Energie, organizare si mediu

Text de Ionut Purica

Intai, despre dinamica procesului: dezagregarea monopolului natural in companii aflate in competitie pe piata de energie electrica este un proces care coreleaza costuri de productie – care scad datorita competitiei – si costuri de tranzactie – care cresc datorita numarului mai mare de jucatori in piata. Intre cele doua tipuri de costuri se creeaza o dinamica ce prezinta un regim optim al numarului de companii care da pretul minim la consumatori.
 
Daca se intensifica expunerea la o competitie mai mare, atunci apare un efect de unire a companiilor pentru a face fata acestei competitivitati. Similar, daca apare o crestere a costurilor de tranzactie, de exemplu prin vanzarea energiei de mai multe ori pana sa ajunga la client, apare din nou un efect de reducere a numarului de companii pentru eliminarea intermediarilor.

La noi au aparut ambele efecte: (i) expunerea la competitia crescuta dupa intrarea in UE; si (ii) mult vehiculata sintagma a „baietilor destepti” din piata de energie.

In mod natural, apare perceptia restructurarii corporative prin comasarea companiilor existente, in proprietatea statului, in numai doua. Numarul de doua este destinat pastrarii unor preturi comparabile care mentin competitia.
 
Trebuie mentionat si un alt factor de influenta important: este vorba despre mecanismul UE de comert cu emisii de CO2. Efectul de crestere a pretului energiei datorat internalizarii costurilor de mediu prin mecanismul amintit a fost amanat de reducerea consumului, datorat crizei economice (este oare acesta un efect pozitiv al crizei?). Dar, in momentul cand vom trece pe crestere de consum energetic si, mai ales dupa 2012, cand certificatele de emisie vor trebui cumparate (nu primite prin alocare) va trebui sa fim pregatiti pentru cresterea pretului energiei.

Economia noastra incepe sa fie mai robusta, iar experienta crizei economice legata de investitia straina directa care, in mod evident, nu va inchide fabricile din tara de origine, ci pe cele de la noi. Va trebui analizata atent in ce priveste folosirea eficienta a clauzelor contractelor de privatizare in folosul nostru. Comasarea companiilor existente in mai putine implica si ajustarea unor aspecte de reglementare a pietei de energie, deci activitate pentru ANRE.
 
Mai mult, volumul de energie tranzactionat per companie va fi mai mare, deci OPCOM va trebui sa fie pregatit pentru un nou nivel de activitate comerciala.

La nivelul Ministerului Economiei – proprietarul companiilor implicate – va avea loc o activitate de restructurare corporatista (patrimoniu, finante, conducere etc.).

Dupa cum se vede, fiecare dintre entitatile de mai sus va avea de lucru alaturi de companiile insele care vor trebui sa se adapteze la noile structuri (de exemplu, o comasare a structurii de tehnologia informatiei).

Evident, trebuie mentionate si structurile sindicale care vor trebui sa absoarba noua situatie. Companii mai mari inseamna si sindicate mai puternice, alaturi de cifre de afaceri mai mari.
 
Vorbind despre personal ajungem la un aspect important in sistemul energetic, anume faptul ca o generatie de specialisti iese treptat la pensie, iar inlocuirea acesteia nu se face in acelasi ritm. Mi-a fost dat sa vad in centrale cum este sunat acasa un pensionar care stia cum sa faca o pornire de grup pentru care cei din instalatie nu mai aveau informatia necesara. Timpul trece, si faptul ca acum mai exista in centrale, in retele, la dispecer, oameni care tin sistemul in functiune, nu va dura la infinit – experienta trebuie transmisa la o noua generatie. Vorbim aici despre spiritul de mandrie a specialistului, recunoscut de ceilalti si bine compensat care, in lumea noastra, unde se cauta banul rapid, incepe sa dispara.
 
In final, ajungem la ideea unei abordari proactive a prezentei unor companii energetice mai mari legat atat de capacitatea de a lansa investitii de anvergura necesare pentru construirea unor unitati noi in sistem, cat si pentru initierea unei politici de expansiune corporativa coerenta. Daca, in ultimii ani, companii de stat si private din Italia, Germania, Franta, Cehia au cumparat companii de electricitate si de gaz din Romania speram ca in perspectiva pe termen mediu sa ajunga si companiile noastre sa cumpere companii similare in alte tari din UE sau din afara acesteia.

Repetam in mod constant ca este nevoie de viziune la un nivel cel putin continental pentru a avea garantia ca ne vom adapta la existenta intr-o comunitate continentala cum este UE.

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri