Pana la sfarsitul lui aprilie s-au vandut doar 7.000 din cele 20.000 de masini incluse in oferta programului Rabla. Paradoxul programului – zeci de romani au folosit Daciile vechi ca sa-si achite o roata de 4×4.
Prima etapa din 2009 a programului Rabla a fost cea mai slaba din istorie: pana la sfarsitul lunii aprilie s-au vandut doar 7.000 din cele 20.000 de masini aflate in aceasta oferta. Asta desi prima a crescut comparativ cu 2008, ajungand la 3.800 de lei, iar dealerii au avut reduceri de mii de euro.
In plus, puteai sa pleci cu masina acasa in cateva ore, deoarece exista stocuri pentru orice model. Chiar si asa Dacia de abia a vandut 1.731 de unitati, grupul Renault/Nissan 1.020 de unitati, Skoda 777, iar Chevrolet, Opel, Ford si Fiat au vandut intre 400 si 500 de masini. Totusi, cantitatea a fost compensata cu calitatea in cazul Volkswagen.
Dealerii acestei firme au vandut Touareguri, crossover Tiguan, modelul sport Scirroco si limuzine Passat. Cumparatorii de Touareguri sunt persoane care, de regula, n-au facut saltul brusc de la o Dacie ruginita la masini de 35.000 (pret promotional) cu o herghelie de 174 CP sub capota. Exemplul gasit de Gandul e un inginer IT de 30 de ani din Bucuresti, posesor de Audi A6, care a valorificat o rabla mostenire de familie.
"Mostenirea" de familie
Inginerul mai are un model Audi A6, rabla casata fiind doar o mostenire de familie de care il legau mai mult amintirile. „Am ales acest model pentru ca e singurul care corespunde nevoilor mele. E ceva personal. Oricum sunt foarte multumit de masina, e sigura, stabila, singura obiectie fiind ca am primit mai tarziu de cat ma asteptam, insa nu e relevant, se mai intampla”, a declarat pentru Gandul proprietarul bolidului 4×4 cu motor diesel 2.5 litri si o herghelie de 174 CP sub capota.
Inginerul lucreaza in Bucuresti, iar masina a cumparat-o pe credit, de la showroom din Bucuresti. Este unul dintre cei cativa zeci de romani care s-au folosit de ofertele promotionale speciale pentru a-si cumpara masini puternice si de volum mare.
Nu e singura limuzina data prin programul Rabla, a mai vandut astfel cateva modele din gama crossoverului Tiguan, a sportivului Scirocco sau a limuzinei Passat, modele de top din gama importatorului. Totusi, din cele peste 220 masini vandute prin programul Rabla, cele mai multe au fost Golf si Polo- modele de clasa mica, economice si mai accesibile ca pret.
Paradoxal, prima etapa din 2009 a programului Rabla a fost cea mai slaba din istorie: pana la sfarsitul lunii aprilie s-au vandut doar o treime din masinile aflate in aceasta oferta, desi au fost mai multe locuri oferite de stat, prima a crescut comparativ cu 2008, iar dealerii au avut reduceri de mii de euro, ajungand sa vanda chiar sub pretul Daciei.
In plus, puteai sa pleci cu masina acasa in cateva ore, deoarece au existat stocuri pentru aproape orice model, iar oferta dealerului mai putea fi negociata, ulterior, in functie de modalitatea de plata sau fidelitate. Conform statisticilor Ministerului Mediului pana in 30 aprilie topul marcilor alese in schimbul rablei este condus de Dacia, cu 1.731 unitati, urmata de grupul Renault/Nissan (1.020) si Skoda (777 de romani).
Chevrolet, Opel, Ford si Fiat au vandut intre 400 si 500 de masini, insa exista situatii cand nu s-a vandut nimic, asa cum e cazul Audi si Lada. Desi nici unul dintre dealeri sau importatori nu a confirmat cifrele, toti au declarat ca programul nu prea merge, desi au facut cele mai mari reduceri de cand sunt pe piata din Romania.
„Rabla” nemteasca
La nivel european sunt mai multe tari care au programe asemanatoare cu Rabla autohtona si care au fost foarte bine primite de populatie, chiar si in contextul crizei economice. Dincolo de nivelul de trai, adevarata stimulare de innoire a parcului auto a venit, asa cum ii spune si numele, de la stat.
In Germania, prima de casare este de 2.500 euro, bani care acopera 30% din pretul unui Logan nou, care s-a dovedit a fi masina cea mai profitabila in vremuri de restriste, atat pentru piata externa cat si pentru Dacia. Daca la sfarsitul lui 2008 si inceputul lui 2009 uzina a trecut prin mai multe episoade de oprire a lucrului, luna trecuta a crescut cadenta zilnica de productie si chiar au inceput sa se faca angajari pentru a putea face fata volumului de cereri din Germania, Franta si alte state europene.
La noi, desi s-a discutat despre o forma mai „convingatoare” de casare a rablei, in cazul in care prima etapa are rezultate sub asteptari.
Nicolae Nemirschi, ministrul Mediului, a declarat ca „prima de casare nu va ajunge la 2.500 de euro. Daca s-ar intampla asta, scopul programului nu ar mai fi atins“, a afirmat ministrul Nemirschi la jumatatea lunii aprilie. Se pare ca scopul nu e atins nici in situatia data, pentru ca la sfarsitul acestei luni prima etapa Rabla se incheie si nici unul din dealeri nu si-a atins cota, riscand astfel sa nu mai intre in etapa a doua.