O serie de companii aeriene low-cost, inclusiv EasyJet, Ryanair, Wizz Air și Jet2, precum și organizația neguvernamentală Transport & Environment, au solicitat Uniunii Europene, într-o scrisoare comună, să ia în considerare extinderea planului său de combustibil eco și zborurile pe distanțe lungi.
Aceștia și-au exprimat îngrijorarea cu privire la propunerile politice de limitare a sferei inițiativei Uniunii Europene ReFuel EU Aviation la cursele pe distanțe lungi. Se așteaptă ca legislația, care urmează să fie propusă de Comisie, să oblige sectorul aviației să amestece un procent din combustibili de aviație durabili (SAF) în combustibil pe bază de kerosen.
Companiile aeriene care nu concurează pe piață pe distanțe lungi cer Uniunii Europene să aplice cote de combustibil sigur pentru mediul înconjurător (SAF) nu numai zborurilor din Europa, ci și zborurilor pe distanțe lungi.
Într-o scrisoare, trimisă vicepreședintelui Frans Timmermans și comisarului pentru transporturi Adina Vălean, coaliția a subliniat că operațiunile pe distanțe lungi sunt principala sursă a impactului climatic al sectorului de aviație.
Conform cifrelor recente ale Eurocontrol, doar 6% din zboruri, cele peste 4.000 km, creează jumătate din emisiile de CO2 ale aviației. Eurocontrol concluzionează: „Creșterea ofertei de combustibil durabil pentru aviație pentru a acoperi doar 10% din nevoile de transport pe distanțe lungi ar face mai mult decât se poate face vreodată pe distanțe scurte pentru a reduce emisiile nete de CO2”.
„Datele recente ale Eurocontrol confirmă faptul că adevărații vinovați nu sunt zborurile pe distanțe scurte pentru oamenii care fac o pauză de weekend sau o vacanță în Europa, ci zborurile pe distanțe lungi / zborurile de legătură care creează jumătate din emisiile de CO2 ale aviației europene, dar reprezintă doar 6% din zborurile de pe aeroporturile europene. Reducerea doar a unei fracții din aceste emisii pe distanțe lungi ar reduce mai mult CO2 decât este emis de toate zborurile europene pe distanțe scurte combinate. Nu există nicio logică în excluderea zborurilor pe distanțe lungi din obligațiile de utilizare a SAF, deoarece acesta este singurua modalitate de decarbonizare. Susținem pe deplin inițiativa UE de decarbonizare a aviației, dar toți transportatorii, inclusiv transportatorii pe distanțe lungi, trebuie să-și joace rolul pentru ca acest lucru să fie atins”, spune Michael O’Leary, CEO-ul Ryanair.
Semnatarii scrisorii arată că pentru zboruri pe distanțe scurte, SAF-urile sunt doar un pas intermediar, similar cu compensarea, până când tehnologiile cu emisii zero, precum hidrogenul sau avioanele cu propulsie electrică, vor fi disponibile până la mijlocul până la sfârșitul anilor 2030. Cu toate acestea, aceste noi tehnologii cu emisii zero nu sunt disponibile pentru aviația pe distanțe lungi în viitorul previzibil, prin urmare, SAF-urile continuă să fie esențiale pentru ca aviația pe distanțe lungi să-și atenueze emisiile de carbon.
În plus, prin creșterea potențială a costurilor, SAF-urile ar putea diminua eforturile continue ale producătorilor de tehnologie și ale transportatorilor pe distanțe scurte de a trece la soluții mai curate, cu emisii zero. Prin urmare, semnatarii solicită Comisiei Europene să se asigure că mandatul SAF nu întârzie dezvoltarea propulsiei cu emisii zero (adică hidrogen sau electric).
Comisia Europeană elaborează obiective pentru companiile aeriene de a utiliza cota minimă SAF pentru a limita emisiile de carbon.
Citește și: