Limitele de zgomot pentru masini ar urma sa fie diminuate, pentru a proteja sanatatea publica, potrivit unui proiect adoptat de Parlamentul European (PE).
Zgomot crescut pentru VE
Deputatii europeni au recomandat, de asemenea, introducerea unui sistem de etichetare care sa informeze consumatorii despre nivelul de zgomot produs de masinile noi, precum si cresterea zgomotului vehiculelor electrice (VE) si hibride, astfel incat acestea sa fie auzite si de pietoni.
Proiectul legislativ propune introducerea graduala a unor limite noi dupa sase si opt ani de la intrarea in vigoare a noii legislatii, se precizeaza in comunicat. Limitele pentru masinile standard vor fi reduse astfel la 68 de decibeli, de la 74, cat este limita in prezent. Vehiculele mai puternice vor avea o marja de manevra limitata la 2 sau 6 decibeli. Limita pentru camioanele grele foarte puternice, de peste 12 tone, va fi mentinuta la 81 de decibeli, potrivit sursei citate.
Modelele noi, etichetate in functie de zgomot
Deputatii europeni mai vor ca masinile noi sa fie etichetate in functie de performanta lor in privinta zgomotului, astfel incat sa existe o informare a consumatorilor. Scheme similare de etichetare exista pentru eficienta consumului, zgomotul cauciucurilor si emisiile de dioxid de carbon.
Pe de alta parte, deputatii sunt ingrijorati de faptul ca motoarele silentioase ale masinilor electrice si hibride ameninta pietonii si, de aceea, doresc sa stabileasca cerinte obligatorii pe viitor, care sa creasca zgomotul produs de aceste vehicule. Proiectul legislativ identifica un numar de standarde care trebui sa fie create pentru astfel de „sisteme de avertizare acustica a vehiculului, se mai arata in comunicat.
Zgomotul din trafic afecteaza sanatatea
Expunerea sustinuta la un zgomot intens de trafic poate duce la extenuare fizica, poate afecta functionarea organelor interne si poate contribui la aparitia unor boli, inclusiv cardiovasculare.
Cercetarile intreprinse de Agentia Europeana de Mediu (AEA) arata ca jumatate din populatia urbana a Uniunii Europene este expusa la zgomote de trafic mai mari de 55 decibeli.
Exista dovezi stiintifice care sustin impactul negativ al zgomotului din trafic, insa proiectul legislativ are in vedere doar zgomotul produs de motorul vehiculelor. Inca de la inceput am avut o viziune mai larga, trebuie sa luam in calcul si alti factori, cum ar fi calitatea drumurilor, aerodinamica si cauciucurile„, a declarat raportorul Miroslav Ouzký, Cehia, dupa ce proiectul legislativ a fost adoptat cu 401 voturi „pentru”, 228 „impotriva” si 20 de abtineri.