Datele prezentate de Administratia Fondului de Mediu (AFM) nu fac decat sa confirme teoria potrivit careia programul "Rabla" nu mai este interesant pentru romani, odata ce acestia si-au schimbat inca de la prima strigare masinile vechi sau nu dispun de diferenta necesara pentru achizitia uneia noi. Potrivit declaratiei date NewsIn de catre presedintele AFM, Mihai Toti, Guvernul a dat 91,4 milioane lei prin programul Rabla de inlocuire a parcului auto vechi, adica numai 76% din fondurile alocate pentru 2008, pentru ca romanii au depus doar 30.466 de cereri de casare a masinilor.
Pentru acest an, Guvernul alocase 120 milioane lei pentru scoaterea din circulatie a 40.000 de autovehicule mai vechi de 12 ani, in cadrul programului "Rabla", dupa ce, in 2007, norma a fost de aproape 16.500 de masini.
In ciuda declaratiilor pompoase ale lui Toti, potrivit caruia s-au dat prin "Rabla" aproape de doua ori mai mult decat in 2007, faptele vorbesc de la sine: anul acesta s-au livrat cu peste 9.500 de masini mai putin decat se intentiona, in 2007 diferenta in minus fiind de numai 100, de la 16.500 la 16.400…
"Ne asteptam la rezultate bune si in 2009, mai ales ca romanii vor beneficia de mai multe facilitati, inclusiv de marirea primei. Din statisticile pe care le avem, sunt inca foarte multe masini mai vechi de 12 ani", a mai spus Toti.
Si pentru ca Guvernul nu "vede" ce se intampla in Romania, desi aceasta este principala sa sarcina, si-a propus ca, pentru anul viitor, sa continue programul "Rabla", aproband finantari pentru scoaterea din uz a 60.000 de autoturisme cu grad mare de poluare.
In plus, ca si anul trecut in preajma Sarbatorilor, Executivul a decis majorarea primei de casare acordate prin acest program de la 3.000 la 3.800 lei. Ca urmare, suma totala alocata pentru realizarea programului in 2009 a crescut la 228 milioane lei, cea alocata initial fiind de 180 milioane lei.
Prefera sa-si tina masinile in garaj
Amintim ca, la jumatatea lunii decembrie 2007, in plin scandal legat de taxa de prima inmatriculare, autoritatile anuntau ca vor majora prima de casare pentru anul 2008 de la 3.000 lei la 4.000 lei, numarul estimat al masinilor care urmau sa fie scoase din uz in 2008 fiind extins de la 16.500 la 30.000 de unitati. Asa cum am mai scris, majorarea n-a mai avut loc, probabil pentru ca Executivul a realizat ca suta de masini care le-a ramas in stoc in 2007 inseamna ca oamenii nu sunt interesati de avantajele oferite de guvernanti, pentru ca n-au bani in plus pentru achizitia unei masini noi.
Guvernul a bugetat pentru anul trecut venituri de 766,8 milioane lei din taxa auto, sumele incasate in primul semestru reprezentand 39% din nivelul total prognozat. Procentul este atat de mic pentru ca, desi si-au adus masinile din afara, romanii au preferat sa le tina in garaj in speranta ca grupurile de interese din domeniul auto vor tine o data si o data cont de recomandarile Comisiei Europene si vor diminua taxa de prima inmatriculare.
Taxa s-a modificat de mai multe ori la recomandarea Comisiei Europene, dar oamenii sunt tot nemultumiti. Si cum sa nu fie, daca aceasta s-a triplat pentru masinile vechi si chiar pentru unele noi, chiar daca oficialii europeni au avertizat ca taxa ar trebui ridicata si pentru vehiculele uzate Euro 4 inregistrate in UE intre 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009 si aduse in Romania dupa acest interval, nu numai pentru cele noi.
Ordonanta lui Tariceanu
La inceputul lunii, premierul Calin Popescu Tariceanu a decis triplarea taxei de prima inmatriculare pentru masinile vechi si suspendarea acesteia pentru cele noi. Motivul invocat de premier a fost redresarea industriei auto autohtone, chiar daca, potrivit declaratiei sale de interese, postate pe site-ul Guvernului, este inca detinatorul a 85% dintre actiunile ATS (dealer si pana de curand unic importator Citroën) si membru in Consiliul Director al APIA…
Astfel, potrivit ordonantei de urgenta publicate initial in Monitorul Oficial, taxa s-a triplat si pentru masinile noi Euro 4 care au motoare mai mari de 2.000 cmc, fiindca noua ordonanta a Guvernului scuteste de la plata doar posesorii de masini cu motorizari sub aceasta cilindree. Pentru ca ordonanta nu prevedea exact data de intrare in vigoare, noua grila de calcul s-a aplicat, initial, incepand de marti, 9 decembrie. A doua zi, insa, la data de 10 decembrie, Guvernul decide, printr-o alta ordonanta de urgenta, ca taxa de poluare auto sa fie triplata din 15 decembrie, iar proprietarii de vehicule care au platit taxa la valoarea majorata incepand cu aceasta saptamana sa isi primeasca inapoi diferenta de bani.