Deszapezire cu sfecla din Cehia

Legea Mediului prevede ca substantele folosite la deszapezire trebuie sa fie ecologice, sa nu atace asfaltul si sa nu distruga caroseria vehiculelor.

Substantele cu care operatorii de salubritate din Romania deszapezesc soselele sau trotuarele, invadate in acest an de troiene, raman insa, in mare parte, sarea (clorura de sodiu) sau clorura de calciu.

Potrivit firmelor  de salubritate, din Bucuresti, aceste substante sunt ecologice si respecta normele impuse de lege, adica nu polueaza solul ori panza freatica.

In loc de sare ori clorura de calciu, pot fi folosite insa lichide ecologice, pe baza de glicerina sau sfecla, eficiente, potrivit specialistilor, si la -30 de grade Celsius.

Din nefericire, aceste produse nu se fabrica, deocamdata, in Romania, dar compania de salubritate Urban importa din Cehia Eco-Taw, o solutie ecologica de deszapezire, pe baza de sfecla.

“Substanta ecologica de deszapezire, Eco-Taw, pe baza de reziduuri de sfecla, importata de Urban din Cehia, are o compozitie speciala, datorita careia asfaltul se erodeaza mai putin. Gradul de erodare, in cazul acestei substante, care are o formula speciala, este mai mic decat in cazul clorurii de calciu. Pe langa Eco-Taw, folosim insa si clorura de calciu solida si sare”, a declarat, pentru Green Report, Bogdan Constantinescu, director comercial Urban SA.

Urban a folosit si anul trecut Eco-Taw, iar costul unei tone a fost de 400 de euro.

Substanta eco, romaneasca, pentru deszapezire, in curs de brevetare

In localitatea Filipesti, din judetul Bacau, societatea Romchim Protect experimenteaza o noua solutie ecologica pentru deszapezire, pe baza de clorura de calciu.

“Clorura de calciu imbunatatita, fabricata la Filipesti, este un produs ecologic, biodegradabil, fara a avea efecte negative asupra vegetatiei. Substanta se afla in curs de brevetare, iar consumul este redus, incepand de la 0,125 kg/mp, in functie de grosimea stratului de gheata la –35 de grade Celsius. Costul acestei substante este de 800 de lei pe tona, insa eficienta fata de sare, folosita in mod traditional pentru deszapezire, este mult mai mare”, a declarat, pentru Green Report, Eugenia Hongu, director Romchim Protect.

Substanta antiinghet pe care o imprastie pe strazile din sectorul 1 si 5, din Bucuresti, compania  Romprest contine clorura de calciu cu o concentratie de 30%, amestecata cu sare solida.

“Nici clorura de calciu, in stare solida, care costa 400 euro/tona, si  nici sarea ( 230 lei/tona, inclusiv transportul) nu ataca asfaltul, ambele sunt biodegradabile. Iar culoarea cenusie a zapezii pe care o vedem cu totii nu are nicio legatura cu substantele antiderapante, imprastiate in timpul iernii. Noxele din trafic, fumul care iese pe tevile de esapament si praful innegresc zapada”, a explicat, pentru Green Report,  Sorin Velicu, directorul firmei de salubritate Romprest.

Potrivit lui Sorin Velicu sarea este folosita si in Franta sau in Anglia, iar tarile nordice deszapezesc si cu clorura de calciu.

Mihaela Pavnutescu
 
Citeste si: Bucurestiul se dezgheata. Ce gasim in zapada neagra de pe marginea drumului?

spot_img

Ultimele știri