Raportul „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile” a fost lansat marți în dezbatere publică și prezintă o serie de idei și concepte noi care ar putea fi implementate în următorii ani, precum Mini Inspectorul de Mediu, apariția Rangerilor Juniori în toată țara și impunerea unei Săptămâni Verzi în școli, pe modelul Săptămânii Altfel.
Documentul a fost prezentat, la Palatul Cotroceni, în prezența președintelui Klaus Iohannis, a premierului Nicolae Ciucă, a miniștrilor mediului – Tanczos Barna și educației – Sorin Cîmpeanu, precum și a mai multor ambasadori și oficialități.
Mini Inspectorul de Mediu
Una dintre ideile prezentate în raport este aceea că elevii din România ar putea deveni Mini Inspectori de Mediu.
Aceasta este o aplicație digitală care are ca obiectiv formarea de obiceiuri și consolidarea informațiilor despre mediu cu sprijinul elevilor. Elevul va primi în responsabilitate o porțiune de hartă satelitară pe care va trebui să o urmărească săptămânal și să mențină un jurnal cu privire la schimbările pe care le sesizează. În cazul în care observă o schimbare radicală (ghidat de aplicație), va putea să trimită o sesizare direct către Garda Națională de Mediu, se arată în documentul elaborat.
Dincolo de acest jurnal, în aplicație există o serie de task-uri, mini-jocuri și microcompetiții menite să îl familiarizeze pe elev cu concepte legate de protecția mediului, schimbările climatice, combaterea poluării. Elevul va fi încurajat să întreprindă activități prin care să îi stimuleze și pe ceilalți membri ai familiei să asimileze și să dezvolte comportamente benefice. Dacă școala deține senzori de măsurare a calității aerului, elevul va putea să urmărească datele colectate de senzor și să sesizeze autoritățile atunci când observă valori ridicate sau manifestări atipice. De asemenea, dacă elevul are un senzor propriu acasă, poate să își adauge măsurătorile înregistrate în aplicație.
Aplicații în vederea pregătirii pentru dezastre
Raportul propune crearea a două aplicații suport care pot fi utilizate atât la clasă, cât și individual de către fiecare elev sau împreună cu familia. Ambele aplicații au ca obiectiv consolidarea informațiilor despre dezastrele naturale și formarea de comportamente de răspuns eficient în cazul producerii lor.
Aplicație dedicată elevilor pentru a-i pregăti pentru situații de urgență: cutremure, fenomene meteo extreme sau efectele lor, inundații sau alunecări de teren.
Această aplicație facilitează accesul la informații în vederea pregătirii pentru dezastre. Va ajuta copiii să conștientizeze pericolele provocate de dezastre naturale și cum ar trebui să răspundă la ele. În plus, ea simulează situații de urgență și verifică cunoștințele elevilor privind măsurile care îi pot ține în siguranță.
Ranger Junior
În raport sunt încurajate programele de tip Ranger Junior (micii exploratori ai naturii) în arii naturale protejate. Există mai multe astfel de inițiative în țară, dezvoltate pe durata mai multor ani de către diferite organizații, însă în document se recomandă dezvoltarea un program național de tip Ranger Junior, care să cuprindă în special lecții în natură, drumeții și tabere de cunoaștere. Acestea sunt printre cele mai bune mijloace de informare atât pasivă, cât și activă, cu elemente educaționale amplasate direct în natură, cât mai atractive și cât mai interactive, pentru toate categoriile de public, potrivit documentului.
Săptămâna Verde
Documentul mai prevede includerea în Școala Altfel a unor activități orientate spre schimbări climatice și mediu și introducerea unei săptămâni suplimentare dedicate sub denumirea Săptămâna Verde privind schimbările climatice și mediul, începând cu anul școlar 2022/2023. Activitățile se vor baza pe învățarea aplicată despre climă și mediu. Pe parcursul acestei săptămâni se pot organiza diverse activități practice, evenimente, competiții, vizite, dezbateri, întâlniri cu cercetători, ONG-uri etc., în afara clasei (muzee, centre de cercetare, stații meteo etc.) și, în special, în natură. Săptămâna Verde va oferi și un prilej de a atinge obiective educaționale legate de știință, tehnologie, inginerie și matematică (STEM), de asemenea de interes crescut.
„Săptămâna Verde oferă cadrul care facilitează activitățile în aer liber și pentru că nu impun o limită de o oră pentru activități. E nevoie de simplificare birocratică pentru a putea organiza activități educaționale în exteriorul școlii. Se poate recurge, de exemplu, la o declarație anuală din partea părinților, care își dau acordul pentru activități educaționale în aer liber, în condițiile în care acestea sunt prezentate cu riscurile aferente asumate și desfășurate cu personal calificat specific activităților. Reprezentanții părinților prezenți în grupul de lucru au semnalat că, în multe situații, chiar părinții se pot oferi voluntari să însoțească grupurile pentru a mări gradul de siguranță”, se mai arată în document.
„Educaţia, protecţia mediului şi combaterea schimbărilor climatice reprezintă teme prioritare pentru mandatul meu de preşedinte. Sunt domenii esenţiale, asupra cărora decidenţii politici încă se apleacă prea puţin şi, tocmai de aceea, am organizat la nivelul Administraţiei Prezidenţiale grupuri de lucru, grupuri de reflecţie, care să producă o serie de propuneri concrete. Un astfel de demers a fost cel finalizat prin elaborarea Proiectului ‘România Educată’, care, prin sumele record obţinute prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, capătă în sfârşit şi alocare financiară pentru a putea fi pus în practică. În continuarea Proiectului ‘România Educată’, am decis ca, pe parcursul anului 2021, la nivelul Administraţiei Prezidenţiale să funcţioneze şi un grup de lucru pe tema educaţiei privind schimbările climatice şi mediul„, a spus președintele Klaus Iohannis, cu ocazia lansării documentului.
Raportul poate fi consultat pe presidency.ro
Citește și: Raportul Administrației Prezidențiale privind schimbările climatice, lansat marți
Președintele a trimis la reexaminare Legea privind intervenția asupra urșilor