„Soarele trimite pe Pamant, intr-o singura ora, mai multa energie decat consuma populatia planetei de-a lungul unui intreg an“, spun cei de la Bosch. In urma fuziunii cu compania Buderus, gigantul german si-a imbogatit portofoliul de panouri solare si pompe de caldura, de cea mai inalta tehnologie. Oana Neneciu a vorbit cu reprezentantii Bosch si va relateaza strategia companiei in ceea ce priveste promovarea sistemelor de energie regenerabila.
Calitate dubla
La 1 ianuarie 2009, Buderus a fuzionat cu Bosch. Momentul a fost pregatit de mai bine de doi ani, timp in care strategiile si operatiunile companiei Buderus s-au aliniat celor de la Bosch. Fuziunea este mai mult un pas formal, spune Alexandru Eftimiu, director Termotehnica in cadrul Bosch. Portofoliul de echipamente de incalzire al multinationalei cuprinde acum doua branduri de renume, Junkers si Buderus. Ambele se adreseaza unor piete diferite. Buderus si-a construit reputatia in domeniul sistemelor de incalzire de puteri mari. In Romania, cu echipamentele Buderus s-au echipat malluri, spitale si ansam bluri de locuinte. Junkers este orientat in principal pe aparatura casnica, punctele forte ale brandului fiind aparatele de incalzit apa si centralele termice. Cele doua marci se intalnesc insa in segmentul energiilor regenerabile si in cel al echipamentelor eficiente energetic.
„Exista atat la Junkers, cat si la Buderus echipamente pe gaz cu un randament ridicat si in focus, echipamentele care folosesc energie regenerabila, echipamentele cu orientare ecologica, pompele de caldura si panourile solare“, spune Alexandru Eftimiu, director Termotehnica la Bosch Romania.
Calitatea sistemelor este data de doua coordonate, in primul rand proprietatile palpabile ale produselor, durabilitate si randament, iar al doilea lucru important este domeniul serviciilor oferite odata cu produsele. Pentru aceste servicii, in cadrul Bosch a fost creata o divizie de business care include persoane responsabile atat pentru introducerea pe piata a sistemelor pe energii regenerabile, cat si de informare si training al personalului din cadrul companiei si al distribuitorilor. Acest aspect este foarte important, iar Alexandru Eftimiu recunoaste ca pana cand personalul nu este total specializat pentru acordarea asistentei tehnice, produsele noi nu sunt introduse pe piata.
„In Romania, intotdeauna am ales sa nu ne grabim, ci sa introducem produsele in piata dupa ce facem know-how intern si extern. In interiorul organizatiei noastre, oamenii trebuie sa stapaneasca lucrurile foarte bine, iar mai apoi in piata de parteneri trebuie sa se ajunga la un nivel tehnic suficient de bun pentru a implementa aceste solutii cu succes“, explica Alexandru Eftimiu.
Heat up now!
Pentru a promova sistemele solare si pompele de caldura, Buderus a dus o campanie de „guerilla marketing“ pe strazile Bucurestiului, la sfarsitul anului 2008. Aceasta a avut ca scop apropierea oamenilor de ideea energiilor regenerabile, un subiect care nu mai este de mult Science Fiction. Acum oamenii au posibilitatea sa apeleze la sisteme eficiente, cu un timp de amortizare a investitiei destul de mic si sa participe astfel la protejarea mediului din jurul lor, acestea au fost scopurile principale ale campaniei „heat-up-now“.
„Campania a fost foarte amuzant de implementat. Pe langa faptul ca ne-a facut mare placere sa o punem in practica, in calitate de prima organizatie Bosch din Europa care face lucrul asta, a fost un proiect-pilot, atat pentru Bosch, cat si pentru Romania. Succesul de aici va duce cu siguranta la implementarea campaniei si in alte tari europene“, spune Alexandru Eftimiu.
Intr-o singura zi au fost impartite peste tot in Bucuresti 15.000 de caciulite albastre cu mesajul campaniei, iar oamenii au fost indemnati sa intre pe site-ul Buderus pentru a afla mai multe despre panourile solare si pompele de caldura.
„Folosirea energiilor regenerabile nu mai e un subiect S.F., se poate face lucrul asta, produsele exista, oamenii care stiu sa creeze solutii exista si chiar merita sa te gandesti la asa ceva cand e vorba de incalzirea casei tale. Nu mai e atat de departe nici din perspectiva financiara, nici a tehnologiei, iar beneficiile pe care le aduc aceste sisteme sunt palpabile si duc la o amortizare a investitiei foarte rapida, daca asta e perceptia pe care o ai asupra lucrurilor. Desigur ca daca esti genul de persoana pentru care si protectia mediului conteaza, atunci in calculul de amortizare mai intervine o variabila de natura afectiva, care, de asemenea schimba calculul“, a mai subliniat Alexandru Eftimiu.
Datoria Bosch
Bosch are un rol foarte important in dezvoltarea si crearea solutiilor prietenoase cu mediul, spune reprezentantul companiei. Cercetarea este unul dintre cele mai importante segmente in care se fac, an de an, investitii importante in cadrul Bosch. Tehnologiile care duc la economii semnificative ale resurselor naturale si au un impact ecologic important reprezinta aproximativ 40% din 3,6 miliarde – investitiile anuale in cerce tare si dezvoltare ale companiei.
„Acest potential al energiei ecologice si al echipamentelor prietenoase cu mediul inconjurator ridica probleme complexe, care pot fi rezolvate tocmai de o companie inovativa precum Bosch. La noi, fiecare a doua inventie, din cele aproximativ 3.200 pe care Bosch le breveteaza anual in intreaga lume, vine din domeniul tehnologiei ecologice, «Cleantech», denumita si «tehnologia verde». Aceste cifre demonstreaza mai mult decat orice cuvinte cat de importanta este pentru Bosch „tehnologia verde“, a subliniat Alexandru Eftimiu.