AIF: Eliminarea rovinietei ar putea incuraja masurile cu caracter poluator

Eliminarea rovinietei sau includerea valorii acesteia in pretul motorinei ar mari diferenta de tarife pentru utilizarea infrastructurii platite de operatorii feroviari comparativ cu cei rutieri, se arata intr-un comunicat al Asociatia Industriei Feroviare din Romania (AIF).

AIF sustine ca operatorii feroviari subventioneaza deja, indirect, sistemul de transport rutier prin accizele aplicate motorinei consumate in tractiunea locomotivelor Diesel, accize care sunt directionate catre intretinerea si modernizarea infrastructurii rutiere si nu catre cea feroviara.

Totodata, diferentele de tarife ale taxei de utilizare a infrastructurii rutiere si feroviare sunt foarte mari intr-un raport aproximativ de 1/4 in favoarea celui rutier. Aceasta diferenta de taxare se reflecta si in tarifele practicate de operatorii feroviari si rutieri, ultimul fiind in mod artificial mai atractiv in fata expeditorilor de marfa.

Asociatia considera ca rovinieta nu trebuie eliminata ci, eventual, cuantumul acesteia ar trebui sa includa si costurile externe, care la ora actuala sunt suportate in mod netransparent de contribuabilul roman (costurile de poluare a mediului romanesc, costurile provocate de accidentele rutiere, costurile avariilor produse asupra vehiculelor unor terti in urma deteriorarii infrastructurii).

Masurile de subfinantare a infrastructurii in perioada anilor 1990-2007 au contribuit atat la degradarea situatiei transportului feroviar din Romania cat si la scaderea comenzilor adresate de companiile de cale ferata industriei feroviare romanesti.

AIF apreciaza ca economia romaneasca a pierdut peste 10 miliarde de euro prin lipsa comenzilor, bani care, in parte, s-ar fi intors la bugetul de stat sub forma impozitelor si ar fi contribuit la dezvoltarea economiei prin crearea de noi locuri de munca sau de ridicare calitativa a prestatiei muncii angajatorilor din industria furnizoare de cale ferata.

AIF solicita Ministerului Transporturilor sa-si reconsidere pozitia vizavi de eliminarea rovinietei.

Transportatorii rutieri au solicitat ministerului de resort stabilirea unei politici comune si a unor reglementari clare de aplicare a restrictiilor de circulatie pe drumurile publice, tinandu-se cont de starea actuala a infrastructurii rutiere. Acestia au solicitat ca impunerea unor restrictii de circulatie sa se faca numai cu consultarea si acordul patronatelor din transporturi, tinandu-se cont de tariful rovinietei, situatia drumurilor oferite ca rute ocolitoare, normele europene privind timpii de conducere, viteza medie de circulatie a autovehiculelor comerciale in Romania, siguranta circulatiei pe drumurile publice si costurile pentru realizarea serviciilor de transport.

De asemenea, operatorii din transport cer eliminarea tuturor restrictiilor de circulatie impuse pe drumurile europene, amenajarea a cel putin trei parcari betonate pe sens, cu benzi de accelerare si decelerare, pe segmente de 100 kilometri la drumurile nationale si europene. Potrivit acestora parcarile trebuie prevazute cu toalete ecologice, tomberoane gunoi si sursa de apa, iar aici sa fie amenajate platforme fixe de cantarire aferente drumurilor nationale si europene.

Transportatorii au cerut si constituirea unui Fond al Drumurilor finantat din incasarile aferente rovinietei si taxei de drum din pretul carburantului si utilizarea acestuia numai pentru intretinerea si repararea infrastructurii rutiere existente precum si pentru sustinerea proiectelor de dezvoltare.

spot_img

Ultimele știri