Apariția unei zone de emisii reduse din Londra a schimbat drumul copiilor spre școală

Apariția unei zone de emisii reduse în Londra schimbă modul în care copiii călătoresc spre școală, făcând străzile mai sigure, îmbunătățind percepția asupra calității aerului și încurajând un stil de viață mai sănătos.

Un nou studiu, publicat în BMJ Open și finanțat de Institutul Național pentru Cercetare în Sănătate și Îngrijire (NIHR), evidențiază beneficiile acestei inițiative, numeroase familii observând un aer mai curat și drumuri mai sigure.

Totuși, studiul relevă și provocările cu care se confruntă locuitorii din zonele periferice, care depind mai mult de mașini și se adaptează mai greu la schimbări.

Traficul rutier este o sursă majoră de poluare în Londra și reprezintă un risc serios pentru sănătate. Unul din 11 copii din oraș suferă de astm, o afecțiune agravată de calitatea scăzută a aerului. Utilizarea mașinii limitează, de asemenea, oportunitățile de transport activ, cum ar fi mersul pe jos și ciclismul, esențiale în prevenirea obezității și a bolilor cronice.

Introdusă în 2019, zona cu emisii reduse impune taxe vehiculelor poluatoare care circulă în toate cartierele Londrei. Potrivit Transport for London (TfL), această măsură a redus nivelul dioxidului de azot (NO₂) cu 53% în centrul Londrei, cu 24% în zonele interioare și cu 21% în zonele exterioare ale orașului, contribuind totodată la reducerea traficului.

Cercetarea publicată în BMJ Open, realizată de oameni de știință de la Universitatea Cambridge și Queen Mary University of London, analizează efectele ULEZ asupra modului în care copiii ajung la școală. Studiul face parte din proiectul Children’s Health in London and Luton (CHILL), care anterior a descoperit că 42% dintre copiii care călătoreau cu mașina au trecut la moduri active de transport după implementarea acestei zone de emisii reduse.

Prin interviuri detaliate cu 21 de familii din studiul CHILL și șapte profesori din școlile participante, cercetătorii au identificat factori esențiali ai schimbării, dar și provocările în adaptarea la această politică.

Familiile au raportat că majorarea costurilor de transport cu mașina și reducerea convenienței acestuia au făcut ca mersul pe jos sau cu bicicleta să devină alternative mai atractive.

Cei care deja mergeau pe jos sau pe biciclete au remarcat că îmbunătățirea calității aerului a făcut călătoria mai plăcută și mai sănătoasă. Reducerea traficului i-a determinat pe unii părinți să aleagă trasee mai lungi și pitorești spre casă, ceea ce le-a oferit mai mult timp de calitate petrecut împreună. Profesorii au observat mai puține simptome de astm la elevi și au remarcat că străzile mai sigure au încurajat jocurile în aer liber.

În ciuda beneficiilor evidente, adaptarea la apariția zonei de emisii reduse a fost dificilă pentru multe familii din afara zonei centrale a Londrei. Programul de casare a vehiculelor a ajutat unele familii să-și înlocuiască mașinile, dar nu a fost suficient pentru a acoperi integral costul unui vehicul nou conform normelor.

Transportul public a fost adesea descris ca fiind scump sau slab conectat în aceste zone. Unele familii au ales să parcheze în afara zonei de emisii reduse și să meargă pe jos, în timp ce altele au continuat să folosească mașina, deoarece era cea mai accesibilă și convenabilă opțiune.

Studiul subliniază inegalitățile în accesul la transport curat și sustenabil și face apel la investiții rapide în opțiuni de transport accesibile și bine conectate în toate cartierele Londrei.

Dr. Olivia Alliott, autoarea principală a studiului și cercetătoare la Medical Research Council (MRC) Epidemiology Unit din cadrul Universității Cambridge, a declarat:

„Politici precum apariția zonei de emisii reduse joacă un rol crucial în promovarea unui drum spre școală mai sănătos pentru multe familii. Totuși, succesul lor depinde de asigurarea unor alternative accesibile și convenabile la utilizarea mașinii, astfel încât beneficiile să fie resimțite de toată lumea.”

Profesorul Chris Griffiths, coautor al studiului și cercetător la Wolfson Institute of Population Health din cadrul Queen Mary University of London, a subliniat:

Acest studiu oferă o nouă perspectivă asupra modului în care zone de emisii reduse afectează viața de zi cu zi a familiilor. Impactul său merge dincolo de simpla îmbunătățire a calității aerului din oraș, având efecte sistemice asupra modului în care oamenii trăiesc și călătoresc.”

Interviurile s-au desfășurat între noiembrie 2022 și martie 2023, astfel că rezultatele nu includ experiențele legate de extinderea zonei din august 2023, care a acoperit majoritatea zonei metropolitane a Londrei.

CITEȘTE ȘI:

Ce sunt zonele de emisii reduse și când ar putea apărea ele în marile orașe din România?

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri