Romania ar putea fi data in judecata de Comisia Europeana, in primavara. Balbaiala din jurul taxei blocheaza piata auto si i-a scos in strada pe salariatii de la Dacia.
Noua forma a taxei auto, adoptata in decembrie de guvernul Tariceanu, este neconforma cu legislatia Uniunii Europene, au transmis ieri oficialii europeni.
Daca noul Guvern va intarzia sa modifice aceasta forma a birului, Romania ar putea fi chemata in fata Curtii Europene de Justitie (CEJ), in cel mult doua luni.
„Comisia a trimis o scrisoare autoritatilor romane pe 22 decembrie (in aceeasi zi a fost investit guvernul Boc, n.red.), in care se arata ca informatiile puse la dispozitia noastra sunt incomplete pentru a face o analiza finala a noii legislatii.
Pe baza informatiilor puse la dispozitie, consideram ca noile masuri nu se conformeaza legislatiei UE”, ne-a declarat purtatorul de cuvant al Comisiei pentru domeniul taxelor, Maria Assimakopoulou.
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a precizat ca intrarea in legalitate a taxei auto va fi dezbatuta in urmatoarea sedinta de Guvern, care ar putea avea loc maine.
Amenzi usturatoare
Potrivit fostului ministru al Mediului, Attila Korodi, declansarea procedurii de infringement (incalcare a Tratatului de aderare, n.red.) ar urma sa fie inceputa de la momentul procesual la care a fost stopata, in vara lui 2008, adica exact inaintea citarii Romaniei la proces la Luxemburg.
Judecata in fata CEJ, Romania risca amenzi importante si ar urma sa returneze sumele percepute pentru taxa considerata a fi ilegala.
Piata auto blocata
Actuala forma a taxei auto a fost adoptata in decembrie, la sfarsit de mandat al guvernului Tariceanu, si tripleaza taxa pentru masinile vechi, in paralel cu eliminarea birului pentru cele noi.
Taxa ar fi urmat sa ajute revigorarea vanzarilor Dacia, ajunse la un minim istoric de la privatizare, de 1.500 de masini pe luna, de patru ori mai mic decat de obicei. Neclaritatile privind taxa auto au ingropat si vanzarile marcilor straine de masini noi.
Angajatii de la Dacia au iesit in strada
Peste 8.000 de oameni au demonstrat ieri pe platoul din fata Casei Sindicatelor pentru protejarea locurilor de munca din industria constructoare de masini, protejarea brandului national Dacia si mentinerea taxei pe poluare.
Daca guvernantii nu ne vor auzi, mitingul de aici se va muta in Capitala, si nu va fi numai unul”, a spus Nicolae Pavelescu, presedintele Sindicatului Automobile Dacia.
Directorul general Dacia Renault, Francois Fourmont, a precizat ca luna decembrie a adus pentru uzina de la Mioveni doua recorduri negative care au avut impact asupra vanzarilor de autoturisme autohtone: „O scadere-record a pietei auto, cu 55% fata de 2007, si un numar de vehicule de ocazie importate care a atins 54.000 de unitati, aproape cat totalul pe 2007”.
Pe langa membrii Sindicatului Automobile Dacia si alti angajati ai uzinei, la actiune au luat parte si reprezentanti ai altor sindicate afiliate la BNS sau CNSL Fratia, salariati ai furnizorilor Dacia, dar si locuitori din Pitesti, Mioveni si din localitatile limitrofe.
Tot ieri, producatorul de cablaje auto Leoni, furnizor Dacia, a anuntat ca va inchide fabrica amplasata pe platforma de la Mioveni, una dintre cele patru unitati de productie detinute in Romania, peste 200 de angajati pierzandu-si astfel locurile de munca.
Solutii pentru taxa auto
Actualul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi, a prezentat, la sfarsitul anului trecut, mai multe variante de modificare a taxei de poluare auto, printre care suspendarea taxei auto aprobata de fostul Guvern in luna decembrie, astfel incat sa se revina la valorile din luna iulie.
Daca aceasta masura se va aplica, vanzarile Dacia vor scadea si mai puternic, ceea ce va duce la disponibilizarea a circa 6.000 de oameni, din cei 9.000 de angajati ai fabricii.
Fostul ministru al Mediului, Attila Korodi, considera ca doua ar putea fi solutiile pentru taxa auto.
Prima, similara cu cea adoptata in iulie de guvernul Tariceanu in urma negocierilor cu Comisia Europeana, ar putea fi bazata pe principiul deprecierii, adica o masina noua va fi taxata mai sever decat una veche. Aceasta forma a taxei a umplut insa tara de rable. De asemenea, impozitarea anuala ar putea fi o solutie, considera Korodi.
Seful Renault Romania, Jacques Daniel, si ceilalti dealeri de masini noi sustin mentinerea unei taxe auto echitabile, in paralel cu obligativitatea impozitarii castigurilor samsarilor. In prezent, acestia nu isi infiinteaza firme nici chiar daca importa 4-5 masini pe luna, evident prea multe pentru a fi destinate propriei utilizari.
Oficialii Dacia nu au avansat o forma a taxei, dar sustin ca ar trebui sa se bazeze pe principiul protejarii locurilor de munca.