Potrivit T&E, o federație din Bruxelles care reunește mai multe ong-uri, electricitatea este cea mai curată sursă de combustibil disponibil în acest moment pentru sectorul transporturilor. Cristina Mestre, consilier în politici de mediu, biocombustibili și transport a vorbit în cadrul conferinței Mobility despre de ce este nevoie ca impactul emisiilor de CO2 din sectorul transporturilor să se reducă. Conferința a fost organizată de Green Report, în parteneriat cu Ministerul Mediului.
Problema: nivelul emisiilor de CO2
Datele T&E (Transport&Environment) arată că emisiile totale ale vehiculelor electrice sunt 78g CO2/km. Prin comparație, pentru autovehiculele pe combustibili fosili, emisiile totale sunt de 185 CO2/km.
De aceea, vehiculele electrice sunt cea mai curată metodă disponibilă pentru decarbonizarea sectorului transporturilor, asta pe de-o parte.
Pe de altă parte, subliniază Cristina Mestre, suntem foarte dependenți de combustibilii fosili. Peste 95% din sectorul transporturilor se bazează pe combustibilii fosili.
„Transportul devine cea mai mare problemă. Cele mai recente date ale Agenției Europene de Mediu ne spun că transportul este cea mai mare problemă de mediu cu care ne confruntăm în prezent. Așadar, asta trebuie rezolvată dacă vrem să atingem țintele (n.r. țintele convenite în Acordul Climatic de la Paris, 2015).”
În plus, mai spune aceasta, în UE, emisiile din sectorul transporturilor reprezintă 25% din toate emisiile de gaze cu efect seră.
„Având în vedere poziția SUA, cred că UE ar trebui să fie un apărător al luptei împotriva schimbărilor climatice.”
Rezolvarea: abordarea de jos în sus și de sus în jos
Consilierul în politici de mediu crede că rezolvarea problemelor trebuie să vină atât de la cetățeni, de jos în sus, cât și de la autorități locale, centrale și supra-naționale (UE), de sus în jos.
De asemenea, o eficiență energetică mai mare înseamnă un consum mai mic de energie.
Când vine vorba despre măsurile care ar putea fi luate pentru reducerea amprentei de carbon la nivel local, experta dă exemplul Londrei.
„De exemplu, sunt zone cu emisii reduse de carbon în orașe, așa cum se întâmplă în Londra. Acolo, dacă vrei să intri cu mașina în acele zone, trebuie să plătești o taxă.”
De asemenea, Estonia are o infrastructură dezvoltată pentru mașini electrice, care să-ți permită să folosești mașina electrică, mai spune aceasta.
Potrivit Cristinei Mestre, organizația în care activează încearcă în prezent să determine UE să impună măsuri pentru producătorii de mașini. UE ar trebui să le impună celor din industria auto un număr de mașini cu zero-emisii pe care aceștia să le producă și să le vândă. Țintele ar urma să fie progresive și să crească la fiecare cinci ani, începând cu 2025.
T&E (Transport &Environment) este o federație de ONG-uri care activează în toată Europa. În România există două ong-uri partenere: 2°C și Fundația Terra Mileniul III.
Citește și: Lucian Mîndruță: „Nimeni nu are dreptul să mă omoare cu aer plin de CO2 și microparticule!”