Guvernul a adoptat tarifele de administrare și gestionare a ambalajelor SGR printr-o hotărâre care modifică HG nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile.
Concret, au fost stabilite tarifele de administrare și gestionare a ambalajelor SGR aplicabile în România în perioada 30 noiembrie 2023 – 31 decembrie 2024, urmând ca după 1 ianuarie 2025, tarifele de administrare și gestionare să fie stabilit de administratorul SGR.
Ce alte modificări sunt aduse HG nr. 1074/2021
- Se modifică semnificația termenilor „comerciant” și „comerciant HoReCa”, „distribuitor”, prin înlocuirea referirii la persoană juridică autorizată/ persoană juridică din industria hotelieră cu cea de operator economic/ operator economic din industria hotelieră, dat fiind faptul că mulți comercianți sunt întreprinderi individuale, persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale și sunt definiți ca fiind fără personalitate juridică.
- Producătorii sunt obligați să înregistreze în Registrul Ambalajelor SGR fiecare tip de ambalaj SGR pus pe piață.
- Comercianții sunt obligați să indice valoarea garanției distinct de prețul produsului, atât la raft cât și în documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR.
- Se modifică semnificația termenului „tarif de gestionare”, prin menționarea plății exprese a acestuia prin transfer bancar, în vederea asigurării transparenței plăților.
- Tot în vederea asigurării transparenței, producătorii sunt obligați să plătească prin transfer bancar administratorului SGR tariful de administrare și valoarea garanției aferente produselor în ambalaje SGR introduse pe piața națională.
- Comercianții HORECA râmân în continuare fără obligația de a organiza puncte de returnare, însă administratorul SGR trebuie să le ramburseze acestora costurile privind manipularea ambalajelor SGR și astfel să le achite un tarif de gestionare.
- Se modifică definiția ambalajului supus sistemului de garanţie- returnare sau ambalaj SGR prin adăugarea articolelor ce sunt excluse, pentru a reduce la minimum confuziile în rândul producătorilor, ambalaje de tip pouches, bag-in-box si orice alt ambalaj care nu își pot păstra forma după golire.
- De la data intrării în funcțiune a SGR, obligațiile producătorilor aferente răspunderii pentru preluarea, transportul şi reciclarea ambalajelor SGR se vor îndeplini exclusiv prin intermediul administratorului SGR.
- Producătorii sunt obligați să perceapă de la clienții lor garanția aferentă produselor în ambalajele SGR introduse pe piața națională și achiziționate de către aceștia, cu excepția cazului în care producătorul decide să suporte costul garanției îin cazul oferirii produselor ambalate în ambalaje SGR cu titlu gratuit către consumatorul și/sau utilizatorul final, spre exemplu ca premii sau mostre gratuite, caz în care garanția va fi suportată în mod direct de către producător și nu va fi percepută de la clienții acestuia sau de la comercianți, respectiv de la consumatorul și/sau utilizatorul final.
- Garanţia nu va fi restituită către consumatori sau utilizatorii finali, iar operatorii punctelor de returnare nu vor avea obligația de a prelua ambalajul în cadrul acestora, dacă ambalajul returnat nu are aplicat marcajul care indică apartenenţa la SGR, sau dacă acesta nu este vizibil ori lizibil; nu este returnat întreg ori este degradat sau deformat astfel încât nu se poate stabili apartenenţa la SGR; nu este golit în întregime de conţinut; sau nu este returnat în termen de maximum 24 de luni de la data publicării pe pagina de internet a administratorului SGR a anunţului privind încetarea introducerii pe piaţă de către producător a produsului respectiv.
- Este definit Registrul Ambalajelor SGR ca parte componentă a programului informatic pus la dispoziție online de către administratorul SGR, în care sunt înregistrate ambalajele SGR și specificații tehnice relevante pentru recunoașterea acestora în cadrul SGR.
- Producătorii sunt obligați să înregistreze în Registrul Ambalajelor SGR fiecare tip de ambalaj SGR pus pe piață.
Citește și