In urma stirilor negative aparute in presa nationala privind atribuirea de catre Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial Mediu a unui contract de promovare catre societatea SC ARS Advertising SA, dorim sa facem urmatoarele precizari.
Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial Mediu (POS Mediu) a initiat in luna iulie 2008 o ampla campanie de informare si publicitate la nivel national, respectand cerintele Regulamentelor Europene 1083/2006, articolul 69, care mentioneaza: Statul membru si autoritatea de management pentru programul operational furnizeaza informatii privind operatiunile si programele care fac obiectul unei cofinantari, a caror publicitate o asigura. Informatiile respective sunt destinate cetatenilor Uniunii Europene si beneficiarilor in scopul valorizarii rolului Comunitatii si a asigurarii transparentei in ceea ce priveste interventia din Fonduri.
Comisia adopta normele de aplicare ale prezentului articol in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 103 alineatul (3).
Autoritatea de management a programului operational este insarcinata sa asigure publicitatea in conformitate cu normele de aplicare a prezentului regulament adoptate de Comisie in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 103 alineatul (3).
Astfel, se specifica obligatia statelor membre beneficiare ale finantarii din fonduri europene de a asigura o promovare corespunzatoare a programelor operationale, in vederea asigurarii transparentei programelor si a unei bune informari a grupurilor tinta.
In respectarea acestor prevederi, Autoritatea de Management POS Mediu a elaborat un Plan de Comunicare, care a fost aprobat de Comisia Europeana in data de 4 iunie 2008, bugetul alocat acestuia fiind de 30 de milioane de euro. Activitatile de informare si publicitate incluse in campanie au fost realizate in conformitate cu acest Plan.
In Regulamentul 1828/2006, articolul 5 – Masuri de informare pentru potentialii beneficiari se menttioneaza urmatoarele: In conformitate cu planul de comunicare, autoritatea de management va asigura ca programul operational este diseminat la scara larga, inclusiv detaliile contributiilor financiare din partea Fondurilor in cauza, si ca respectivul program este disponibil pentru toti cei interesati.
In plus, va asigura diseminarea la scara cat mai larga a informatiilor privind oportunitatile de finantare oferite de asistenta asociata din partea Comunitatii si a Statului membru prin programul operational.
iar in articolul 7: Responsabilitatile autoritatii de management legate de masurile de informare si publicitate pentru public se stipuleaza obligatia ca Autoritatea de management sa asigure implementarea masurilor de informare si publicitate in conformitate cu planul de comunicare si orientarea lor catre o acoperire mass-media cat mai larga, utilizand diferite forme si metode de comunicare la nivelul teritorial adecvat.
In urma organizarii licitatiei publice deschise, din data de 18.08.2008 activitatile de promovare-asigurare spatii media au fost atribuite ofertantului care a indeplinit criteriilor de atribuire prevazute de Ordinul 183/2006 privind aplicarea dispozitiilor referitoare la contractele de publicitate media.
In documentatia de atribuire pentru campania de promovare a POS Mediu publicata in Autoritatea de Management POS Mediu in iulie 2008, s-a solicitat asigurarea serviciilor de informare si publicitate pentru axele prioritare ale programului operational, mai putin pentru axa prioritara 3- „Reducerea poluarii si diminuarea efectelor schimbarilor climatice prin restructurarea si reabilitarea sistemelor de incalzire urbana pentru atingerea tintelor de eficienta energetica in localitatile cele mai poluate”. Aceasta axa prioritara a fost exclusa din planificarea initiala a campaniei de promovare avand in vedere faptul ca la momentul elaborarii documentatiei de atribuire axa prioritara 3 a POS Mediu se afla intr-o faza de inceput, existand un numar redus de proiecte si neputandu-se aprecia momentul in care activitatile pe aceasta axa ar putea sa fie conturate. Toate aceste elemente nu au justificat la acel moment un efort publicitar pentru promovarea acestei axe.
Procesul de demarare a activitatilor specifice Axei 3 a fost accelerat ulterior elaborarii documentatiei de atribuire a Campaniei de promovare a axelor prioritare 1, 2, 4 si 5 ale POS Mediu, reusindu-se ca la sfarsitul lunii martie 2009, sa fie stabilite toate zonele de interventie ale acestei Axe.
Ca urmare, a devenit oportuna promovarea beneficiilor aduse de aceasa axa prioritara, tinand cont in acelasi timp si de faptul ca poluarea cauzata de sistemele de termoficare reprezinta o prioritate si poate fi diminuat substantial prin investitiile finantate prin Axa 3 a POS Mediu.
In lumina tuturor acestor elemente, extinderea contractului de difuzare media atribuit companiei SC ARS Advertising SA in luna octombrie 2008 s-a facut in baza art. 122 lit. i) din Ordonanta de Urgenta 34/2006, completata, conform caruia:
„ Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare numai in urmatoarele cazuri:
-atunci cand este necesarã achizitionarea unor lucrãri sau servicii suplimentare/aditionale, care nu au fost incluse in contractul initial, dar care datoritã unor circumstante imprevizibile au devenit necesare pentru indeplinirea contractului in cauzã, si numai dacã se respectã, in mod cumulativ, urmãtoarele conditii:” …
-atribuirea sa fie facuta contractantului initial;
-lucrarile sau serviciile suplimentare/aditionale nu pot fi, din punct de vedere tehnic si economic, separate de contractul initial fara aparitia unor inconveniente majore pentru autoritatea contractanta sau, desi separabile de contractul initial, sunt strict necesare in vederea indeplinirii acestuia;
-valoarea cumulatã a contractelor care vor fi atribuite si a actelor aditionale care vor fi incheiate pentru lucrãri si/sau servicii suplimentare ori aditionale nu depãseste 50% din valoarea contractului initial;” si cu respectarea tuturor conditiilor mentionate in lege pentru aplicarea procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare.
Astfel, valoarea contractului a fost suplimentata cu aprox. 45% din valoarea initiala. Contractul suplimentar a fost semnat la data de 28.04.2009.
Legalitatea extensiei contractului de servicii este de necontestat, cu atat mai mult cu cat prin aplicarea prevederilor legislatiei in materie de achizitii publice au fost aduse beneficii comunicationale certe in favoarea POS Mediu. Astfel, prin continuarea campaniei cu acelasi contractor a fost respectat principiul unitatii campaniei deja derulate, asigurarea aceluiasi mix media pentru o optima vizibilitate a campaniei, dar si continuitatea campaniei demarate, evitand pauzele de difuzare ce ar fi aparut in cazul in care ar fi fost lansata procedura de atribuire prin licitatie deschisa si care ar fi condus la diminuarea impactului campaniei de informare si publicitate in randul publicului tinta.
In plus, conform Planului de Comunicare, in 2010 va demara o campanie de prezentare a rezultatelor proiectelor abrobate in perioada 2007-2009.
Toate aceste actiuni sunt finanttate in proportie de 75% din fonduri structurale, existand un buget specific alocat activitatilor de promovare POS. Aceste actiuni vor fi verificate si apreciate de catre Comisia Europeana.
Spoturile POS Mediu au fost si sunt difuzate pe primele 8 canale TV, selectate in ordinea audientelor certificate de institutii independente, autorizate in acest sens. Asigurarea impactului ridicat in randul publicului general al campaniei s-a realizat achizitionand 75% din GRP pe primele 4 statii in ordinea audientelor. Mai bine de o treime din totalul difuzarilor TV si mai bine de 50% din difuzarile radio au fost asigurate in interval prime time. Difuzarea spotului radio s-a realizat de asemenea pe primele 7 statii, selectate in ordinea audientelor. Mixul a fost completat prin intermediul presei scrise, cu precadere al celei locale (60% din anunturi), dar si prin intermediul panourilor outdoor care au fost dispuse in orasele importante din tara, fapt care a putut face posibila o mai buna transmitere a mesajului campaniei la nivel local. Astfel, s-a putut asigura personalizarea mesajelor in functie de specificul si necesitatile zonelor in care acestea sunt diseminate.
Materialele publicitare POS Mediu au fost difuzate de catre toate trusturile de presa: Media Pro, Intact Media Group, Realitatea-Catavencu, Lagardere Active Radio International, SBS Broadcasting Media, Dogan Media International, ABC Plus Media, Romanian Broadcasting Corporation Limited, Ringier Romania, inclusiv prin intermediul serviciilor publice de televiziune si radio: Societatea Romana de Radiodifuziune si Societatea Romana de Televiziune etc. Dublarea campaniei de un efort sustinut de PR care a generat peste 30 de machete si stiri publicate pana in prezent, obtinute pe de-o parte si datorita frecventei mari de difuzare a materialelor publicitare, a condus la optimizarea performantelor media.
In cifre, prima parte a contractului a implicat difuzarea a 670 spoturi TV, 2583 spoturi radio nationale si 744 pe radiourile in limba maghiara, 100 de panouri outdoor si 102 machete de presa.
In cel de al doilea contract avem de difuzat 338 de spoturi TV, 1593 spoturi radio, 43 de machete de presa si 26 de panouri outdoor in orasele de derulare a programelor pentru Axa 3
Prin semnarea contractului cu aceeasi agentie am asigurat nu doar scurtarea timpului pentru achizitia publica, ci si mentinerea acelorasi preturi de acum un an, mai mult, a aceluiasi curs de acum un an. Toate preturile sunt calculate la un curs de 3,66 leieuro.