Danezii de la European Energy vizează dezvoltarea unor centrale pentru producerea de hidrogen verde şi e-metanol în România, după ce compania a anunţat finalizarea, în acest an, a celei mai mari instalaţii din lume de producţie a celor două tipuri de combustibil, potrivit unui comunicat.
Potrivit acestora, economiile naţionale trebuie să ajungă la neutralitatea climatică nu doar prin îmbunătăţirea mixului energetic, ci şi prin decarbonizarea industriei grele şi a transportului, abordând diferenţele de proces şi facilitând extinderea producţiei şi utilizării de hidrogen verde şi e-metanol.
„Reducerea costurilor va necesita o varietate de decizii politice, cu un climat de investiţii previzibil şi fiabil, un cadru regulator clar şi transparent, care să permită acorduri pe termen lung cu parteneri, instrumente financiare pentru partajarea riscurilor. Astfel, e-metanolul şi hidrogenul verde ar putea deveni mai competitive în ceea ce priveşte preţurile, comparativ cu cotaţiile fluctuante ale energiei fosile, accelerând tranziţia către consumul de combustibili verzi, în industria grea şi în transport, contribuind astfel la crearea unei pieţe sustenabile de hidrogen verde şi e-metanol în România”, a declarat Ioannis Kalapodas, directorul biroului din Bucureşti al European Energy.
În context, compania daneză va finaliza, în 2023, construcţia celei mai mari instalaţii din lume pentru producerea de hidrogen verde și de e-metanol, care va fi probabil şi cea mai mare fabrică comercială de energie regenerabilă la un cost competitiv.
Pe fondul evoluţiei legislaţiei privind combustibilii verzi (PtX), cu accent pe hidrogenul verde, European Energy vizează şi România pentru dezvoltarea unor centrale.
„Ţara noastră urmăreşte să-şi intensifice eforturile în direcţia energiilor regenerabile, precum şi să stimuleze investiţiile în energie verde. Primul pas a fost făcut de către Senatul României, prin aprobarea proiectului de lege privind integrarea hidrogenului din surse regenerabile şi cu emisii reduse de carbon în sectoarele industriei şi al transporturilor, dar acesta trebuie completat cu investiţii masive în infrastructură şi crearea unor condiţii de piaţă fezabile şi durabile pentru producţia extinsă de electricitate verde„, menţionează compania.
De asemenea, dezvoltatorul de proiecte de energie regenerabilă în Europa susţine ideea dezvoltării de „insule energetice”, care să asigure o producţie eficientă de energie verde şi să răspundă nevoilor specifice ale comunităţilor locale. În plus, estimează o implicare mai activă a României în alianţe internaţionale care promovează colaborarea în domeniul energiei regenerabile şi a tehnologiilor avansate, precum Consiliul Hidrogenului Celor Trei Mări.
La ora actuală, compania se află în spatele a cinci proiecte anunţate în Danemarca şi urmăreşte dezvoltarea de facilităţi PtX pe multe pieţe în care operează, inclusiv SUA, Brazilia şi Australia. Până la sfârşitul acestui an, European Energy planifică să furnizeze hidrogen verde la portul Esbjerg, din Danemarca, dintr-un parc eolian cu o capacitate de 12 MW.
Combustibilul e-metanol verde ar putea juca un rol mai important în decarbonizarea anumitor sectoare în care opţiunile sunt limitate în prezent, în special ca materie primă în industria chimică sau drept combustibil în transportul rutier sau maritim.
Citește și: Hidrogenul nu este un panaceu al tranziției energetice