ONG-ul Greenpeace a făcut o serie de recomandări factorilor de decizie responsabili cu elaborarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) privind tranziția către un sector de transporturi bazat pe tehnologii alternative. Printre acestea se numără trenuri suburbane și de mare viteză, autobuze electrice și 500 de km de piste de biciclete în București, construirea a până la 3.000 km de piste de ciclo-turism în România.
„România are nevoie de o foaie de parcurs pentru tranziția de la un sector de transporturi bazat pe combustibili fosili la unul bazat pe tehnologii alternative, ecologice, curate, care să contribuie în mod real la reducerea poluării, limitarea încălzirii globale cu 1,5 ° C și combaterea fenomenelor meteo extreme asociate schimbărilor climatice. În acest sens, am adresat factorilor de decizie responsabili cu elaborarea Planului Național de Redresare și Reziliență o serie de recomandări de politici esențiale unei astfel de tranziții”, a transmis organizația.
Planul de Redresare și Reziliență (PNRR) pe care România îl elaborează în această perioadă va stabili prioritățile de investiții și reformele necesare pentru redresare economică și creștere sustenabilă. Pentru a atinge obiectivul de neutralitate climatică și pentru a reduce poluarea din marile orașe, emisiile generate de transport trebuie să scadă rapid. Emisiile din transporturi au continuat să crească într-un ritm accelerat în UE, în timp ce emisiile de gaze cu efect de seră (GES) din alte surse au încetinit sau au scăzut. Emisiile provenite din transport au fost cu 28% mai mari în 2017 decât în 1990, a mai arătat ONG-ul.
Printre măsurile propuse de Greenpeace România se numără:
- trenuri care pot circula uzual la viteze de peste 300 km/h
- modernizarea managementului traficului feroviar pe rețeaua națională în vederea fluidizării traficului feroviar pe anumite sectoare de cale ferată
- creșterea eficienței mobilității urbane verzi prin dezvoltarea transportului cu metroul
- autobuze electrice și electrificarea totală a transportului public în București
- 500 de km de piste de biciclete în București
- construirea a până la 3.000 km de piste de ciclo-turism în România, finalizarea Eurovelo 6 și a altor trasee velo europene
- susținerea rutei Via Transilvanica și a altor proiecte mature inițiate de societatea civilă și de administrațiile publice locale;
„Bucureștiul este orașul cu cele mai mari ambuteiaje din Europa și unul dintre cele mai afectate din întreaga lume, având un nivel de congestie de 41%, ajungând pe locul 8 în clasamentul celor mai grave din lume și pe primul loc în Europa”, se arată chiar în Planul de Redresare și Reziliență.
Citește și:
eMobilitatea poate ajuta Europa să-și atingă țintele de reducere a emisiilor CO2
Legea parcărilor de biciclete în spațiile publice, adoptată de Camera Deputaților