29/06/2009 WWF – La Calarasi, 50 de sportivi au alergat pentru Dunare

Bucuresti, 28 iunie- La Calarasi, pe Bratul Borcea al Dunarii, 50 de tineri de la Clubul Sportiv Scolar Calarasi au adus astazi un tribut Dunarii. Sub egida programului Life Nature al Uniunii Europene, WWF(World Wide Fund for Nature), impreuna cu Agentia pentru Protectia Mediului Calarasi, au organizat un eveniment dedicat Zilei Internationale a Dunarii, reamintind publicului ca Dunarea este un fluviu viu, nicidecum un coridor de transport.

Sub sloganul „Fii activ pentru Dunare!”, evenimentul desfasurat astazi in Parcul Central din Calarasi a reunit reprezentanti ai autoritatilor locale si elevi ai Clubului Sportiv Scolar. Copiii au luat parte la un cros pe faleza Dunarii si s-au intrecut in cadrul unor curse de canoe. Castigatorii au primit echipamente spotrive oferite de compania Lafuma. Concomitent, reprezentantii WWF au oferit publicului informatii despre importanta Dunarii si a ostroavelor din lungul ei, dintre care o mare parte se regasesc in zona Calarasi.

Ostroavele sau insulele de pe Dunare sunt adevarate „jungle” in care isi gasesc refugiul specii de pasari sau alte animale rare, lucru care le confera un rol esential in salvarea ecosistemelor din intreg bazin al Dunarii. O dovada a importantei acestor zone pentru conservarea biodiversitatii Dunarii este interesul Uniunii Europene pentru protejarea lor, concretizat in proiecte precum Proiectul de Conservare si Management Integrat al Ostroavelor, initiat de WWF in 2006, in cadrul programului Life Nature.

Paradoxal, insa, proiectele de dezvoltare a navigatiei pe Dunare, sprijinite tot de Uniunea Europeana, risca sa transforme un fluviu viu, Dunarea, intr-un coridor de transport. Planurile de dezvoltare a navigatiei pe „Coridorul de transport nr. 7“ , de pilda, prevad lucrari de adancire, regularizare si indiguire a Dunarii, pe mai mult de 1.000 km. Lucrarile vor distruge ultimele peisaje minunate si zone umede ale Europei – ostroavele naturale dintre Romania si Bulgaria, peisajele exceptionale din Delta Dunarii, zone precum Straubing-Vilshofen in Germania, zone umede din Ungaria, Croatia si Serbia.

In Romania, sunt in pericol 200 km. de Dunare, intre Calarasi si Braila; numeroase ostroave si brate laterale sunt amenintate cu disparitia, ca urmare a lucrarilor prevazute in cadrul unui proiect de navigatie, finantat cu fonduri UE. Proiectul prevede si obstructionarea celei mai importante cai de migratie a sturionilor.

Lucrarile de adancire a albiei fluviului prevazute in proiect ameninta sa distruga nu numai zonele umede si biodiversitatea, dar si sa coboare nivelul panzei freatice, periclitand accesul la apa potabila pentru 20 milioane de oameni din bazinul fluviului. Continuarea distrugerii zonelor umede va conduce la probleme majore in ceea ce priveste managementul inundatiilor si va reduce cantitatea de nutrienti care se filtreaza in mod natural; aceasta va determina necesitatea investirii unor sume importante pentru construirea unor facilitati pentru tratarea apelor reziduale.

Pe de alta parte, aceste masuri pentru dezvoltarea navigatiei pe Dunare sunt inadecvate, costisitoare si sunt concepute pentru adaptarea fluviului la volumul din ce in ce mai mare de marfuri transportate. Solutia sta in implementarea de noi tehnologii de construire a navelor, de logistica si sisteme informationale, care permit cresterea capacitatii de transport, cu un impact minim asupra mediului.

spot_img

Ultimele știri