Joi, 21 martie, la STUP, în București, a avut loc conferința Green Report SGR funcțional în Romania – Ce am învățat în primele luni de la lansare. S-a analizat situația actuală a gestionării DEEE-urilor în România din perspectiva autorităților, OTR-urilor, procesatorilor, dar și a producătorilor.
Conferința a adus în prim plan subiecte de actualitate precum: țintele asumate de SGR pentru primul an de la debut, rezultatele primelor luni și calendarul de implementarea RetuRO în deschiderea de centre regionale de sortare și numărare, precum și a fabricilor de reciclare, provocările neașteptate apărute, dar și importanța implicării consumatorilor și retailerilor în sistemul SGR și despre modul în care aceștia pot contribui la succesul său.
La eveniment au participat ca speakeri: Mircea Fechet, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Anca Marinescu, Corporate Affairs and Communication Manager RetuRO, Bogdan Purcherea, Managing Director Envipco, Julia Leferman, Director General Berarii României, Cristian Lazăr, CEO Green Pack și Alice Nichita, Președinte, Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate.
Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, a declarat, în cadrul conferinței, că Sistemul de Garanţie-Returnare este cel mai bun lucru care s-a întâmplat în România în materia gestionării deşeurilor, în ultimii 30 de ani, dar s-a arătat nemulțumit de cum merg lucrurile.
„Eu personal nu sunt mulţumit în legătură cu modul în care merg astăzi lucrurile. Mă aşteptam la mai mult, să ne mişcăm mai repede, să nu mă sune comercianţi care să îmi spună că stau de o săptămână cu sacii şi nu a venit nimeni să îi ia. Mă aşteptam să nu existe astfel de probleme care ţin exclusiv de viteza şi de modul în care noi ne facem treaba. Nu vreau să fiu greșit înțeles. Îmi face plăcere să apăr sistemul SGR de fiecare dată, nu ştiu dacă cineva se luptă cu mai multă pasiune decât o fac eu pentru SGR, dar m-aş bucura să constat că atunci când mă uit în jurul meu să văd suport. Nu ar strica mai mult suport, fie că vorbim despre acţionari sau conducerea executivă a companiei”, a precizat ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet.
În opinia ministrului Mediului, sistenul SGR este un proiect foarte bun pentru România.
„Mă aşteptam ca a doua zi după ce am pus în consultare publică acea hotărâre de guvern, să mă sune colegii mei și să îmi spună că lucrurile s-au remediat şi că s-au redus tensiunile dintre Sistemul de Garanţie Returnare şi diferite entităţi, că nu mai avem procese prin tribunalele din România… ori cred, cel puţin la momentul acesta, că nu ne atingem obiectivul de a deschide calea spre dialog. Înţeleg că avem tot la fel de multe procese în instanţă (…) Personal, vă spun că nu voi abandona niciodată acest demers, este un proiect la care țin nu doar pentru că l-am scris de la zero, ci pentru că este, în opinia mea, cel mai bun lucru care s-a întâmplat în România în materia gestionării deşeurilor, în ultimii 30 de ani. Am mai învățat niște lecții. În tot acest parcurs am încercat să stau de vorbă cu oameni care îmi spun mereu același lucru «în sfârșit avem un sistem de garanție returnare». Se bucură că, în sfârșit, sunt convinși că atunci când duc un pet la un punct de colectare ajunge la o fabrică de reciclare. În trecut, deși foloseau pubelele special amenajate pentru plastic, sticlă, se gândeau dacă acele peturi ajung la reciclare sau la groapa de gunoi. Din toate aceste motive putem spune că ne-am îndeplinit obiectivele pe care le-am asumat la 30 noiembrie”, a conchis Mircea Fechet.
La rândul său, Cristian Lazăr, CEO GreenPack, a punctat că SGR presupune un challenge logistic uriaș.
„Nu trebuie să vă spun eu că este cel mai mare sistem care s-a implementat garanție-depozit, să spunem după Germania, care a avut mulți ani de implementare. Challenge-ul logistic este uriaș. Noi, compania noastră, până anul trecut aveam 150 de camioane proprii și era foarte dificil. Îmi imaginez că acum e nevoie de mii de camioane ca să poată colecta la nivel național toată infrastructura care există. Trebuie să avem răbdare și e nevoie de specialiști care trebuie cooptați pentru a optimiza sistemul”, a spus CEO GreenPack, Cristian Lazăr.
De asemenea, Anca Marinescu, Corporate Affairs and Communication Manager RetuRO, a precizat că problema sistemului de pick-up va fi rezolvată în timp.
”Am pornit cu 30.000 de returnări, am ajuns la 2 milioane, 20 de milioane și pare că o să fim undeva la 70, 80 de milioane în luna martie. Lucrăm la îmbunătățirea sistemul de pick-up în fiecare zi. Știm că nu suntem perfecți. Am spus de la început că sistemul nu va funcționa perfect, dar lucrăm din greu să-l aducem acolo unde ne dorim. Ne bucură faptul că oamenii returnează atât de mult. Probabil că am fost surprinși și noi de dorința aceasta atât de mare a oamenilor, dar cred că suntem pe un drum bun. În fiecare zi, noi simțim că evoluăm”, a subliniat Anca Marinescu, Corporate Affairs and Communication Manager, RetuRO.
Despre Green Report:
De 17 ani o publicație de mediu, Green Report a organizat aproape 50 conferințe pe probleme de mediu aflate pe agenda publica și este într-o căutare permanentă de soluții alături de cei mai relevanți oameni care pot face o diferența lucrând împreună: autorități, manageri, antreprenori, ONG-uri, experți.
Audiența Green Report include comisari europeni, autorități centrale și locale, reprezentanți la cel mai înalt nivel din mediul de afaceri, experți în mediu, asociații patronale, top ONG-uri de profil și mediul academic.