Testarea dispozitivului cu ajutorul caruia British Petroleum (BP) doreste sa puna capat mareei negre din Golful Mexic, prevazuta marti, a fost amanata cel putin pana miercuri, au anuntat oficiali americani implicati in gestionarea acestei catastrofe, citati de AFP, informeaza Mediafax.
Amiralul Thad Allen, fost comandant al Pazei de Coasta americane, a declarat ca a luat hotararea de a amana testul, dupa o intalnire cu secretarul pentru Energie, fizicianul Steven Chu, laureat al Premiului Nobel, si cu alti experti de rang inalt.
"In urma acestor discutii am hotarat ca este necesar ca operatiunea sa beneficieze de noi elemente de analiza, care vor fi realizate in aceasta seara (marti) sau maine (miercuri)", a declarat amiralul.
Expertii din cadrul grupului britanic British Petroleum se intreaba daca enormul dispozitiv, care cantareste 75 de tone, poate absorbi petrolul fara sa puna in pericol structura putului.
Dispozitivul, care este echipat cu trei valve uriase, a fost coborat luni seara si amplasat intr-un canal sapat la aproximativ 1.500 de metri adancime, unde pot opera doar roboti submarini.
Numit "Top Hat 10", dispozitivul va inlocui modelul precedent, retras sambata, care capta doar aproximativ 25.000 de barili de titei pe zi, in conditiile in care in ocean se deverseaza zilnic intre 35.000 si 60.000 de barili de petrol.
Dupa ce vor obtine unda verde, inginerii din cadrul British Petroleum vor inchide in mod progresiv valvele si vor stopa scurgerea petrolului, o operatiune care ar putea dura intre sase si 48 de ore.
Insa, oficialii americani se tem ca o crestere a presiunii in puturi, provocata de inchiderea valvelor prea rapid, ar putea conduce la aparitia unei noi sparturi pe fundul oceanului, prin care se va scurge titei.
Astfel, testele sunt asteptate cu anxietate. O presiune puternica la nivelul puturilor ar arata ca nu exista scurgeri si ca dispozitivul va fi in masura sa capteze tot petrolul care se scurge.
O presiune scazuta ar indica, din contra, ca petrolul se scurge din puturi printr-o noua bresa. Deschiderea valvelor va fi obligatorie, pentru reducerea riscului unei noi surse de scurgeri de petrol pe fundul oceanului.
Astfel, scenariul pesimist va declansa o noua operatiune de oprire a unei noi scurgeri de petrol.