Cele mai importante programe derulate din banii incasati din taxa de poluare auto sunt „Rabla” si „Casa Verde”. Din aceleasi fonduri este sustinuta si realizarea de parcuri. Proiecte precum impadurirea terenurilor defrisate sau realizarea pistelor de biciclete raman, deocamdata, numai pe hartie.
Argumentele care au stat la baza mentinerii taxei de poluare auto au tinut, in primul rand, de necesitatea reducerii numarului de masini poluante din Romania.
In acelasi timp, autoritatile au invocat nevoia ca sumele provenite din aceasta taxa „sa se intoarca la cetateni” prin proiecte de mediu „care sa duca la imbunatatirea nivelului de trai al acestora”.
Numai trei programe avute in vedere
Promisiunile au fost puse pe hartie si aprobate prin Ordonanta de Urgenta 50, aprobata anul trecut de Executiv. Conform acestui act normativ, banii obtinuti din taxa de poluare auto si virati in contul Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM) vor finanta programe si proiecte pentru protectia mediului.
Masurile mentionate in Ordonanta de Urgenta vizeaza stimularea innoirii parcului national auto (programul „Rabla”), imbunatatirea calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati, inlocuirea sau completarea sistemelor clasice de incalzire cu sisteme care utilizeaza surse de energie regenerabile (programul „Casa Verde”), producerea de energie din surse regenerabile, impadurirea terenurilor defrisate, renaturarea terenurilor scoase din patrimoniul national si realizarea de piste pentru biciclisti.
Dintre acestea, numai primele trei s-au bucurat de atentie, restul fiind puse sub semnul intrebarii odata cu decizia luata, pe final de mandat, de Guvernul Tariceanu, de suspendare a taxei auto pentru masinile Euro 4, cu o capacitate mai mica de 2.000 de centimetri cubi. „Acum nu putem sa angajam nimic prin buget. Daca incasarile din taxa ne vor permite, se face o rectificare de buget si dam drumul si la alte programe”, ne-a explicat presedintele AFM, Mihai Toti.
Incasari de aproape 700 de milioane de lei
Destinatia sumelor incasate din taxa auto s-a schimbat, la inceputul lunii iulie a anului trecut, de la bugetul de stat la bugetul AFM. „Pana la inceputul lui decembrie (2008 – n.r.) am avut incasari de peste 690 de milioane de lei”, a spus presedintele AFM.
Potrivit lui Mihai Toti, acesti bani vor sustine programul „Casa Verde”, prin intermediul caruia este subventionata instalarea de panouri solare sau centrale eoliene.
Fondurile alocate acestui program pentru anul 2009 sunt de 520 de milioane de lei pentru cetatenii, firmele si administratiile locale care doresc sa inlocuiasca sau sa schimbe sistemele termice clasice cu cele care utilizeaza energia alternativa.
Desi trebuia sa inceapa in primele zile ale acestui an, programul a fost amanat pana in luna februarie, din cauza numarului mare de dosare ale instalatorilor inscrisi.
Parcurile – finantate, pistele mai asteapta
Un alt program finantat din acesti bani vizeaza realizarea de spatii verzi in localitati. „Numai in ultima sesiune am avut aproape 300 de proiecte depuse si semnate”, a afirmat presedintele AFM.
Programele care raman deocamdata sub semnul intrebarii sunt cele care presupun impadurirea terenurilor defrisate, renaturarea Deltei Dunarii sau realizarea de piste pentru biciclisti. „Suntem aproape de finalizarea ghidului de finantare pentru impaduriri si, daca incasarile ne vor permite, il vom pune in aplicare”, a mai precizat Toti.
„Rabla“ in 2009, pentru 60.000 de autoturisme
Aproape 230 de milioane de lei din banii obtinuti din taxa auto vor finanta, in acest an, inlocuirea a 60.000 de masini vechi prin programul „Rabla”. Cei care au autoturisme mai vechi de zece ani pot beneficia de o prima de casare de 3.800 de lei, cu 800 de lei mai mult decat anul trecut, pentru achizitionarea unei masini noi.
Decizia privind numarul masinilor care pot fi inlocuite prin acest program, cu 20.000 mai multe fata de anul 2008, a fost luata in ciuda rezultatelor inregistrate anul trecut. „Sunt peste 30.000 de masini mai vechi de 12 ani care au fost scoase din uz in 2008 prin acest program”, a spus presedintele AFM, Mihai Toti.
Peste 30.000 de masini, mai exact 30.466, inseamna insa 9.534 de autoturisme care au ramas nevandute, adica aproape un sfert din numarul total de 40.000 incluse in program. Primele de casare pentru cele 30.466 de masini scoase din uz au totalizat 91.398.000 lei.
Si pentru tractoare
O alta promisiune facuta anul trecut de autoritati, dar neonorata, este cea privind aplicarea „Rabla” si pentru tractoare. Autoritatile anuntau ca acest program se va aplica din august 2008, insa nu a inceput nici pana acum. „Nu am avut bani anul trecut.
Anul acesta e prins in buget si se va aplica asa cum am prevazut, cu o alocare financiara totala de 21 de milioane de lei si o prima de casare de 17.000 de lei”, spune Toti. Potrivit presedintelui AFM, fondurile pentru finantarea acestui program sunt asigurate din Fondul pentru Mediu, nu din sumele provenite din taxa auto.
„Nu putem sa finantam din banii din taxa pentru ca nu este inclus in programele prevazute de Ordonanta 50”, a mai explicat presedintele AFM.