Industria modei este unul dintre cei mai mari contribuitori la criza ecologică actuală și este unul dintre principalele sectoare în care drepturile muncitorilor sunt încălcate și apar situații de sclavie modernă. Site-ul Good On You oferă consumatorilor posibilitatea de a alege branduri etice și de a le evita pe cele care au practici dăunătoare.
Good On You evaluează mii de branduri din industria modei în funcție de impactul asupra mediului, condițiile de lucru și bunăstarea animalelor. Brandurile primesc între 1 și 5 puncte, scorul final fiind încadrat în următoarele categorii: We Avoid (Evităm), Not Good Enough (Nu Suficient de Bun), It’s a Start (E Un Început), Good (Bun) și Great (Grozav).
Cei interesați pot căuta informații despre un brand în funcție de categorii (articole de îmbrăcăminte și încălțăminte) sau pot căuta direct brandul în baza de date a site-ului.
Dintre brandurile de echipamente sportive, Patagonia și Jack Wolfskin sunt singurele care se încadrează la „Good”. În schimb, branduri cunoscute ca The North Face și Eastpak primesc doar 3 din 5 puncte, din cauza faptului că utilizează materiale care nu sunt prietenoase cu mediul, iar Burton este considerat „Not Good Enough”.
Adidas și Reebok sunt principalele branduri mari de streetwear clasificate ca bune. Puma și Vans sunt clasificate ca „It’s a Start”, iar branduri mari ca New Balance, Asics, Nike, Superdry, Carhartt sunt considerate „Not Good Enough”. Diadora, Le Coq Sportif, Obey și Stussy primesc un singur punct, fiind clasificate ca „We Avoid”.
C&A este printre puținele branduri fast-fashion cotate ca bune. H&M, Zara, Stradivarius, Bershka sunt clasificate ca „It’s a Start”, în timp ce branduri ca Lee Cooper primesc un singur punct, fiind de evitat.
Impactul nevăzut asupra mediului pe care industria modei nu vrea să îl știi
Majoritatea brandurilor de modă high-end nu primesc mai mult de 1-2 puncte. Givenchy, Ralph Lauren, Kenzo, Armani sunt încadrate ca „Not Good Enough”, iar Dolce & Gabbana, Versace, Chanel, Max Mara, Karl Lagerfeld sunt la coada listei, fiind de evitat.
La o privire mai atentă pe acest site, descoperim că majoritatea brandurilor mari din industria modei nu iau suficiente măsuri pentru a își reduce impactul asupra mediului sau pentru a asigura bunăstarea angajaților și că există o lipsă de transparență, companiile nefiind obligate să facă publice date privind consumul de resurse sau emisiile de carbon.
Ca și consumatori, avem puterea și responsabilitatea de a alege branduri etice și sustenabile și de a le evita pe cele care contribuie la criza ecologică actuală și la inegalitatea globală. Site-uri ca Good on You te pot ajuta să iei o decizie informată privind hainele pe care le porți și să știi mai multe despre măsurile pe care brandurile le iau sau nu când vine vorba de tranziția către o industrie a modei mai sustenabilă și corectă față de angajații săi.