Controale pentru verificarea înscrierilor în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare

Garda Națională de Mediu a demarat un control tematic, la nivel național, pentru a verifica modul în care producătorii, importatorii și comercianții de produse care fac obiectul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) s-au conformat față de termenul limită pentru înscrierea în baza de date. Acțiunea de control se va desfășura până la sfârșitul lunii martie, a anunțat Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP).

Potrivit companiei RetuRO, administratorul SGR, până la data de 28 februarie, peste 55.000 de operatori economici și-au activat conturile de utilizatori în platforma online. Dintre aceștia, 23.145 au finalizat înregistrarea conform procedurii prevăzute de lege.

Conform HG 1074/200, nerespectarea termenului limită de înscriere în platformă se sancționează cu amendă cuprinsă între 20.000 și 40.000 de lei. Într-o primă fază, în cazul în care vor constata nerespectarea obligației de înscriere, comisarii GNM vor emite avertismente și vor impune conformarea operatorului economic în maxim 30 de zile.

După expirarea perioadei de conformare, comisarii vor reveni la agentul economic avertizat și, în cazul în care vor constata în continuare neconformități, vor aplica sancțiunile prevăzute de lege.

„Le recomandăm tuturor operatorilor economici – producători/importatori și comercianți de băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, comercializate în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1l şi 3l) – care se află încă în stadii intermediare de înregistrare, dar și celor care încă nu s-au înregistrat, să parcurgă de îndată toți pașii necesari pentru a finaliza procedura de înregistrare. Este important ca, la momentul controlului comisarilor de mediu, procedura să fie finalizată, chiar dacă aceasta a fost inițiată după termenul de 28 februarie. De asemenea, obligația de înscriere rămâne valabilă inclusiv pentru toți operatorii economici vizați care își încep activitatea după 28 februarie 2023″, se precizează într-o comunicare a MMAP.

SGR reprezintă un sistem prin care cetățenii vor plăti o garanție de 0,50 bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Înregistrarea obligatorie în baza de date a sistemului reprezintă etapa preliminară intrării în funcțiune a SGR, care va avea loc pe 30 noiembrie 2023.

De asemenea, pentru informații și suport privind înregistrarea în platforma SGR, vă informăm că RetuRO pune la dispoziție un call center – 021 207 00 09 – număr cu tarif normal apelabil din orice rețea, disponibil de luni până vineri între orele 09:00 – 18:00, cu excepția sărbătorilor legale.

Filmul conferinței poate fi vizionat aici:

spot_img

Ultimele știri