Două controale guvernamentale consecutive arată cum SALROM, companie de interes strategic, a fost gestionată ani la rând cu nepăsare politică și complicitate administrativă. De la numiri provizorii făcute netransparent, la manipulări contabile și prime acordate pe performanțe inventate, rapoartele zugrăvesc imaginea unei societăți de stat capturate de interese și ruptă de orice logică a responsabilității publice.
Corpul de control al prim-ministrului a efectuat, în ultimii ani, două acțiuni distincte de control la Societatea Națională a Sării – SALROM, care scot la iveală nereguli grave și disfuncționalități în administrarea unei companii de interes strategic național.
Cele două rapoarte – primul finalizat în octombrie 2021 pentru perioada 2017–2021, iar al doilea în august 2024 pentru perioada 2020–2022 – oferă o imagine detaliată a modului în care au fost gestionate resursele, patrimoniul și procedurile de achiziții ale companiei.
Raportul complet al primei acțiuni de control a fost finalizat la data de 14 octombrie 2021. Concluziile au fost sintetizate într-un document public, care scoate la lumină problemele structurale din administrarea uneia dintre cele mai importante companii de stat din sectorul resurselor naturale.
Management defectuos: numiri discutabile și remunerații nejustificate
Unul dintre capitolele cele mai problematice ale primului raport vizează modul în care a fost asigurat managementul societății.
Corpul de control a identificat nereguli în legătură cu încheierea contractelor de mandat pentru administratori și directori, atât în ceea ce privește perioada, cât și procedura utilizată.
De asemenea, a fost constatat un număr inadecvat de membri în Consiliul de Administrație, dar și întârzieri sau abateri în declanșarea procedurilor de selecție pentru aceste funcții-cheie.
Totodată, au fost semnalate probleme privind remunerațiile acordate administratorilor care au făcut parte din comitetele consultative ale Consiliului de Administrație.
Aceste sume ar fi fost plătite fără o justificare clară sau în absența unei fundamentări solide, ceea ce ridică semne de întrebare privind respectarea principiilor de eficiență și legalitate în administrarea fondurilor publice.
Abateri de la Codul muncii și întârzieri costisitoare în reintegrarea angajaților
În domeniul resurselor umane, Corpul de control a constatat că, în anumite cazuri, la încheierea contractelor individuale de muncă, nu au fost respectate dispozițiile Codului muncii.
În plus, au existat situații în care prevederile Contractului colectiv de muncă au fost ignorate, ceea ce ar fi putut afecta drepturile salariaților.
Un alt aspect grav constatat a fost întârzierea în reintegrarea în companie a unor foști angajați. Aceste întârzieri au avut consecințe financiare directe: compania a fost nevoită să plătească despăgubiri mai mari către persoanele afectate, ceea ce a generat pierderi inutile pentru societate.
Probleme economice: investiții discutabile și nereguli în achiziții
În ceea ce privește activitatea economică, raportul de control a semnalat deficiențe importante în realizarea investițiilor anuale.
De asemenea, nu au fost respectate procedurile interne privind atribuirea contractelor de achiziții publice, ceea ce poate indica lipsa de transparență sau chiar posibile tentative de favorizare a unor operatori economici.
Un alt punct critic a fost includerea valorii unui teren în capitalul social al companiei, fără ca această operațiune să respecte toate cerințele legale și procedurale.
În plus, procesul de negociere a unei licențe de explorare a ridicat suspiciuni privind modul în care a fost gestionat patrimoniul companiei. Suspiciunile au fost ridicate de inspectorii Corpului de control.
Corpul de control revine la Salrom
O nouă acțiune de control a vizat perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2022, iar raportul a fost finalizat pe 13 august 2024.
Printre cele mai grave nereguli identificate se numără întârzierea de peste doi ani a procedurii legale de selecție a administratorilor, acordarea unor prime pe baza unor performanțe contabile fictive și riscuri de management arbitrar la nivelul sucursalelor.
