Dezvoltatorii imobiliari din Capitala sau drumarii care executa lucrari de reabilitare a strazilor vor avea, peste aproximativ o luna, grija „brevetului verde”.
Notiunea e introdusa de Primaria Capitalei in dezbatere publica si, daca va trece de votul consilierilor generali, va fi impusa tuturor acelora care se fac vinovati de poluarea orasului.
Brevetul verde nu e o inventie, ci un set de norme cuprinse deja in legislatia existenta, dar nerespectate de constructori, dupa cum a recunoscut ieri si primarul general Sorin Oprescu. Ce l-ar face pe brevet mai respectat decat restul normelor legale in vigoare, atata vreme cat Garda de mediu sau Inspectia de Stat in Constructii n-au fost in stare sa le impuna pana acum? Nimic. In ciuda promisiunii colorate a edilului: „o sa stau calare pe tot ce spune legea, nu cum au stat astia pana acum, cu fata la curu’ calului”.
Brevetul verde presupune ca orice persoana fizica sau juridica trebuie sa respecte un set de norme, daca vrea sa construiasca in Bucuresti:
* sa izoleze in totalitate santierul astfel incat sa nu permita accesul in santier decat pe caile special amenajate, iar perimetrul sa fie imprejmuit cu panouri pe toata lungimea;
* sa depoziteze direct in containere sau in alte ambalaje (saci sau diverse recipiente) materialele reutilizabile rezultate in urma lucrarilor de constructii, fiind strict interzis contactul materialelor excavate cu zona Iimitrofa santurilor;
* sa indeparteze imediat cu mijloace de transport
corespunzatoare materialele neutilizabile (moloz, deseuri, reziduuri etc.); se interzice depozitarea in santier a acestor materiale;
* sa ia toate masurile de semnalizare si iluminare a zonei de lucru atat pe timp de zi, cat si pe timp de noapte, astfel incat sa se asigure vizibilitatea la o distanta de cel putin 100 m, pe toata durata executiei lucrarilor;
* sa execute lucrarile fara a produce praf (lucru sub perdea de apa, stropirea cailor de acces, a stivelor de materiale mai ales in conditii de vreme uscata), iar activitatea executiei lucrarii se considera incheiata numai dupa ce suprafata pe care s-a lucrat este adusa la starea initiala, curatata si spaIata;
* sa asigure trasee pietonale de trecere in conformitate cu prevederile normelor de protectie a muncii, pe toata perioada executiei lucrarilor de construire.
De asemenea, a mai adaugat Oprescu, rotile camioanelor care ies din santier trebuie curatate inainte de a iesi in oras.
Nerespectarea prevederilor Brevetului verde va aduce amenzi proprietarilor de santiere cuprinse intre 100 – 500 lei RON pentru persoanele fizice si intre 500 – 2.500 lei RON pentru persoanele juridice.