Soferii ar putea plati, din aprilie, o taxa de poluare anuala, in functie de noxe, chiar daca masina este deja inmatriculata. De la 1 februarie si pana atunci, masinile ar putea fi inscrise conform legislatiei valabile in luna iulie 2008. Astfel, scutirea pentru masinile noi s-ar putea anula.
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat vineri seara pentru Cotidianul ca varianta ca taxa de poluare sa fie platita anual, in functie de gradul de poluare al masinii, este cea care are cele mai mari sanse sa fie noua „taxa auto”. Aceasta va fi propusa spre aprobare Parlamentului, printr-un proiect de lege care sa fie discutat in procedura de urgenta.
Potrivit lui Nemirschi, noua taxa va avea la baza principiul „poluatorul plateste”, mai precis, cu cat masina polueaza mai mult, cu atat proprietarul vehiculului va plati mai mult. Aceasta varianta, la care lucreaza Ministerul Mediului si cel al Finantelor, propune o taxa care ar urma sa fie introdusa in impozitul anual al masinii.
„Noua varianta se va finaliza pana la inceputul lunii aprilie, pentru a nu risca o noua sanctiune din partea Comisiei Europene”, a precizat Nemirschi. In cazul in care varianta ministrului Mediului va trece de Parlament, rezulta ca fiecare proprietar de masina va plati aceasta taxa, indiferent daca masina se inmatriculeaza acum sau daca este deja inmatriculata de ani buni. Este evident ca taxa va fi mai mare pentru posesorii de masini mai vechi.
Una dintre variante este ca taxa auto sa fie redusa ca valoare la momentul inmatricularii si inclusa ulterior in impozitul platit anual de catre proprietarul vehiculului, la un nivel calculat in raport cu gradul de poluare. Ministrul Mediului a vorbit insa si de posibilitatea ca taxa de inmatriculare sa fie micsorata, iar posesorii de vehicule sa plateasca anual o suma calculata in raport cu gradul de poluare. In plus, apare o problema tehnica, pentru ca impozitul pe masina intra in bugetele autoritatilor locale, care vor trebui astfel sa scoata din cuantumul impozitului valoarea taxei pentru a o vira Fondului de Mediu.
In prezent, taxa de poluare este platita in functie de capacitatea cilindrica a motorului, de norma de poluare (adica Euro 1, 2, 3 sau 4), de vechimea autovehiculului si de emisia de dioxid de carbon. Noul ministru al Mediului considera ca nu s-ar pierde foarte multi bani daca s-ar modifica actul normativ actual. In ceea ce priveste actuala ordonanta, prin care taxa de poluare pentru masinile vechi a fost triplata, iar pentru masinile noi a fost suspendata pentru un an, ministrul Mediului a declarat ca are de gand ca foarte curand, chiar din luna aceasta, sa suspende actuala taxa si sa revina la nivelul celei din iulie. Varianta in care, dupa cum a spus si ministrul, vor plati taxa si cei care isi cumpara masini noi cu o capacitate de maximum doi litri, care sunt acum scutiti. Comisia Europeana a cerut recent lamuriri Guvernului Romaniei in legatura cu legalitatea taxei auto, al carei nivel poate ajunge egal si chiar mai mare decat pretul masinii. Vasile Puscas, seful Departamentului pentru Afaceri Europene, unde a ajuns scrisoarea CE, a confirmat demersul Bruxelles-ului: „Comisia Europeana a constatat ca ordonanta de urgenta incalca legislatia europeana si, ca atare, noi trebuie sa intram in legalitate”.
A patra varianta de taxa
Prima varianta a taxei auto a aparut in ianuarie 2007, odata cu aderarea la Uniunea Europeana, fiind o inventie a guvernului PNL. Calculul taxei s-a facut in functie de vechimea masinii si de cilindree, iesind valori mari pentru masinile vechi care se inmatriculau pentru prima data in Romania si modice pentru masinile noi. UE a contestat taxa si a amenintat Romania cu un proces, iar incepand cu iulie 2008 taxa a fost modificata – a scazut pentru masinile vechi si a crescut pentru cele noi. Autoritatile s-au lovit de un val de importuri de masini de ocazie si, in contextul crizei si al dorintei de a proteja industria auto romaneasca, taxa a fost schimbata din nou, incepand cu 15 decembrie 2008: s-a triplat pentru inmatricularea masinilor vechi si s-a anulat pentru cele noi, cu o capacitate mai mica de 2.000 cmc. Asadar, taxa actualului ministru al Mediului ar fi a patra varianta.