Locurile de joacă pentru copii ar putea deveni în viitor mici centrale de producere a energiei verzi și totodată centre de educație ecologică, potrivit unui proiect realizat de o echipă de elevi din România și Norvegia.
Ideea lor – EnergyGround – a fost declarată câștigătoare într-o competiție de proiecte de sustenabilitate, organizată în Norvegia cu ocazia unui schimb de experiență romana-norvegian, ce a implicat, în perioada 29 septembrie – 3 octombrie, elevi romani și norvegieni, împreună cu profesorii lor. Inițiativa face parte din proiectul Greenovation Challenge, derulat la nivel național de organizația Junior Achievement (JA) România. Echipa din România a fost reprezentată de elevi și profesori de la Colegiul Alexandru cel Bun (Gura Humorului), Liceul Constantin Brâncoveanu (Horezu), Liceul Teoretic Mircea Eliade (Întorsura Buzăului), Colegiul de Informatică (Piatra-Neamț) și de voluntari ai Asociației Romontana.
Parcul EnergyGround, conceput de liceeni, permite producerea și stocarea de energie în urma activităților sportive. În acest loc de joacă al viitorului, activități precum pedalatul sau săritul corzii transforma mișcarea în energie cu ajutorul unor echipamente speciale, dotate cu senzori, panouri fotovoltaice și cu monitoare pe care rulează animații explicative despre energia regenerabilă.
„Prin această experiență am învățat să am mai multă încredere în mine, mi-am depășit temeri și limite, mi-am făcut prieteni, am avut ocazia să iau parte la activități pe care în mod normal nu le-aș fi putut realiza în România sau la școală. Alături de echipa mea, am câștigat locul întâi la competiția proiectului, dar cel mai mare câștig a fost faptul că am înțeles că preocuparea pentru natură nu are granițe, limite de limba sau prejudecăți”, a mărturisit Teodora Elena Ghiuta, elevă la Colegiul Alexandru cel Bun din Gura Humorului.
Tinerii au lucrat în echipe mixte pentru a rezolva o provocare de dezvoltare durabilă cu abordare cât mai creativă, având de ales între două teme: energia regenerabilă și casa viitorului.
„Greenovation Camp constituie un fantastic exercițiu de socializare care reușește să creeze punți de legătură între experiența Norvegiei și a României în domeniul dezvoltării durabile, cu atenție deosebită acordată aspectelor ce țin de utilizarea inteligentă a resurselor regenerabile”, a spus Andrei Coca, asistent de proiect în cadrul Asociației Romontana, partener al proiectului.
Bune practici pentru elevii din zone montane
Vizita în Norvegia le-a permis elevilor romani să dobândească noi cunoștințe în domeniul dezvoltării durabile și să experimenteze modul de lucru și de interacțiune dintr-o companie multinațională, prin dezvoltarea abilitaților de inovare, munca în echipă, socializare, coordonare, gândire critică și cooperare într-o limbă străină cu coechipieri necunoscuți, provenind dintr-o cultură diferită.
În primul an al proiectului Greenovation Challenge, peste 500 de elevi din 14 localități din zone montane din România au parcurs activități de educație ecologică la clasa cu ajutorul materialelor educaționale gratuite și au participat la webinarii despre competiție, sustenabilitate și despre competentele de care au nevoie pentru o viitoare cariera într-un domeniu în creștere – protejarea mediului și a resurselor.
Proiectul este derulat în parteneriat cu Asociația Romontana și cu organizația Ungt Entreprenørskap Sogn og Fjordane (UESoF) din Norvegia și implică, în perioada 2014-2016, peste 900 de elevi și 40 de profesori de liceu din zone montane din România și Norvegia. Proiectul este finanțat prin granturile SEE (Spațiul Economic European) 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.
Citește și:
O echipă de elevi din Piatra Neamț a câștigat la Greenovation Challenge cu un proiect de cicloturism