The Free Store este un magazin din Wellington (Noua Zeelandă) de unde poți lua mâncare fără să plătești. Magazinul, care este o organizație non-profit, redistribuie mâncarea: supermarketurile sau brutăriile donează alimentele care le sunt de prisos, iar cei care au nevoie le iau pur și simplu din magazin.
În 2010, atunci când a început, proiectul a fost unul mai mult artistic și a durat două săptămâni. Kim Paton a fost cea care l-a inițiat. De atunci, magazinul s-a transformat în ceva permanent. În procesul de redistribuție a hranei, care ar fi ajuns la gunoi, Free Store s-a dovedit a fi un loc valoros pentru comunitate.
Cine sunt clienții obișnuiți în magazin
Mâncarea este donată în intervalul orar 18:00-19:00, la sfârșitul fiecărei zile. În jur de 100 de persoane beneficiază de aceasta: de la oameni ai străzi, cei fără loc de muncă, bolnavi, imigranți și familii de refugiați, studenți, dar și cei care au fost eliberați recent din închisoare.
Cofondatorul magazinului, Benjamin Johnson, spune că nu există nicio condiționare legată clienți și că oricine este bine-venit.
În Wellington, magazinul are 65 de furnizori
Potrivit lui cofondatorului, în fiecare săptămână, redistribuie între 800 și 1.500 de alimente. În medie, într-un an, magazinul redistribuie aproximativ 250.000 de produse alimentare. Operațiuni și bunuir ce, estimează acesta, au o valoare de 1,4 milioane de dolari.
Magazinul are în prezent 65 de furnizori din centrul orașului: cafenele, restaurante, brutării și firme de catering. Toți aceștia donează la sfârșitul zilei mâncarea pe care nu au reușit s-o vândă.
De exemplu, Neo Café&Eatery donează de mai bine de trei ani brioșe, prăjituri și alte produse de patiserie care le rămân nevândute la sfârșitul zilei. Înainte să facă acest lucru, resturile ajungeau fie la angajați, fie la gunoi.
Cum se finanțează magazinul
Magazinul care luptă împotriva risipei alimentare s-a răspândit în mai multe regiuni ale Noii Zeelande. Există patru magazine în toată țara, care au fost întemeiate de comunitatea locală și adaptate la nevoile de acolo. Activitatea magazinului se bazează pe granturi de la fundații și trusturi, din donații și cu ajutorul voluntarilor. De asemenea, în fiecare an se realizează evenimente de strângere de fonduri.
Model ce poate fi replicat
Cei care dețin magazinul cred că modelul poate fi replicat oriunde în lume. Ai nevoie de spațiu, surplus de mâncare, iar oamenii care au nevoie de hrană vor veni să o ia. De asemenea, mai este nevoie de voluntari și un grup de oameni dedicat cauzei, care să implementeze toate astea. Totuși, proprietatea trebuie să rămână locală, spune cofondatorul magazinului.
Citește și: Cum arată primul magazin zero waste din Londra
via ecowatch