Marii producatori considera ca solutia pentru iesirea din criza o reprezinta productia modelelor ecologice. Organizatorii evenimentului automobilistic din orasul elvetian au amenajat, anul acesta, Pavilionul Verde pentru vizitatorii interesati de solutii alternative.
Spre deosebire de ceea ce s-a intamplat in ianuarie la Detroit, cand unii dintre “greii” industriei auto, printre care Nissan, Suzuki, Porsche, Ferrari sau Land Rover, au ales sa nu se prezinte la salonul auto din Statele Unite, la Geneva, lucrurile au stat cu totul altfel. Toate aceste marci si-au facut aparitia si au prezentat chiar prototipuri menite sa scoata sectorul auto din criza.
Contextul in care a avut loc Salonul automobilistic de la Geneva a fost unul cat se poate de sumbru, puternic afectat de turbulentele economico-financiare mondiale. Potrivit unor studii, vanzarile de masini au scazut cu 18% in 2008 in SUA, iar in primele luni ale acestui an, cu aproximativ 38%. O scadere fara precedent a cunoscut si industria auto japoneza.
Solutia iesirii din criza
Constructorii de masini sunt convinsi insa ca au gasit solutia de contracarare a crizei din sectorul automobilistic: masinile ecologice si economice. Special pentru expunerea unor astfel de modele, organizatorii salonului din orasul elvetian au amenajat Pavilionul Verde.
Astfel, cea de-a 79 a editie a evenimentului automobilistic din orasul de pe malul lacului Leman a fost centrata pe elementul „“verde”. “Flagrant este ca fiecare constructor a prezentat modele ecologice si economice”, remarca Silvia Blattner, citata de AFP. Ea a adaugat ca masinile “verzi”, pana acum “marginale”, au devenit “centrale”.
Opel Ampera, premiera mondiala
In noua sfera a masinilor mai putin consumatoare si mai putin poluante, electricele au fost vedetele pavilionului, iar Opel si-a prezentat mult asteptata Ampera, in premiera mondiala. Automobilul se distinge prin alura dinamica si sportiva. Opel Ampera utilizeaza electricitatea ca prima sursa de energie si benzina ca sursa secundara. Are o autonomie de 500 de kilometri, la acest capitol situandu-se mai bine decat masinile similare existente pe piata.
Nissan a prezentat publicului european Pivo 2, prototipul unei masini mici electrice propulsate de o baterie de tipul litiu-ion. Carlos Tavares, vicepresedintele Nissan, a explicat ca producatorul auto vrea “sa realizeze progrese substantiale pentru toate sistemele de propulsie prietenoase cu mediul inconjurator”. Nissan prevede, de asemenea, comercializarea vehiculelor hibride de noua generatie in 2010 si a masinilor electrice intre 2010 si 2012, potrivit lui Eric Nicolas, vicepresedinte al Nissan Europa.
Toyota, care a jucat rolul de initiator al marelui public in materie de hibride cu Prius, a lansat modelul iQ, prezentata ca cea mai mica masina cu patru locuri existenta pe piata. Micuta japoneza afiseaza doar 99 de grame de dioxid de carbon la fiecare kilometru parcurs.
Volkswagen Polo consuma 3,8 l/100 km
Grupul Volkswagen a prezentat si la Geneva masini propulsate cu motoare de tipul “diesel curat”. Noua generatie Polo, a carei versiune este inca in stadiul de prototip, este catalogata ca fiind una dintre cele mai economice cinci masini existente pe piata in momentul acesta.
Noul Polo va fi lansat in Germania in iunie anul acesta, apoi, in septembrie, in restul Europei. Noua versiune afiseaza, in versiunea sa economica, un consum de 3,8 litri la 100 de kilometri, iar in ceea ce priveste emisiile de dioxid de carbon, acestea nu vor depasi 96 de grame pe fiecare kilometru parcurs. Masina va fi comercializata in Germania cu un pret de baza de 12.500 de euro.
Directorul Volkswagen, Martin Winterkorn, a subliniat ca “interesul pentru mobilitatea econogica nu este nici pe departe un efect al modei”. Peste 100 de modele ale grupului emit mai putin de 140 de grame de dioxid de carbon pe kilometru, potrivit oficialului Volkswagen.
Cea mai rapida masina eco din lume
Constructorul italian Giugiaro a prezentat la salonul de la Geneva Frazer-Nash Namir, un model hibrid cu performante demne de o super-masina. Autovehiculul este capabil sa mearga cu peste 300 de kilometri la ora, afisand doar 60 de grame de emisii de dioxid de carbon pe kilometru, deci cu o treime mai putin decat noul Prius de la Toyota. Hibridul consuma doar 2,5 litri de carburant la 100 de kilometri. Botezat “Namir” („tigru”, in araba), acest vehicul, cu linii futuriste, a fost conceput de catre Italdesign Giugiaro si Frazer-Nash
Sectorul auto, in colaps
Constructorii de masini din America, Europa si Japonia au prezentat la Salonul automobilistic de la Geneva prototipuri menite sa scoata sectorul auto din criza.