Masinile cu care inspectorii Garzii de Mediu vor colinda coclaurile patriei.
In anul 2007, Garda Nationala de Mediu, condusa de liberalul Octavian Popa, a facut o licitatie pentru achizitionarea unei flote de 53 de autoturisme destinate inspectoratelor de mediu din tara. Masinile urmau a fi folosite inclusiv la efectuarea controalelor oficiale in zonele rurale si montane. Caietul de sarcini dupa care s-a desfasurat licitatia a lasat insa cale libera unui singur competitor, iar masina aleasa a fost Fiat Grande Punto, cu un motor pe motorina de 75 de cai-putere, pentru 12.000 de euro bucata. Dupa acelasi tipic, Garda de Mediu a mai cumparat si trei masini de teren, marca Ssang Yong.
Valoarea totala a contractului semnat cu firma Autoitalia, distribuitorul Fiat si Ssang Yong, a fost de aproape 700.000 de euro.
Din documentatia licitatiei reiese si modalitatea prin care firmele care erau distribuitori autorizati Toyota, Ford, Mitsubishi, Renault, Nissan, Skoda, Kia, Opel sau Dacia au fost indepartate. Pentru ca, desi 14 asemenea firme au cumparat caietul de sarcini al licitatiei, la procedura in sine s-a prezentat un singur ofertant. Astfel, pentru flota de masini tip berlina exista in caietul de sarcini o prevedere stricta ce limiteaza consumul de motorina la fix 4,5 l/100 km, iar pentru masinile 4X4 se precizeaza ca trebuie sa posede un rezervor de cel putin 70 de litri si aer conditionat automat cu senzori de control al calitatii aerului. „Este greu de crezut ca dumneavoastra, in mod intentionat, doriti sa evitati participarea noastra la aceasta licitatie“, ii scria Alain Lebourg, director de vanzari speciale la Dacia Renault, comisarului-sef Popa.
Lebourg nu intelegea de ce in loc de a preciza un interval in care trebuie sa se incadreze consumul mixt a fost aleasa o cifra fixa, de ce rezervorul pentru autoturismele 4X4 trebuie sa aiba 70 de litri si mai ales de ce autoturismele de teren trebuie echipate cu senzori de control al calitatii aerului si nu ajungea un sistem de aer conditionat automat. Nelamuriri similare au avut si reprezentantii Toyota. Acestora, Octavian Popa le-a raspuns ca alcatuirea caietului de sarcini a fost facuta in asa fel incat sa participe la licitatie doar firme puternice. Despre conditia referitoare la capacitatea rezervorului jeep-urilor, Popa spune ca era necesara pentru ca masinile urmau sa fie folosite in zone unde nu existau benzinarii pentru a fi realimentate. Insa caietul de sarcini nu precizeaza si pentru acestea un consum obligatoriu, ca in cazul berlinelor, care sa permita ca acei 70 de litri de combustibil sa nu se epuizeze rapid. Surse din Garda de Mediu ne-au declarat ca jeep-urile Ssang Yong erau folosite de consilierii lui Popa, acesta fiind motivul pentru care au ramas in Capitala.
Contactat de Cotidianul, Octavian Popa, actual deputat PNL de Tulcea, spune ca nu se pricepe la detalii tehnice legate de cerintele licitatiei si ca nu isi aminteste sa fi semnat raspunsuri catre firmele nemultumite. El arunca raspunderea pe comisia de licitatie, al carei presedinte a fost chiar consilierul sau, Sorin Ardeleanu. „AutoItalia a fost preocupata de indeplinirea conditiilor stipulate in documentatia licitatiei. Una dintre acestea era ca participantul sa furnizeze toate tipurile de masini cerute“, a spus Valeriu Tones, reprezentantul AutoItalia, despre castigarea licitatiei din 2007.