Noul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi, vrea sa schimbe taxa auto – sa fie platita in functie de gradul de poluare al masinii si de fiecare data cand aceasta este inmatriculata.
Ministrul Mediului este de parere ca soferii ar trebui sa plateasca taxa auto in functie de gradul de poluare al masinilor, si nu de vechimea acestora. „Taxa deranjeaza ca valoare, astfel ca actul normativ ar trebui revizuit. Ea ar trebui sa fie platita in functie de gradul de poluare al masinii. Pentru a pune in aplicare acest lucru, este nevoie de un certificat de noxe clar, in care sa fie stabilit exact cat se va plati, in functie de cat polueaza masina, si sa nu conteze daca aceasta este la prima sau la a cincea inmatriculare“, ne-a declarat Nicolae Nemirschi.
Ministrul a adaugat ca s-ar putea introduce chiar si roviniete, care sa limiteze accesul in centrul orasului al autovehiculelor cu grad mare de poluare.
„Trebuie create niste inele in oras, in care masinile care elimina o cantitate mare de noxe sa aiba accesul restrictionat. Cei care au asemenea masini isi vor putea lasa autovehiculele la periferie si sa circule cu mijloacele de transport in comun“, a explicat Nemirschi.
Fostul ministru al Mediului in guvernul Tariceanu, din partea PDL, Sulfina Barbu, si principalul contracandidat al lui Nemirschi pentru Mediu crede insa ca modificarea taxei de poluare in acest sens nu ar fi prea corecta. „Domnul ministru ne-a spus la comisie ca forma actuala a taxei trebuie modificata, dar nu avea inca un concept. Aplicarea acestei formule ar insemna insa o suprataxare. Daca se vinde aceeasi masina de trei ori, Guvernul va incasa de trei ori aceeasi taxa. Nu este un lucru foarte corect.
Domnul ministru trebuie sa faca analize serioase, trebuie sa se consulte inclusiv cu ceilalti specialisti si membri ai Guvernului, pentru a fi respectate toate legile“, ne-a declarat Sulfina Barbu. In plus, fostul ministru al Mediului sustine ca actualul ministru trebuie sa respecte principiul potrivit caruia poluatorul plateste, trebuie sa aiba in vedere si efectele crizei asupra locurilor de munca din industria auto, trebuie luat in calcul si interesul cetateanului. „Ceea ce s-a intamplat la ultima modificare a taxei este inacceptabil“, a conchis Sulfina Barbu.
Din 15 decembrie, Guvernul a decis triplarea taxei auto pentru masinile second-hand si suspendarea taxei auto pentru cele noi pe o perioada de un an. Masura a starnit un val de proteste, astfel ca, in mai multe orase, oamenii au organizat mitinguri impotriva triplarii taxei auto. In prezent, taxa auto este platita in functie de capacitatea cilindrica a motorului, de norma de poluare (adica Euro 1, 2, 3 sau 4), de vechimea autovehiculului si de emisia de dioxid de carbon. Noul ministru al Mediului considera ca nu s-ar pierde foarte multi bani daca s-ar modifica actul normativ actual.