BP stia riscurile implicate de cimentul folosit la putul din Golful Mexic

Grupul american de servicii petroliere Halliburton si compania British Petroleum (BP) stiau ca cimentul utilizat la putul de petrol care a produs mareea neagra din Golful Mexic era un material care prezenta riscuri, a dezvaluit joi o comisie speciala de ancheta, citata de AFP, transmite Mediafax.

"Halliburton si BP detineau rezultate, in martie, care aratau ca tipul de produs injectat in put este instabil, dar niciuna nu a actionat in functie de aceste date", scrie Fred Bartlit, anchetatorul-sef, intr-o scrisoare adresata mmbrilor Comisiei.

"Halliburton (si poate si BP) ar fi trebuit sa ia in calcul sa fasoneze din nou produsul inainte de a-l injecta in putul Macondo", continua Bartlit.

Cofrajul in ciment al putului, realizat de Halliburton, a fost desemnat rapid ca una dintre posibilele cauze ale exploziei platformei Deepwater Horizon, la 20 aprilie, in care au murit 11 muncitori si care a produs cea mai importanta maree neagra din istoria Statelor Unite.

Trei teste asupra materialelor furnizate de Halliburton pentru sigilarea putului, impiedicarea oricarei scurgeri de hidrocarburi si unei potentiale explozii au aratat ca acesta se dovedea instabil, potrivit scrisorii Comisiei de ancheta asupra dezastrului, creata de Casa Alba.

Doua dintre aceste teste au fost efectuate in februarie, iar celalalt in aprilie, adica inaintea accidentului.

Un al patrulea test, realizat in aprilie, parea sa anunte o mai buna stabilitate a produsului, dar rezultatele acestui test nu erau disponibile inaintea exploziei.

Potrivit Comisiei, Halliburton a continuat, totusi, sa toarne ciment pentru consolidarea putului "fara un rezultat de laborator care sa arate" ca cimentul era stabil.

Valoarea unei actiuni Halliburton a scazut, joi, cu peste 15% pe Wall Street, in urma anuntului Comisiei, dupa care s-a stabilizat la un nivel de 10 procente pierdere.

Reprezentantul democrat Ed Markey, presedintele Comisiei pentru Energie si Mediu din Congres, a apreciat joi, intr-un comunicat, ca concluziile Comisiei intaresc "responsabilitatea Halliburton si BP in dezastru".

"Este ca si cum ai construi o masina, stiind ca franele nu functioneaza", a subliniat el, in acest comunicat. De asemenea, Markey a criticat refuzul noului director al BP, Bob Dudley, de a veni sa fie audiat de Congresul Statelor Unite.

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri