Guvernul ia in calcul eliminarea taxei de poluare auto pentru vehiculele noi, ca masura intr-un proiect de atenuare a efectelor crizei economice, ne-au declarat surse din cadrul executivului. Industria auto din Romania se resimte si ea, in tandem cu pietele din restul lumii. Noile norme de creditare ale Bancii Nationale au ingreunat accesul populatiei la credite, atat auto, cat si de consum, iar taxa de poluare mai mare decat cea de prima inmatriculare la autoturismele noi a erodat si ea vanzarile. Luna trecuta, piata interna de masini noi a scazut cu 30%.
„Propunerea a venit in contextul discutiilor despre valul de masini second-hand care se inregistreaza in Romania in acest moment. Guvernul s-a gandit ca o astfel de masura ar ajuta productia autohtona de masini si importurile de masini noi“, au declarat surse ministeriale pentru EVZ.
Masura nu va rezolva problemele
Si reprezentantii importatorilor si producatorilor de masini noi vad cauza acestei situatii in actuala formula a taxei de poluare, care favorizeaza comertul masiv de automobile vechi si defavorizeaza comertul cu automobile noi. Ei spun ca la aceasta se adauga si inasprirea accesului la credite in sistemul bancar, pe fondul crizei financiare.
„Aceasta este o decizie care se ia in situatie de criza. Intentia de a elimina taxa de poluare pentru automobilele noi o consider o actiune curajoasa si in concordanta cu sloganul «cine polueaza plateste». Daca cel care polueaza mult plateste putin, de ce cel care polueaza putin trebuie sa plateasca mult? (asa cum se intampla dupa actuala formula a taxei de poluare – n.r.) Masura nu va stopa insa importul de automobile second-hand deoarece taxele platite pentru acestea sunt mici“, ne-a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia. El a adaugat ca pe termen scurt intentia executivului va da rezultate doar daca este sustinuta si de eforturi ale producatorilor si importatorilor de masini noi si anume sa ofere preturi mai mici.
Proiectele de mediu ar avea de suferit
Administratia pentru Fondul de Mediu nu este insa de acord cu o astfel de masura. „Romania nu-si poate permite in acest moment sa renunte la taxa de poluare si la banii care sunt stransi din colectarea acestei taxe“, ne-a declarat Mihai Toti, presedintele institutiei.
Fondul de Mediu are in acest moment in lucru proiecte care privesc mai ales energia regenerabila. Reducerea fondurilor venite pe filiera taxei de poluare ar afecta finantarea acestora.
Comerciantii de masini second-hand nu se tem
Comerciantii de automobile la mana a doua (second-hand) au prevazut aceasta mutare, astfel ca nu au fost luati prin surprindere. „Eram siguri ca se va intampla asta in cele din urma. Cred ca au fost si presiuni mari din partea companiilor auto care au investit masiv in Romania. Pe noi nu ne dezavantajeaza atat de mult situatia deoarece oamenii, fara credite de la banca, nu au bani de masini noi, care sunt scumpe.
Prevad o scadere de maximum 20% a vanzarilor second-hand in urmatoarele trei luni, daca aceasta masura se ia, ceea ce nu este foarte mult pentru dimensiunea pietei de masini la mana a doua autohtone. Nu taxa de poluare auto a scazut vanzarile de masini noi, ci noile norme de creditare impuse de Banca Nationala institutiilor de credit. Schimbarile din sistemul bancar au afectat aceasta piata“, a declarat pentru EVZ Dinu Nicolescu, consilier in cadrul Autovit, compania care opereaza cel mai mare targ auto din Romania.
Potrivit Registrului Auto Roman, in octombrie au fost inmatriculate peste 27.000 de autovehicule mai vechi de zece ani, in timp ce in primele sase luni au fost inregistrate doar 14.000 de masini cu o varsta de peste 10 ani.