45 de milioane de europeni, afectati de poluarea fonica provocata de masini

Unul din 16 europeni (peste 45 de milioane) este afectat de poluarea fonica provocata de traficul rutier, potrivit lui Douglas Manvell, unul dintre cei mai importanti experti europeni in problematica zgomotului urban. El a tras un semnal de alarma la Bucuresti cu privire la expunerea populatiei la poluarea fonica si la nerespectarea Directivei Europene a Zgomotului (European Noise Directive – END 2002/49/EC) in ceea ce priveste realizarea hartilor de zgomot. 

Tara noastra tebuie sa realizeze pana la jumatatea lui 2012 harti de zgomot pentru orasele care au populatii de peste 100.000 de locuitori. Precedentul termen de auditare a fost sfarsitul lui 2007, referindu-se doar la orasele cu peste 250.000 de locuitori (Brasov, Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Galati, Iasi, Ploiesti, Timisoara). 

Romania mai are la dispozitie aproximativ un an pentru a finaliza noile harti de zgomot, avand in vedere ca datele necesare trebuie colectate incepand cu anul ce precede termenul predarii. Respectarea acesteia este putin probabila, avand in vedere ca anul acesta doar 2 orase au inceput sa culeaga datele necesare studiului: Oradea si Targu-Mures.

Pretul unei harti variaza de la 250.000 de euro, pentru un oras mic, cum este Oradea si sare de un milion de euro pentru Bucuresti. In plus, Primaria Capitalei va trebui sa detina date cadastrale actualizate si registrul spatiilor verzi (care va fi gata cel mai devreme in luna iunie), date statistice privind populatia, studii de trafic si date meteo.

Primul pas in lupta cu zgomotul

Douglas Manvell este membru in cele mai importante comisii tehnice la nivel european in domeniul acusticii si contributor la realizarea ghidurilor de buna practica la nivel european.

“Cea mai mare problema in Europa este perceptia statelor ca realizarea acestor harti reprezinta un scop in sine. Statele europene sunt obligate sa realizeze harti de zgomot pentru orase cu peste 100.000 de locuitori nu de dragul de a informa organismele europene, ci pentru ca ele insele sa poata produce instrumente care imbunatatesca calitatea vietii cetatenilor. Autoritatile locale din state ca Marea Britanie, Spania sau Danemarca au inteles acest lucru si au demarat planuri concrete de actiune pentru limitarea poluarii fonice”, declara Douglas Manvell.

Poluarea fonica, al doilea factor de risc

Conform unui studiu realizat de Comisia Europeana impreuna cu Organizatia Mondiala a Sanatatii si dat publicitatii in luna martie, zgomotul este al doilea factor poluant ca magnitudine care genereaza boli, dupa cel al poluarii aerului.  

Conform studiului, unul din trei europeni este expus la zgomot in timpul zilei, iar una din cinci persoane, este deranjata de zgomot in timpul noptii.

Expunerea prelungita la zgomot creste riscul bolilor cardiovasculare, produce afectiuni ale auzului ca tinitus, genereaza insomnii si stari de nervozitate, afecteaza grav nivelul de atentiei copiilor in procesul de invatare. 
 
Conform studiilor la nivel european un top al celor mai poluante surse de zgomot, in functie de numarul de locuitori expusi la peste 55 Db (A) arata astfel:

1. Traficul rutier – 45 milioane de locuitori
2. Traficul feroviar – 7,5 milioane de locuitori
3. Traficul aerian – 2,6 milioane de locuitori
4. Zgomotul industrial – 0,5 milioane de locuitori

Directivele europene prevad ca, pana la finele anului viitor, toate orasele din Uniunea Europeana cu mai mult de 100.000 de locuitori trebuie sa dispuna de o harta de zgomot, care sa indice nivelul poluarii fonice. Legislatia europeana prevede ca fiecare harta de zgomot sa fie actualizata la fiecare 5 ani, aici intrand in calcul nu numai orasele, ci si reteaua de transport feroviar, drumurile, aeroporturile sau porturi. 

Raluca Petrescu

Cititi si:

Cele mai recente harti de zgomot din Romania sunt vechi de 4 ani

spot_img

Ultimele știri