra industriei auto.
APIA consideră că tranziția către electromobilitate este nu doar necesară, dar și inevitabilă, având în vedere angajamentele asumate la nivel european pentru reducerea emisiilor.
„Este esențială o strategie clară și coerentă la nivel european pentru susținerea tranziției către electromobilitate”, a declarat reprezentantul asociației, subliniind că industria auto are nevoie de „predictibilitate, sprijin coordonat și politici unitare”, pentru a evita „fragmentarea subvențiilor naționale” și competiția neloială între statele membre.
Poziția lor a fost reconfirmată și de Teresa Ribera, vicepreședinte al Comisiei Europene, care a subliniat importanța unei abordări comune „capabile să asigure o tranziție echitabilă și eficientă pentru toate statele”.
În ceea ce privește continuarea sancțiunilor pentru depășirea emisiilor de CO2, APIA consideră că aceste reglementări, deja în vigoare de mai mulți ani, fac parte din strategia de reducere a impactului climatic al transportului.
Reprezentantul asociației a afirmat că „întrebarea esențială nu este dacă aceste sancțiuni continuă, ci cum ar afecta piața auto din România o eventuală relaxare sau anulare a lor”.
APIA avertizează că o astfel de decizie ar putea submina încrederea consumatorilor în viitorul mobilității sustenabile și ar risca să „încetinească tranziția către electromobilitate”.
Totuși, asociația recunoaște că decizia privind menținerea sau anularea sancțiunilor aparține autorităților europene.
Referitor la implicarea APIA în discuțiile cu instituțiile europene, reprezentantul acesteia a declarat că asociația este un „partener tehnic pentru orice instituție, locală sau internațională” și că participă activ atunci când i se solicită punctul de vedere.
„De-a lungul timpului, am avut și continuăm să avem colaborări și discuții cu Ministere precum Ministerul Mediului, Ministerul Energiei sau Ministerul Finanțelor, precum și cu reprezentanții Guvernului României, inclusiv la cel mai înalt nivel”.
APIA este membră a Organizației Internațională a Constructorilor de Automobile (OICA), iar prin această apartenență, contribuie la dezvoltarea politicilor internaționale din domeniul auto, influențând astfel discuțiile purtate la nivelul Comisiei Europene.
#industriaauto #emisiiCO2 #transportsustenabil #piatalibera #tranzitieverde #amenzieuropene #competitivitate #automotive #greentransition #europeanregulation