Cotidianul: Vantul a batut previziunile meteorologilor

Specialistii spun ca nu se asteptau la o intensificare a vantului in timpul furtunii, de marti seara, care a urcat pentru cateva minute la 70 km pe ora. Specialistii de pe Aeroportul Otopeni sustin insa ca au masurat o viteza de 80 km pe ora.

Furtuna de marti seara nu a putut fi anticipata de catre meteorologi, deoarece si ei au fost surprinsi de rapiditatea cu care s-au miscat masele de aer. Specialistii de la Administratia Nationala de Meteorologie (ANM) se asteptau ca marti seara sa fie intensificari puternice ale vantului de 20-30 km pe ora, dar statia meteo de la Filaret a inregistrat, in momentul de varf, 70-80 km pe ora.

ANM a emis luni o atentionare de cod galben pentru intervalul 2 iunie ora 15.00 si 3 iunie ora 9.00, pentru Banat, Oltenia, Muntenia, Transilvania si Moldova. In tot acest timp, meteorologii au spus ca va ploua semnificativ, mai precis cu cantitati de 20-30 l/mp si izolat 40-50 l/mp, iar „aversele vor fi insotite de descarcari electrice, intensificari ale vantului si izolat de grindina”.
Publicitate

Avertizarea nu a continut nici o cifra legata de viteza vantului. In timpul furtunii de marti seara, statia meteo de la Filaret a inregistrat, pentru cateva minute, o viteza a vantului de pana la 70 km pe ora, pe care meteorologii sustin ca nu au putut-o comunica cu cateva ore inaintea rafalei. „Nu putem sa spunem ca peste o ora va bate vantul cu 70 de kilometri pe ora. Niciunde in lume nu se poate asa ceva. Noi am spus in atentionarea de cod galben ca vor fi intensificari puternice ale vantului, ceea ce inseamna ca viteza vantului ar putea ajunge pana la 20 de kilometri pe ora sau mai putin”, a declarat pentru Cotidianul meteorologul Dumitru Balta. Potrivit specialistului, nu se poate aproxima ca peste doua zile sau peste o ora va veni o furtuna cum a fost cea de marti seara si ca vantul va bate cu 70 de kilometri pe ora.

„Colegii nostri de la statia Filaret ne-au spus ca pentru cateva minute vantul a suflat cu 70 de kilometri pe ora, apoi a revenit la normal. Dupa ce am studiat materialele, am aflat ca vantul a ajuns sa bata atat de tare pentru ca in zona noastra au intrat nori incarcati de energie care au fost loviti de un aer cald, deoarece Bucurestiul este o insula de caldura”, a explicat Dumitru Balta. Meteorologul a mai spus ca, in timpul unei furtuni, viteza vantului poate sa sufere modificari bruste, asa cum s-a intamplat marti seara, cand viteza vantului a urcat la 70 km si apoi a scazut repede la 20 km pe ora.

Mult mai informate in parametrii meteo sunt institutiile de trafic aerian din fiecare tara, care, pentru a asigura conditiile propice de aterizare si decolare a aeronavelor, emit catre aeroporturile din intreaga lume buletine meteo tip METAR, care contin informatii actualizate din jumatate in jumatate de ora. Un buletin METAR contine informatii privitoare la viteza si directia vantului, temperatura, presiune atmosferica, descarcari electrice, vizibilitate etc. In cazul in care, in intervalul de o jumatate de ora, survin modificari esentiale ale parametrilor comunicati, sunt emise buletine suplimentare.

La decolarea de pe fiecare aeroport, pilotii primesc o mapa continand ultimul buletin emis de aeroportul de destinatie. Inaintea aterizarii, buletinele le parvin pe frecvente radio speciale. Regiile de trafic aerian, in cazul Romaniei ROMATSA, detin instalatii automatizate de vreme (in Romania astfel de statii exista la Bucuresti si Timisoara), care au, printre altele, si senzori de vant. Fiecarui aeroport i se stabilesc inca doua de rezerva, unul preferential. In cazul Aeroportului „Henri Coanda” Bucuresti, aeroportul de rezerva este cel din Constanta. Decizia de aterizare pe aeroportul de rezerva sau de asteptare intr-o zona bine precizata din aer apartine echipajelor aeronavelor. Acestea au stabilite proceduri precise de catre liniile aeriene mama. Se considera ca o aterizare este dificila daca viteza vantului dinspre coada avionului spre botul acestuia depaseste 5 metri pe secunda (18 kilometri la ora), caz in care aterizarea trebuie efectuata cu vantul batand din fata. Potrivit unor surse oficiale de pe Aeroportul Otopeni, marti, viteza vantului a atins si 80 de kilometri la ora.
 

spot_img

Ultimele știri