Bors de peste, saramura iute, budinca lipoveneasca, placinta de stevie si urzica sunt doar cateva dintre preparatele traditionale care s-au intrecut la primul concurs gastronomic destinat comunitatilor din Delta Dunarii.
Text de Oana Neneciu
Borsul de peste, brandul Deltei
Reprezentantii Salvati Dunarea si Delta (SDD), organizatorul evenimentului, spun ca acesta isi propune sa devina un concurs international si un omagiu al traditiilor din Delta. Dupa masa, vizitatorii s-au putut bucura de demonstratii de impletit papura, o activitate parca uitata de ceva vreme, de cantece populare si de costumele inflorate ale bucatareselor-cantarete.
Evenimentul de la inceputul lunii octombrie, de la Uzlina, a fost un pretext, recunoaste Liviu Mihaiu, presedintele SDD. „Un pretext pentru a scoate aceasta gastronomie arheologica la suprafata si pentru a oferi un sprijin oamenilor pentru brevetarea acestor feluri incredibile de mancare”, a subliniat Mihaiu.
Obiectivele festivalului au fost promovarea traditiilor locale si sprijinirea dezvoltarii ecoturismului in Delta, ca alternative la activitatile industriale. Evenimentul s-a bucurat de cativa invitati speciali, precum Mircea Dinescu, Dan Bittman, Silvian Ionescu sau guvernatorul Administratiei Rezervatiei Delta Dunarii, Grigore
Baboianu. Acestia au cazut de acord asupra unui lucru: borsul de peste ar trebui sa fie cel mai important brand al Deltei. Borsul a fost, de altfel, vedeta incontestabila a festivalului, alaturi de crapul pe varza si stiuca umpluta. „La locul de unde izvoraste Dunarea, in Germania, vin anual mii de turisti si este doar un firicel de apa care curge din piatra. Cum se explica faptul ca o Delta de fluviu poate sa ajunga cum este astazi? Trebuie sa cream un brand, care inglobeaza, cum vedem si aici, aceste mancaruri extraordinare”, a aratat Mircea Dinescu.
Pe langa discursurile motivationale, muzica, dansuri si specialitati gastronomice, echipele participante, sase la numar, au avut parte si de premii in bani, conditia fiind ca acestia sa fie utilizati pentru un proiect al comunitatii respective. Astfel, cei mai talentati bucatari, din comuna Sarichioi, au primit 3.000 de euro, cei situati pe locul al doilea, echipa din Sarighiol Deal – 2.000, iar ocupantii locului trei, din Crisan – 1.000 de euro.
Atelier de impletit papura la fostul CAP
Doamna Jenica si doamna Paulina sfideaza fumul si mirosurile imbietoare care se revarsa din ceaunele participantilor la concurs. Doamna Jenica nu mai pridideste cu impletitul unui cos de paine din papura, dar e binevoitoare si le arata si curiosilor cum se face. Si tovarasa ei de truda se grabeste tare. Trebuie sa termine pana la finalul competitiei gastronomice o rogojina de doi metri. Tot din papura. De ceva timp s-a deschis, la initiativa SDD, un atelier in comuna Mahmudia. Cele doua impletitoare de papura au venit la Uzlina sa promoveze aceasta practica si sa vanda cate ceva.
„E pacat”, spune doamna Paulina, „e mare pacat ca oamenii de la munte vand cu mult mai scump lucruri de felul asta pentru ca trebuie sa ia papura de la Snagov. Noi suntem in Delta, avem foarte multa papura, dar nu avem piata de desfacere”. La atelierul din Mahmudia lucreaza constant vreo 7-8 femei, spune doamna Jenica, cea care le invata sa impleteasca. Din pacate, deocamdata nu se castiga din asta si probabil de aceea alte femei ezita. „Am lucrat la Cooperativa Delta din Tulcea inainte de 1989, tot ca impletitor papura. Pe vremea aia aveam comenzi foarte multe”, isi aduce aminte, cu nostalgie, doamna Jenica. Acum? „Suntem interesate sa facem bani, dar asa e la inceput, lucrurile merg mai greu. Caldura la iarna si papura sa avem, ca in rest ne descurcam…”, se arata ea increzatoare.