Management provizoriu prelungit și fără criterii clare: încălcări ale legii guvernanței corporative
Deși posturile de administrator erau vacante încă din 9 ianuarie 2020, procedura legală de selecție a membrilor Consiliului de Administrație a fost declanșată abia după 803 zile, în martie 2022 – o întârziere majoră față de termenul legal de 45 de zile prevăzut de OUG nr. 109/2011.
În toată această perioadă, conducerea societății a fost asigurată prin administratori provizorii, desemnați fără a fi selectați pe baza unor criterii și așteptări transparente.
Această situație a generat o reacție în lanț: directorii generali au fost și ei numiți provizoriu, fără a elabora o componentă de management asumată prin contract de mandat, așa cum cere legea.
În lipsa unui plan de administrare și a unor indicatori de performanță clari, activitatea managerială nu a putut fi corect evaluată, iar deciziile de conducere nu au fost ancorate în obiective măsurabile.
Regulamentul intern – neactualizat timp de 7 ani, fișe de post neavizate, risc de haos organizațional
Controlul a mai arătat că, deși structura organizatorică a societății a suferit modificări în perioada 2020–2022, regulamentul de organizare și funcționare nu a fost actualizat din 2017 până în 2024.
Această omisiune a afectat funcționarea corectă a societății și a creat riscuri semnificative în relațiile cu angajații, întrucât regulamentul stă la baza fișelor de post și definește clar ierarhiile și responsabilitățile interne.
Mai mult, unele fișe de post nu au fost aprobate de directorul general, iar societatea nu dispune de o procedură clară pentru întocmirea și avizarea acestora.
Cheltuieli de protocol peste plafon și facturi emise pentru venituri neîncasate
În ceea ce privește decontarea cheltuielilor, s-au identificat situații în care sumele alocate pentru deplasări externe și activități de protocol au depășit plafoanele legale stabilite prin acte normative precum HG nr. 518/1995 și OG nr. 80/2001.
Deși aceste depășiri nu sunt semnificative ca valoare, ele indică un risc sistemic – deciziile Consiliului de Administrație s-ar putea baza pe verificări de legalitate superficiale, efectuate formal.
Mult mai grave sunt însă constatările legate de modul în care sucursala Exploatarea Minieră Râmnicu Vâlcea a raportat performanțele financiare pentru anul 2021.
Aceasta a emis, la sfârșitul anului, două facturi către CHIMCOMPLEX Borzești în valoare totală de aproape 1,7 milioane lei, pentru produse livrate (calcar și sare în soluție).
Ulterior, facturile au fost stornate în ianuarie 2022, fără existența unui temei contractual clar și fără ca aceste operațiuni să fi fost aprobate de Consiliul de Administrație, așa cum era legal necesar.
Documentele au fost antedatate pentru a crea, temporar, aparența unui rezultat financiar pozitiv, în condițiile în care costurile de producție ale sucursalei au depășit veniturile reale.
Astfel, printr-o manevră contabilă, conducerea subunității a încercat să „ajusteze” artificial performanțele financiare ale anului 2021.
Prime de peste un milion de lei, acordate pe baza unor rezultate contabile fictive
Pe fondul acestor raportări nerealiste, la 25 ianuarie 2022, au fost acordate prime în valoare totală de 1.032.000 lei angajaților de la sucursala Râmnicu Vâlcea. Acordarea acestor bonificații a fost justificată prin contractul colectiv de muncă, care prevedea că doar sucursalele performante pot beneficia de fonduri de premiere.
Însă, în lipsa unor metode clare de evaluare a performanței și a unui control real al costurilor versus venituri, aceste prime s-au acordat în baza unor cifre umflate temporar.
Practic, premii importante au fost distribuite pentru performanțe nereale, susținute doar de facturi emise nejustificat și ulterior stornate.