Considerati eficienti energetic si mai curati decat automobilele pe baza de combustibili fosili, hibrizii indeplinesc multe dintre promisiunile asumate. Masinile hibride folosesc doua sisteme de propulsie, unul electric si unul pe baza de benzina. In acest fel, consumul este diminuat, iar energia pierduta la franare este recuperata. Cu toate acestea, tabloul automobilelor cu emisii reduse nu este complet lipsit de probleme. „Green Report” va invita la un drive-test teoretic al automobilelor hibride pentru a vedea care sunt avantajele, dar si dezavantajele acestora.
Text de Raluca Petrescu
Avantaje
- Cel mai important aspect legat de hibride este reducerea consumului de carburant fosil si a cantitatii de noxe.
- Potrivit calculelor Departamentului de Energie al SUA, folosirea unei masini hibride poate economisi pana la 50 la suta din energie, in comparatie cu o masina traditionala.
- Avantajul principal al unei masini hibrid consta in faptul ca utilizeaza un motor electric, alaturi de cel pe benzina.
- Nu necesita conditii speciale de alimentare, utilizand infrastructura existenta de alimentare cu carburant.
- Prin mentinerea bateriei incarcata in proportie de 40 pana la 60 la suta si niciodata complet, constructorii de automobile au extins durata de viata a bateriilor nichel-metal sau litiu-ion.
- Hibridul este proiectat sa capteze energia care in mod normal s-ar pierde la franare sau la coborare.
- La demaraj sau la trafic intens, cu porniri si opriri foar te dese, motorul electric functioneaza singur, iar emisiile poluante sunt nule.
- In cazul franarilor (indiferent de valoarea deceleratiei), energia inertiala din timpul rularii este transformata de motorul electric (devenit generator) in energie electrica si trimisa, de asemenea, in bateriilor de forta pentru stocare.
- Fata de motoarele electrice, care au nevoie sa fie incarcate si ofera o autonomie scazuta, hibridele isi incarca singure acumulatorul prin intermediul motorului cu ardere interna, dar si in timp ce se actioneaza franele ori la coborarea pantelor.
- Versiunile hibrid/diesel incep sa castige teren datorita consumului si mai scazut de carburanti. Potentialul acestor motoare, dincolo de avantajele existente, vine din posibilitatea evidenta de a utiliza in zona de ardere combustibilii ecologici de tip etanol sau biodiesel, ajungandu-se la eliminarea completa a petrolului.
Dezavantaje
- Dezavantajul principal al hibridelor consta tocmai in faptul ca nu elimina complet consumul de produse petroliere.
- Fata de avantajele deosebite pe care masina hibrid le prezinta in exploatare, apare dezavantajul pretului initial la achizitionare. In comparatie cu automobilul clasic, hibridul este cu cel putin 10% mai scump.
- Automobilele electrice hibride au fost introduse recent pe piata de consum, dovedindu-se tot mai populare, in pofida pretului ridicat; in viitorul apropiat, majoritatea companiilor producatoare de automobile au ca scop cresterea numarului de vehicule hibride. Cu toate acestea, analistii economici preconizeaza, spre exemplu, ca piata americana de automobile hibride va reprezenta numai 3% pana in anul 2011, mai ales din cauza pretului ridicat.
- Bateriile hibrizilor sunt foarte scumpe.
- Complexitatea celor doua sisteme de propulsie ridica nu numai costurile de achizitie a masinii, ci si pe cele de service.
- Desi hibrizii pot fi facuti pentru a rula cu orice combustibil, majoritatea celor aflati pe piata sunt alimentati cu benzina, pentru care nu exista niciun substitut sintetic.
- Doua probleme ale hibrizilor sunt imposibilitatea tractarii altor vehicule si durata scurta de viata a acumulatorului.
- Acceleratia hibrizilor este in general foarte slaba, chiar daca sunt capabili de o viteza maxima rezonabila.
- Cea mai grava problema a modelor hibride este legata de productia bateriilor de inalta performanta ce au in compozitie elemente rare. Cele mai multe dintre acestea provin in prezent din China. Constructorii fac eforturi pentru a gasi noi surse pentru astfel de materiale rare, dar exista premisa ca acestea nu vor putea fi produse in cantitati importante inainte de epuizarea combustibililor fosili.