Greenpeace: 5 feluri prin care companiile IT programează deteriorarea dispozitivelor electronice

Timp de doi ani, Greenpeace a folosit 40 dintre cele mai populare smartphone-uri, tablete și laptopuri, pentru a vedea cât de greu îi este unui consumator să primească din partea companiilor piese de schimb sau manuale cu instrucțiuni pentru reparații. 

electronice
foto: wikimedia commons

 

Cei de la Greenpeace au făcut acest test în parteneriat iFixit, o companie din SUA. Iată ce au găsit:

1. Dispozitivele electrice sunt intenționat concepute pentru a fi dificil de reparat și de întreținut

Înlocuirea memoriei sau schimbarea hard disk-ului cu o versiune mai nou nu mai este la fel de ușoară ca în trecut, spun cei care au realizat testele. Asta deoarece piesele sunt lipite de carcasă și reparația este dificil de realizat. Unele dintre cele mai noi smartphone-uri LG și Samsung, dar și laptopuri produse de Apple sunt concepute după acest design.

2. Telefoanele devin din ce în ce mai fragile

Principalul motiv pentru care ecranele telefoanelor se sparg atât de des este pentru că majoritatea sunt fabricate din sticlă. „Cu toate că producătorii au introdus tipuri de sticlă mai rezistentă, ecranele crăpate sau sparte sunt încă un lucru destul de des întâlnit.”

De fapt, majoritatea telefoanelor de generație nouă au un ecran de sticlă mai mare, ceea ce le face mai predispuse pentru a se rupe. Ultimul Samsung S8, care are ecran din sticlă curbat la margini, a fost denumit „cel mai fragil telefon realizat vreodată”.

3. Bateriile sunt greu de înlocuit

Dacă Samsung Galaxy Note 7, care a explodat și milioane de unități au fost chemate în fabrică de producător, ar fi avut un design care să-i permită înlocuirea cu ușurință a bateriei, episodul nu s-ar mai fi întâmplat, spun cei de la Greenpeace. Din păcate, aproximativ 70% din baterii au fost imposibil de înlocuit, din cauza adezivului puternic cu care era lipită bateria de carcasă. De asemenea, și bateriile Samsung Galaxy S8 și Retina MacBook, făcute de Apple, sunt lipite de carcasa dispozitivului.

4. Uneltele cu care să-ți repari telefonul sunt greu de găsit

Chiar și atunci când reparațiile sunt posibile, sunt foarte scumpe și necesită foarte mult timp. În plus, adesea ai nevoie de unelte special concepute pentru fiecare tip de telefon. iPhone-ul, R9m, produs de Oppi și Huawei P9 sunt doar câteva dintre dispozitivele care au nevoie de unelte speciale pentru a fi reparate.

5. Manualele de reparații sau piesele de schimb nu sunt accesibile publicului

Foarte puțini producători de electronice furnizează clienților informații despre cum să-și repare produsele. Dintre cele 17 branduri pe care le-a analizat Greenpeace, doar trei oferă piese de schimb și manuale cu instrucțiuni pentru reparații clienților. Acestea sunt: Dell, Fairphone și HP.

Acțiunea Greenpeace face parte dintr-o campanie globală – RethinkIT – prin care consumatorii pot cere unor companii, lideri de piață în domeniul lor, precum Apple și Samsung, să regândească designul produselor și să realizeze dispozitive care să reziste mai mult și care să nu aibă impact asupra mediului.

Citește și: VIDEO Serge Latouche: „Trebuie să demonstrăm că decreșterea nu este un demers masochist”

Samsung Galaxy Note 7 va fi recondiționat și scos din nou la vânzare

 

spot_img

Ultimele știri