Circular Monday a fost descrisă de-a lungul anilor drept „o contracarare a Black Friday”, dar servește mai degrabă ca o soluție la supraconsumul de articole nou produse, care rezultă adesea din Black Friday și care, de cele mai multe ori, generează cantități sporite de deșeuri. Circular Monday face mai ușor pentru o persoană obișnuită să găsească alternative de bunuri și servicii care nu epuizează resursele limitate ale Pământului, potrivit unui comunicat de presă.
„Potrivit Oxfam, 50% din emisiile climatice ale lumii sunt cauzate de doar 10% din populația globală. Este cea mai bogată parte a lumii, care ne include pe tine, pe mine și, în esență, pe toți cei din lumea occidentală care au o casă și un venit lunar. Pentru a gestiona tranziția climatică, trebuie să trecem de la a fi consumatori la a deveni „consumatori responsabili” și să ne reducem semnificativ emisiile bazate pe consum. Circular Monday nu numai că simplifică acest lucru, dar ajută și la echilibrarea freneziei de cumpărături cu care suntem hrăniți înainte de Black Friday. De aceea, ClimateHero a ales să organizeze campania #CircularMonday la nivel global, deoarece fără trecerea de la consumul liniar la consumul circular, nu putem rezolva criza climatică,” spune Robert Sabelström, fondator și CEO ClimateHero.
„Facem tranziția de la consumul de dragul reducerilor la consumul responsabil, reducând amprenta noastră climatică, achizitionând bunuri si servicii sustenabile, doar atunci când avem nevoie de ele cu adevărat. Alăturați-vă nouă pentru a pune în practică Circular Monday – un pas decisiv pentru viitorul planetei noastre,” spune Alex. Laibăr, purtător de cuvânt al Circular Monday în România.
Grad de circularitate mai scăzut
La nivel global, conform Circularity Gap Report, lumea a trecut de la un grad de circularitate de 9,1% în 2018 la doar 7,2% anul acesta. În același timp, se știe că o economie circulară este un element esențial pentru atingerea emisiilor nete zero până în 2045.
Numai echipamentele electrice și electronice contribuie cu emisii comparabile cu întreaga industrie a aviației, îndemnând la adoptarea practicilor economiei circulare.
Circular Monday a fost fondată în 2017 de Henning Gillberg în Malmö. Din 2023, campania este organizată prin ClimateHero, un startup de impact co-fondat de Alexandra Davidsson.
Baza de date a campaniei reunește peste 1200 de companii, organizații și influenceri din peste 30 de țări, dintre care multe oferă articole refolosite, servicii de închiriere, partajare și reparații – un consum care pur și simplu nu necesită materii prime noi sau reduce orice risipă.
Consumul care nu duce la deșeuri este un pas important către atingerea obiectivelor globale de sustenabilitate. De fapt, Acordul de la Paris urmărește reglementarea emisiilor teritoriale și niciun guvern nu și-a stabilit încă obiective precise de reducere a emisiilor bazate pe consum. Se pot consuma câte produse se dorește atâta timp cât acestea nu sunt produse în granițele țării. În mod similar, călătoriile internaționale nelimitate sunt posibile, deoarece nu intră sub incidența emisiilor teritoriale reglementate.
Prin urmare, reutilizarea este viitorul. Un raport de la ThredUP arată că piața de revânzare crește de cinci ori mai rapid decât piața liniară în multe zone. Din ce în ce mai mulți oameni devin conștienți de faptul că producția de noi produse reprezintă cea mai mare parte a emisiilor climatice pe parcursul ciclului lor de viață. Cifrele noi de la Inrego arată că un produs IT reutilizat are o amprentă de carbon cu până la 85% mai mică decât unul nou. Trebuie promovată o economie circulară, în care ciclurile de viață extinse și reutilizarea produselor devin norma.
„Tranziția către o economie circulară prezintă oportunități enorme de afaceri și este, în același timp, o modalitate ieftină și eficientă de a reduce rapid emisiile noastre climatice. Potrivit unei analize recente de la Summa Equity, 1,4% din PIB-ul UE ar fi suficient pentru a trece întreaga Europă către o economie circulară. Acest lucru ne-ar reduce simultan emisiile cu 55 la sută și ne-ar face autosuficienți cu 80% în ceea ce privește materialele pe care le utilizăm,” spune Ingmar Rentzhog, CEO și fondator We Don’t Have Time.
Peste 1200 de entități circulare din 30 de țări – companii, organizații și influenceri – conduc campania Circular Monday. Această unitate globală evidențiază atractivitatea și semnificația largă a mișcării.
Participanții la Circular Monday din România sunt companii, ONG-uri si persoane publice care au ales să adopte modele de afaceri circulare (de la repararare de elctronice, producție de genți și lumânări din deșeuri, utilizarea de ambalaje refolosibile sau vânzarea de textile pre-loved, până la modele sustenabile de consum de alimente și troc de bunuri și servicii) sau să vorbească public în sprijinul ideii de consum responsabil.