Durata medie de solutionare a dosarelor de recuperare a taxei auto este de doua ori mai mica in provincie decat in Bucuresti, a declarat, pentru Green Report, avocatul Laura Scutaru de la Casa de avocatura Coltuc.
Durata proceselor difera in functie de localitatea unde se judeca. In provincie se poate finaliza un astfel de litigiu in aproximativ opt luni pana la un an, pe cand in Bucuresti dureaza aproximativ una si jumatate pana la doi ani. Din pacate cei care au domiciliul in Bucuresti si au achitat taxa catre ANAF sector 2 sau 4 nu se pot judecat in alata parte”, a precizat Laura Scutaru.
In momentul de fata, toti cei care au achitat taxa de poluare in baza OG 50/2008, precum si cei care au achitat taxa auto in baza Legii 9/2012, pot deschide dosare in baza carora sa-si ecupereze banii incasati in mod ilegal de catre stat,
Potrivit acesteia in prezent sunt zeci de mii de dosare depuse pe rolul instantelor de judecata. “In unele judete sunt peste 40.000 de dosare pe an. Castig de cauza este in proportie de 90%, deoarece aceasta taxa este perceputa in mod ilegal”, a mai spus reprezentantul Casei de avocatura Coltuc.
Scutaru a precizat ca in aceste dosare trebuie urmata o procedura antejudiciara obligatoriu, si anume trimiterea unei plangeri prealabile catre ANAF. “Ne judecam cu o institutie a statului si conform legii contenciosului administrative parcurgerea acestei etape este obligatorie. In urma primirii unui raspuns negativ din partea acestei institutii ori daca nu se primeste niciun raspuns, se introduce actiune in instant”, a completat avocatul.
Statul obligat sa plateasca si dobanda fiscala
Suma pe care statul este obligat sa o achite in urma acestor procese este mult mai mare decat cea pe care a incasat-o, deoarece in cele mai multe cazuri se recupereaza atat suma achitata, cat si dobanda fiscala de la momentul achitarii pana in momentul recuperarii efective. La cate dosare sunt la nivel national, suma este foarte mare. Unele persoane fizice au de recuperat si sume de 25.000 lei. Societatile comerciale pot avea si sume mai mari”, a mai spus Laura Scutaru.
Dobanda fiscala pe care statul trebuie sa o achite este de 0.8% pe zi din suma taxei auto achitate.
Potrivit estimarilor guvernamentale, in perioada 2009 – 2012 statul ar fi incasat din taxa auto aproximativ 4,5 miliarde de lei, bani care au fost folositi de Administratia Fondului de Mediu (AFM), in principal, pentru programele “Casa Verde” si “Rabla”. Potrivit raportului privind utilizarea Fondului de Mediu in anul 2011, AFM a restituit “taxa de poluare pentru autovehicule in valoare de 16.688.010,35 lei”.
Taxa auto folosita pentru restituirea platilor ilegale
Premierul Victor Ponta a subliniat in deschiderea sedintei de Guvern din 9 ianuarie ca banii obtinuti din taxa auto vor fi folositi pentru a restiui banii celor care au platit taxele de prima inmatriculare considerate in acest moment ilegale.
„(…) partea cea mai proasta cu aceasta taxa auto este ca, de fapt, noi n-o sa incasam niciun leu pentru bugetul de stat (…). Deci, noi nu facem altceva decat sa mai luam de la oameni, ca sa dam la oameni ce le-a luat guvernul trecut. Sa nu-si inchipuie cineva ca taxa auto o luam sa o punem la buget, ca, din pacate, n-o punem la buget, o punem, de fapt, tot la dumneavoastra, doamna Plumb, ca sa dati inapoi ceea ce s-a incasat ilegal in anii trecuti”, a spus premierul Victor Ponta.
Timbrul de mediu, noua forma a taxei auto
Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice (MMSC) a lansat joi spre dezbatere publica draftul proiectului de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
Potrivit documentului, Legea nr. 9/2012 se modifica si se va numi “ Lege privind timbrul de mediu pentru autovehicule”
Noul timbru de mediu, care urmeaza a fi reglementat printr-o Ordonanta a Guvernului Romaniei, va fi mai redus decat actuala taxa care trebuie platita de posesorii masinilor vechi – Euro 2, Euro 1 si non- Euro.
In schimb, pentru masinile Euro 3 si Euro 4 se va plati mai mult ca in prezent. Pentru masinile cu motor Euro 5, timbrul de mediu va fi similar cu actuala taxa de mediu.
Mecanismul de calcul tine cont de nivelul emisiilor de CO2 si de tehnologia motorului (non – Euro sau Euro 1, 2, 3, 4, 5 sau 6).
“Norma de poluare Euro si valoarea emisiei de CO2 sunt cele menționate de Regia Autonoma Registrul Auto Roman in cartea de identitate a vehiculului”, mentioneaza proiectul Ordonantei.
Timbrul de mediu se va plati o singura data: fie la prima inmatriculare in Romania, fie la prima transcriere a dreptului de proprietate, fara a fi incasat din nou in momentul revanzarii.